Ако учениците в България постигнат базови умения, икономическият потенциал ще е за над 400 млрд. долара, според ОИСР

Ако учениците в България постигнат базови умения, икономическият потенциал ще е за над 400 млрд. долара, според ОИСР

Над 40 на сто от учениците в България не овладяват дори базовите нива на умения, които практически да приложат в своя живот и професионална реализация, показват данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)

Според организацията, ако всички 15-годишни в страната достигнат поне базово ниво на умения, България би могла да реализира дългосрочен икономически потенциал в размер на 434 милиарда долара - над три пъти повече в сравнение с настоящия ѝ брутен вътрешен продукт (БВП), съобщава БТА.

Данните бяха представени от Андреас Шлайхер, директор на дирекция "Образование и умения" в ОИСР и създател на международното изследване PISA, по време на кръгла маса в София на тема "Образование и умения: подготовка за бъдещето на пазара на труда", организирана от Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST), съобщават от ОИСР.

Събитието събра представители на бизнеса и образователната общност, за да обсъдят как глобалните трансформации, автоматизацията и изкуственият интелект променят нужните умения и какви политики и партньорства са необходими, за да подготвим учениците и работната сила за бъдещето.

В презентацията си Андреас Шлайхер подчерта, че образователните системи все по-трудно отговарят на реалностите на съвременния свят. "Онова, което се преподава и проверява лесно, вече е лесно за дигитализация и автоматизация - и постепенно хората, които го правят, изчезват от пазара на труда", заяви той, цитиран в съобщението.

"Цената на слабите резултати в образованието за икономиката е просто изумителна", отбеляза още Андреас Шлайхер. Той също така посочи, че успехът в днешната икономика зависи не толкова от дипломите, колкото от реалните умения. Според него много хора са свръхквалифицирани, но нямат нужните умения, а това създава поляризация в обществото.

Илия Кръстев, член на УС на AIBEST, откри събитието с призив за синхрон между политиките и нуждите на реалната икономика. "Реалната промяна ще дойде, когато работим заедно - бизнес, държава и образователни институции, и базираме решенията си на данни", заяви той, цитиран в съобщението.

Наталия Митева, съветник на министъра на образованието и науката, подчерта значението на стратегическото партньорство с ОИСР. "През последните две години партньорството между министерството на образованието и науката и екипа на Андреас Шлайхер - един от най-влиятелните визионери в образованието, е изключително важно за реформите, които България предприема в образованието. Част от силата на ОИСР идва от това, че те работят не само с данни, а и с хора - настоящи и бъдещи лидери, които ще формират високата добавена стойност на българската икономика", каза тя в обръщението си към участниците.

Участие в дискусията взеха представители на водещи компании и асоциации, които представляват високотехнологичната икономика. Темите включваха нуждата от национална стратегия за умения, ролята на бизнеса като партньор в образованието и възможностите за използване на данни при формулиране на политики за развитие на умения в рамките на училищното образование и за възрастните с учене през целия живот.

Шлайхер заключи, че реалната трансформация в образованието не започва с въпроса какво да се преподава, а с въпроса защо да се преподава.

Андреас Шлайхер призова за системна промяна, в която бизнесът има активна роля не само като работодател, но и като създател на среда за учене. Само така България може да се възползва от пълния потенциал на човешкия си капитал в икономика, където уменията са валутата на бъдещето, е посочено още в съобщението.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.