Смяна на посоката от B2B към D2C: Рискове, перспективи, възможности

Смяна на посоката от B2B към D2C: Рискове, перспективи, възможности

Не е тайна, че 2020 г. промени начина, по който потребителите пазаруват. Тъй като много хора по света бяха затворени по домовете си заради коронавируса, традиционното пазаруване почти изчезна.

COVID-19 оказа огромно влияние върху начина, по който хората купуват. През 2021 г. съдбата на много фирми ще бъде решена въз основа на това как те реагират на тези промени, пише онлайн изданието news.vaimo.com.

Една забележителна тенденция, на която всяка компания, която преди е разчитала на чисти модели на дистрибуция, трябва да обърне внимание е преминаването към D2C електронна търговия.

Медията очертава как може да изглежда преходът от дистрибуция към D2C (директно към потребителя), какви са причините за тази промяна, както и потенциалните рискове и капани, които бизнесът трябва да управлява, за да успее в тази област.

От дистрибуция към D2C

Ако досега сте разчитали на дистрибутори или търговци на дребно, за да доставяте продукти на клиентите си, COVID вероятно е причинил драматичен спад в продажбите чрез търговски обекти на дребно.

В някои случаи много от вашите дистрибуторски или търговски партньори дори вече не са в бизнеса. В резултат на това много компании, които преди са разчитали на дистрибуция, сега обмислят продажби директно към потребителите.

Как обаче да решите дали това е подходящо за вашия бизнес? В края на краищата за бизнеса, който преди е разчитал на дистрибуторски партньорства, преминаването към електронна търговия D2C може да е доста рисковано.

Причини за преминаване към продажби D2C

Превключването към този модел може да се окаже изключително полезно за бизнеса, който прави промяната стратегически и интелигентно. Продажбите директно на потребителите ви помагат да разнообразите потока от приходи, който не зависи от колебанията, които могат да възникнат при продажбите В2В. Тази нова стратегия за продажби също може да отключи по-добро познаване на клиентите ви, което да ви позволи да контролирате по-добре марката си.

Намаляване на зависимостта

Огромна полза от преминаването към стратегия за цифрова електронна търговия, която директно достига до вашите потребители, е намаляването на зависимостта ви от дистрибутори или партньори на дребно. Ако 2020 г. ни научи на нещо, това е, че колкото по-малко зависимости имате от друг бизнес, толкова по-добре.

Когато пандемията спря личното пазаруване, много бизнеси само за разпространение фалираха. Без въведена отделна стратегия за електронна търговия D2C, тези бизнеси страдат изключително много.

Недостатъкът от продажбата на вашия продукт само чрез дистрибутори или партньори на дребно е, че сте поне едно ниво встрани от клиента. D2C електронната търговия ви позволява да се доближите до клиентите си и да започнете да улавяте повече данни за това кои са те, какви са техните предпочитания и поведението и моделите им при покупка.

Това може да ви помогне да изградите по-интелигентна дългосрочна стратегия за вашия бизнес, като повлияете на всичко, вкл. и на разширяването на пазара.

Намаляване на разходите

Тъй като бюджетите се свиват и потребителите са изправени пред безпрецедентни нива на безработица, предприятията трябва да търсят начини за намаляване на разходите си. D2C електронната търговия е метод, който може да помогне за намаляване на разходите чрез повишено самообслужване и автоматизация.

Търговските обекти исторически са разчитали на лични взаимодействия за продажби. Това идва с цена. Електронната търговия може да запази личната връзка с огромно намаляване на разходите чрез самообслужване и директна доставка до потребителя.

Какви обаче са рисковете?

Въпреки че ползите от преминаването към D2C стратегия са многобройни, съществуват и рискове и разходи, свързани с преминаването към този модел. Бизнесът, който е разчитал на модел на дистрибуция, може да установи, че продажбата директно на потребителите не е толкова проста, колкото биха се надявали.

Реалността е, че не всички партньори ще оценят високо тази трансформация. Този ход може да се разглежда като агресивен опит за кражба на печалби от предишни партньорства.

Вашите дистрибутори и партньори може да откажат да разпространяват вашия продукт и да го премахнат от асортимента си. Това може да бъде пагубно в краткосрочен план, особено през година, когато приходите могат да изостават. Навигацията в тези партньорства е много по-трудна за бизнеса, използващ хибриден D2C и модел на разпространение.

Е-търговията е сложна

Не е достатъчно просто да създадете сайт за електронна търговия, вие също трябва да инвестирате в подходящите партньори, ресурси и умения, за да поддържате този нов канал за продажби. Вашият бизнес ще трябва да се съсредоточи върху маркетинга, оптимизирането на клиентския опит, обслужването на клиенти и в много случаи дори новите възможности за изпълнение на поръчките и доставка.

Трябва да сте готови да се срещате с клиентите си на различни места, защото повечето хора използват различни канали за покупки. Това прави създаването на многоканална стратегия задължително. Потребителите вече не се задоволяват просто да разглеждат онлайн магазин и да купуват артикули. Те искат да изследват, взаимодействат и комуникират чрез множество канали по свързан начин.

Как да започнете?

Ако сте готови да направите финансова и ресурсна инвестиция, но се притеснявате, че вашият дистрибутор или партньорите ви на дребно ще се разстроят или отмъстят, имате много възможности. Плаването в тези води изисква стратегически подход, подкрепен от реалистични очаквания.

Първата стъпка е да решите каква роля ще играе вашият D2C канал: Какво наистина искате да постигнат вашите усилия? Ако искате да улесните продажбите онлайн и вече имате уебсайт, в който са изброени вашите продукти, улеснете изживяването на посетителите на сайта ви и покажете и търговските обекти, където могат да купят вашите продукти от реален магазин.

Това ви позволява бавно да изграждате отношения с клиентите без съвсем да се отчуждавате от партньорите си. Социалните медии са отличен източник за започване на разговор с клиентите ви, помагат за създаване на лоялност и персонализират вашата марка.

Като за начало започнете с продажба на по-малък набор от вашите продукти. Можете дори да създавате продукти, които са само за електронна търговия. Това също е в подкрепа на вече изградените партньорства. Въпреки че тези подходи може да не генерират много приходи от вашия D2C канал в по-кратък срок, това ви позволява да започнете да изграждате своите D2C компетентности и възможности, да опознаете клиентите си и как те биха искали да взаимодействат с вас онлайн. Това може да бъде изключително ценно, когато изграждате стратегически план за преминаване към D2C модел.

Как да развием D2C модел и какви са успешните примери ще си говорим по време на eCommerce Annual Summit 2021 на 05.10.2021г

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.