Създателят на ChatGPT - компанията OpenAI, е близо до пускането на уеб браузър, задвижван от изкуствен интелект (AI), който ще се конкурира с доминиращия на пазара Google Chrome на Alphabet, съобщава Ройтерс, като се позовава на запознати свои източници.
Браузърът е планиран да бъде пуснат през следващите седмици и, според информаторите на агенцията, ще промени коренно начина, по който потребителите сърфират в мрежата.
Браузърът освен това ще има по-директен достъп до потребителските данни. Компанията е решила да създаде свой собствен браузър, а не просто "плъгин" върху браузъра на друга компания, за да има по-голям контрол върху данните, които може да събира.
Ако бъде възприет от 500-те милиона седмични активни потребители на ChatGPT, браузърът на OpenAI може да окаже натиск върху ключовия компонент от рекламния кран на Google.
Chrome е важен стълб на рекламния бизнес на Alphabet, който представлява близо три четвърти от приходите му. Браузърът предоставя потребителска информация, за да помогне на Alphabet да насочва рекламите по-ефективно и печелившо, както и да насочва трафика от търсене към собствената си търсачка по подразбиране.
Браузърът на OpenAI е проектиран да поддържа някои потребителски взаимодействия в рамките на ChatGPT. Той ще е с подобен на чат интерфейс, вместо да предоставя линкове към уебсайтове, посочват източниците на Ройтерс.
Браузърът е част от по-широка стратегия на OpenAI за вплитане на услугите си в личния и професионалния живот на потребителите.
OpenAI преобърна технологичната индустрия с пускането на своя AI чатбот ChatGPT в края на 2022 г. След първоначалния си успех OpenAI се сблъска с ожесточена конкуренция от конкуренти, включително Google и стартъпа Anthropic, и търси нови области на растеж.
През май OpenAI заяви, че ще навлезе в хардуерния сектор, като плати 6,5 милиарда долара, за да купи io, стартъп за AI устройства, от бившия главен дизайнер на Apple Джони Айв.
Уеб браузър би позволил на OpenAI директно да интегрира своите продукти за AI агенти, като например Operator, в процеса на сърфиране. Това ще позволи на браузъра да изпълнява задачи от името на потребителя.
Google Chrome, който се използва от повече от 3 милиарда души, в момента държи повече от две трети от световния пазар на браузъри, според фирмата за уеб анализи StatCounter. Safari на Apple е на второ място с 16% дял.
Perplexity, която има популярна търсачка с изкуствен интелект, пусна в сряда AI браузър - Comet, способен да извършва действия от името на потребителя. Две други стартиращи компании с изкуствен интелект, The Browser Company и Brave, пуснаха браузъри, задвижвани от изкуствен интелект, способни да сърфират и обобщават интернет.
Ролята на Chrome в предоставянето на потребителска информация, за да помогне на Alphabet да насочва рекламите по-ефективно и печелившо, се оказа толкова успешна, че Министерството на правосъдието на САЩ поиска компанията да продаде браузъра. Американски съдия миналата година постанови, че компанията майка на Google е установила незаконен монопол в онлайн търсенето.
Браузърът на OpenAI е изграден върху Chromium, собствения код на браузъра с отворен код на Google, според източниците на Ройтерс. Chromium е изходният код за Google Chrome, както и за много конкурентни браузъри, включително Edge и Opera на Microsoft.
Миналата година OpenAI нае двама дългогодишни вицепрезиденти на Google, които бяха част от първоначалния екип, разработил Google Chrome. През април изпълнителен директор на OpenAI свидетелства, че компанията би била заинтересована да купи Chrome, ако антитръстовите органи на САЩ принудят Alphabet да го продаде.
От Google не са предлагали Chrome за продажба. Компанията заяви, че планира да обжалва решението за монопола.