Когато през декември 2012 г. инвестиционният фонд и акселератор LAUNCHub обяви своите първи „сийд“ инвестиции, на стойност до 200 000 евро на проект, сред тях редом със стартъпи като Coherent Labs и iMediaShare беше и Imagga – млада софтуерна фирма, основана от програмиста и предприемач Георги Къдрев. Компанията разработва технология за анализ на снимки – един нишов сегмент, който същевременно става все по-значим за огромен брой крайни потребители и фирми.
„Целта е да помогнем на отделните хора и на бизнесите в процеса на организация на постоянно растящите им колекции със снимки. Всеки ден милиони снимки потъват в лични и бизнес архиви и са почти неоткриваеми поради факта, че няма удобни инструменти за търсене и откриване на снимки“ - обяснява пред сп. ENTERPRISE един от партньорите в проекта Крис Георгиев, известен между другото като един от двигателите на Фондация StartUP и инициатор на срещите между стартиращи предприемачи и инвеститори под името OpenCoffee. Според него, ежедневието ни е прекалено динамично и никога не ни остава време да опишем с тагове или поне със смислени имена снимките от примерно последната лятна почивка. „Всичко, което правим е да ги поставим в една папка някъде на хард диска.“ След това обаче
тези снимки са почти неоткриваеми
и често се налага да търсим с часове из архивите, за да открием дадено изображение, което ни трябва в конкретния момент. Именно този проблем се стреми да реши Imagga. С технологиите, които компанията разработва, си поставя за цел да отмени хората в непосилната задача да категоризират и детайлно да описват хиляди снимки. „С други думи искаме да предадем значение на снимките, които често запечатват важни и вълнуващи моменти от живота ни – добавя Крис Георгиев.
Идеята за Imagga възниква в резултат на много срещи и разговори по време на неформалните събирания на предприемачи и инвеститори в клуб OpenCoffee, които Крис организира, а Георги активно посещава. С течение на времето идеите, върху които Георги вече е прекарал доста часове от свободното си време, се развиват и разширяват. „Така идеята да направим един сайт за сток фотография, в който да приложим възможността, хората да намират снимки на базата на визуална подобност, прерастна в платформа от технологии, които магически ни позволяват
да разпознаваме съдържанието на снимките
и да предлагаме релевантни тагове, да преоразмеряваме снимките около най-интересната визуално част, да предоставяме възможност за търсене, базирана на доминиращите в снимката цветове“ - разказва Крис. Сред инструментите, разработени от екипа на Imagga, са онлайн услугата Cropp.me за автоматично оразмеряване на изображения, ColorsLike.me – удобна уеб платформа за автоматично определяне на наличните в дадено изображение цветове, онлайн пазарът за изображения StockPodium.com, както и AutoTag.me – иновативен инструмент за автоматично поставяне на етикети на снимките, на база разпознаване на изображенията в тях. Последният проект, който е първи по рода си, все още е в етап на бета – тестове.
Както ENTERPRISE.bg писа, неотдавна Imagga успя да привлече нови 260 000 щ. долара рисков капитал от инвестиционния фонд LAUNCHub. Средствата ще бъдат вложени в развитието на нейните технологии за обработка и управление на изображения. Успоредно с това екипът успя да убеди бизнес ангели, да изкупят дяловете на предишния инвеститор на микро – сийд ниво – OpenFund. Увеличава се и екипът на компанията. На въпроса,
кое е най-ценното, което екипът на Imagga получава
от партньорството с инвестиционния фонд LAUNCHub, Крис Георгиев е категоричен: „Възможността да принадлежим в едно будно стартъп семейство, обмяната на опит и връзки, възможността за достъп до пул от специалисти в различни области, запознанства с други инвестиционни фирми, представянето пред партньорски организации. С други думи, не са само парите, а и възможността за бизнес контакти, които всеки един фонд предоставя.“
Крис Георгиев изглежда оптимистично настроен за развитието на стартъп средата у нас. На въпроса, какво липсва на страната ни, за да излъчи глобални лидери в ИТ сектора от ранга на естонската Skype и шведската Spotify, той отговаря: „Липсват предприемачи със сериозен опит в правенето на международен бизнес, липсват доста бизнес умения, пак свързани с това как бързо да наложиш продукт или технология на световната сцена, липсва пул от смели идеи, които да запълват ниша или огромна нужда. Всичко това ще се промени с времето, въпросът е, че в момента много хора припознават в предприемачеството възможност за личностна реализация, както и възможност да променят света.“