ОИСР: Кариерните стремежи на учениците не отразяват тенденциите на пазара на труда

ОИСР: Кариерните стремежи на учениците не отразяват тенденциите на пазара на труда

Един от всеки петима ученици и един от всеки трима социално слаби ученици желае работа, за която често изисква поне бакалавърска степен, но същевременно не очаква да учи в университет, според нов доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Докладът "Състояние на глобалната подготовка за кариера на тийнейджърите" установява значително несъответствие между кариерните очаквания на младежите и пазара на труда, пише economy.bg.

Проучването обхваща 690 000 тийнейджъри в 81 държави и е базирано на данни от изданието на проучването PISA на ОИСР от 2022 г. То също така установява, че социалният произход играе по-голяма роля при определянето на образователните амбиции на ученика, отколкото академичните способности. Средно в страните от ОИСР учениците с ниски резултати от социално-икономически облагодетелстван произход е по-вероятно да очакват да завършат университетско образование, отколкото учениците с високи резултати от най-ниския социално-икономически произход.

Докладът също така установява, че продължава да съществува разлика между половете в стремежите на учениците за работа в сектори от стратегическо значение, които изпитват недостиг на умения, като информационните технологии и здравеопазването, въпреки големите промени на пазара на труда и икономическите нужди. През 2022 г. в ОИСР средно 11% от момчетата заявяват, че ще работят в областта на информационните технологии около 30-годишна възраст в сравнение с 1,5% от момичетата.

Предпочитанията за работа на учениците са все по-фокусирани върху малък брой работни места в професиите, което значително надвишава действителното търсене. В страните от ОИСР средно 50% от момичетата и 44% от момчетата очакват да работят на едно от 10 работни места, като промяната в предпочитанията за работа е малка от 2000 г. насам.

Списъкът с десетте най-често посочвани професии от 15-годишните в страните от ОИСР се основава на данни от проучването на Програмата за международна оценка на учениците (PISA) за 2018 г. на ОИСР. Тези предпочитания са останали относително стабилни през последните две десетилетия, въпреки значителните промени на пазара на труда и появата на нови професии.

Десетте най-предпочитани професии за 15-годишните (PISA 2018): 1. Лекар; 2. Учител; 3. Инженер; 4. Бизнес мениджър; 5. Адвокат; 6. ИТ специалист; 7. Архитект; 8. Дизайнер; 9. Психолог; 10. Ветеринарен лекар.

Въпреки доказателствата, че кариерното развитие и планиране в тийнейджърските години е силно свързано с по-добри резултати в заетостта в зряла възраст, твърде много ученици са неподготвени за следващите си стъпки, според доклада. До 15-годишна възраст 39% от учениците не са наясно с очакванията си за кариера, което е двойно повече спрямо преди по-малко от десетилетие. Един на всеки трима ученици също така казва, че училището не го е научило на неща, които биха могли да бъдат полезни в работата.

"Несъответствията в стремежите и плановете на учениците, съчетани с недостига на умения в нашите икономики, изискват нови политики в подкрепа на по-добрата подготовка за кариера", каза генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. "Необходими са повече усилия, за да се помогне на младите хора, особено на тези в неравностойно положение, да получат необходимото им кариерно ориентиране, за да разберат възможностите, които са им отворени. Работодателите също имат ключова роля в това да помогнат на младите хора да видят потенциала на бъдещите възможности", добавя той.

Констатациите показват, че трябва да се направи много повече, за да се помогне на учениците да разберат широкия спектър от работни места и възможности, които имат. В рамките на ОИСР по-малко от половината ученици са взаимодействали с работодатели чрез посещение на трудов панаир, посещение на работно място или завършване на стаж до 15-годишна възраст. Учениците от най-неравностойното социално положение са по-малко склонни да участват.

В доклада се казва, че прости действия, като например насърчаване от страна на работодателите на служителите им да се включат доброволно по един час годишно, за да говорят с младите хора за техните работни места и възможности в техния сектор, биха помогнали.

Защо работодателският бранд е сред най-ценните активи на организациите? Как се изгражда и развива разпознаваем и автентичен работодателски бранд? Как да се приложи креативност при набирането и задържането на служители извън клишираната комуникация? Това и още ще научите по време на Employer Branding Masterclass, организиран от сп. Enterprise! Повече за събитието и условията за регистрация и участие ще намерите на сайта му: https://masterclass.eurodea.com/employer-branding-masterclass/

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.