Конкуренцията на работното място: Къде е границата между здравословното състезание и убиеца на фирмената култура

Конкуренцията на работното място: Къде е границата между здравословното състезание и убиеца на фирмената култура

На идеалното работно място силно мотивираните служители са навсякъде - отлични, работещи добре с колеги и стремящи се да се откроят чрез превъзходно представяне в работата.

За да стимулират индивидуалните усилия, някои компании създават груба култура, която съпоставя служителите един с друг. Други установяват култура на сътрудничество, която дава приоритет на изграждането на консенсус, пише business.com.

Някои фирми прилагат различни стратегии за различните служители - например насърчават конкурентоспособността в своя екип по продажбите и сътрудничеството в производството.

Кой е правилният подход? Както при много неща, свързани с управлението на бизнес, зависи.

Какво трябва да знаете за конкуренцията на работното място

Някои хора смятат, че конкуренцията води до високи постижения, докато други смятат, че геймификацията е бъдещето на работното място и може да подобри ангажираността и мотивацията на служителите. В действителност няма универсален подход за мотивиране на служителите.

Знайте, че:

Здравословната конкуренция може да стимулира иновациите и креативността. Когато хората са несигурни и се съмняват в себе си, инжектирането на известна конкуренция може да стимулира творчески постижения и иновации. Например едно състезание може да насърчи служителите да правят иновации в конкретен продукт или услуга или две компании могат да се състезават за създаване на по-добро приложение, уебсайт или потребителско устройство.

В тези случаи конкуренцията работи в контекста на иновациите и креативността. В модерна офис среда хората може да се представят по-добре, ако се чувстват предизвикани, но чувството за заплаха може да има обратен ефект. Важното е да схванете разликата, за да стимулирате стимулиране на иновациите и креативността, а оттам ще повишите производителността.

Конкуренцията засяга членовете на екипа по различен начин. Някои хора изнемогват и накрая напускат конкурентната среда, а други се мотивират и вдъхновяват. Помислете за коригиране на конкурентната среда на вашето работно място според личността на членовете на вашия екип. Отборните състезания могат да мотивират някои. За други обаче най-добрите методи за мотивация не са свързани с конкуренция.

Конкуренцията може да навреди на представянето в дългосрочен план. Няколко опасности са свързани с използването на класации и конкуренция като единствено средство за мотивация на служителите. Пренебрегването на тези опасности може да създаде токсична работна среда, да доведе до понижаване на морала на служителите, да намали производителността и в крайна сметка да доведе до високо текучество.

Конкурентните мотивационни методи могат да обезсърчат екипа. Класациите и директната конкуренция могат да бъдат обезкуражаващи, особено за нови служители или членове на екипа, които не са участвали в конкретни програми за обучение. Много служители могат да останат с чувството, че конкуренцията е нечестна, което може да доведе до конфликт на работното място.

Конкуренцията може да създаде неразумни очаквания. Ако сте в клас от 20 ученици, постигането на отлични оценки е много разумна цел. Но си представете, че работите в център за продажби със 100 търговци или кол център с 1000 служители. В тези случаи достигането до върха на всеобхватна конкуренция може да изглежда безнадеждно и работодателите рискуват служителите да се откажат.

Силно състезателният фокус може да доведе до измама. Ако препитанието на някого зависи от постигането на конкретни, почти невъзможни цели, изкушението за неетични действия е голямо. Може да се стигне до саботиране на другите и дори до фалшифициране на резултати. Един такъв пример е Wells Fargo - банкери създадоха милиони неоторизирани сметки, за да постигнат целите си.

Изследванията показват, че хората са по-малко мотивирани от външни фактори (конкуренция, парични награди) и повече от вътрешни фактори. Освен това, външните фактори могат да доведат до внезапен скок в представянето, но присъщите фактори е по-вероятно да генерират дългосрочна промяна в поведението.

Резултатите от различни изследвания показват, че дори малки награди - например пица за най-добрия изпълнител, могат да навредят на представянето в дългосрочен план. Състезанието за награда може да доведе до малък скок в представянето в кратък период от време, но то ще спадне и дори може да се влоши в дългосрочен план.

Подобряването на работата на служителите изисква среда на доверие. Конкуренцията и всеки диалог относно измерването на представянето на служителите трябва да се случва в атмосфера на доверие. Конкуренцията създава чувство на страх, което може да дерайлира вашето работно място и служителите да започнат да интригантстват или да си погаждат номера, вместо да си сътрудничат.

Използвайте конкуренцията разумно. Уверете се, че сте поставили адекватни цели и избягвайте ненужното съревнование за тривиални задачи, които ще отровят атмосферата. Изключително важно е, ако имате служители от поколението Z и милениали, да се фокусирате върху културата и смисъла, а не върху конкуренцията.

Честната конкуренция е от решаващо значение. Хората се състезават най-добре, когато конкуренцията е близка - когато се състезават срещу хора като тях. Най-добре представящите се не трябва да се конкурират със средно или слабо представящите се в компанията. Когато подходящите групи се състезават една срещу друга, хората ще бъдат мотивирани, защото имат по-реалистичен шанс да спечелят. Те ще почувстват, че конкуренцията е честна. За разлика от това, да се състезаваш за първо място сред 100 служители, когато си нов или нямаш надежда да спечелиш, е обезкуражаващо.

Състезанието срещу себе си може да бъде по-ефективно. Хората често намират мотивация в поставянето на лични цели за постижения или в сравняването на тяхното представяне с еталонното представяне на някой на тяхното ниво.

Ето няколко начина за създаване на среда, в която служителите се състезават със самите себе си:

Задайте персонализирани цели за представяне на служителите. На работното място мениджърите могат да се възползват от този самоконкурентен стремеж, като създадат добър процес на представяне, при който служителите могат да проследяват целите в реално време.

Геймификацията може да влезе в действие, за да помогне на хората да подобрят представянето си чрез самосъревнование. Обучението на мениджърите да поставят постижими цели за служителите поддържа екипа ви мотивиран, без да се чувства неангажиран, и подобрява взаимоотношенията служител-мениджър.

Предлагайте предимства, когато служителите постигнат цел. Помислете за стимулиране на високо представяне, като предложите бонус, ако служителят постигне целта си. Изследване от Harvard Business School установява, че служителите се чувстват развълнувани и желаят да намерят креативни начини за постигане на целите си. Когато служителите са заплашени да загубят нещо (да не получат потенциален бонус, да бъдат унижени или да не получат друга полза), те се чувстват тревожни и е по-вероятно да действат неетично, за да избегнат това негативно последствие.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.