Иван Велков: Депресията в жилищния сегмент няма да изчезне бързо и лесно

real-estate-2

Международната федерация за недвижими имоти FIABCI започна поредица от уебинари, за да събере мнението на професионалистите. Целта е да се разбере и анализира как пандемията ще повлияе краткосрочно и дългосрочно на отделните сегменти на имотния пазар. Темата коментира Иван Велков, председател на Управителния съвет на ФИАБЦИ-България, в предаването „ИмоТиТе“ с водещ Христо Николов.

Жилищен пазар

"Спадът на броя сделки с имоти в България е в резултат на всеобщия ступор – ежедневните сутрешни брифинги, порциите рестрикции и назидателните указания какво не може да правим. Беше естествено това да повлияе на емоционалното състояние на тези, които са били в някакъв междинен етап на избор на жилище", заяви Иван Велков, цитиран от investor.bg.

По данни на Агенцията по вписванията договорите за покупко-продажба на имоти в София са намалели с 38% за периода 13-31 март спрямо същия период на миналата година. А само за последната седмица на март понижението е с 50% на годишна база.

„Има депресия на жилищния сегмент и тя няма да изчезне бързо и лесно. Най-пострадали ще са спекулативните проекти, които се строят просто с идеята да осигурят бърза и лесна печалба. Качествените имоти, които предоставят адекватна среда и са добре планирани и поддържани, ще продължат да бъдат търсени“.

"Жилищата ще продължат да са най-интересния сегмент от имотите, защото домовете, които обитаваме, трябва да отговарят на далеч повече функционални изисквания за удобство, достъпност, комунални и модерни услуги", прогнозира Велков.

Офис площи

"Тенденцията за Home office и смаляването на необходимостта от офис пространство за брой служители се появи преди 15 г. Настоящата криза само подчерта нуждата от коренно преосмисляне - заради поведението, навиците и нуждите на цяло ново поколение", каза председателят на УС на ФИАБЦИ-България.

„Това накара сериозните предприемачи да прецизират възможността една сграда да дава далеч по-гъвкави функционални възможности за далеч по-голям брой дейности, услуги, събития и процеси.“

Търговски комплекси (молове)

"Още преди ситуацията с COVID-19 има тенденция моловете да се преориентират не само към търговия на дребно, а да имат социален, културен, развлекателен и хранително-вкусов акцент", заяви Иван Велков.

„Ръстът на онлайн търговията ще преподреди търговските центрове и в дългосрочен план тези сгради биха могли да имат втори живот“.

Логистични площи

"В големите градове има дефицит на градска логистика, на складове, които дават възможност за бърза доставка в рамките на деня на огромно количество стоки и услуги. В европейските мегаполиси този сегмент вече се развива, коментира председателят на УС на ФИАБЦИ-България.

„Необходимостта от градска логистика ще даде възможност на някои търговски центрове да се превърнат в ултрамодерни логистични комплекси за бързи доставки.“

Хотелски бизнес

"Огромният спад в търсенето на хотелски услуги се дължи на липсата на конференции и бизнес събития. Възстановяването на нормалния ритъм на живот бързо ще заличи настоящия спад на този бизнес", смята Иван Велков.

„В пандемията някои хотели предложиха алтернативен вид използване на тези сгради – например 14-дневните пакети „Карантина“. Това показва как тези обекти са подходяща възможност за доболнично и следболнично лечение.“

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.