Новите закони за Big Tech в ЕС имат потенциала да хапят, но системата страда от пропуски

Новите закони за Big Tech в ЕС имат потенциала да хапят, но системата страда от пропуски

Широкообхватният нов закон за защита на поверителността на цифровите данни на Европейския съюз (ЕС) влезе в сила на 25 август и постави началото на нова ера за големите технологични компании в Европа.

Законът за цифровите услуги е може би най-строгата поредица от регулации за поверителност на технологиите в света. Той се основава на Закона за цифровите пазари от миналата година, който се фокусира върху антитръстовата реформа за големите технологични фирми, пише QZ.com.

Приоритетите на DSA са различни. Регулациите са насочени към защитата на индивидуалните потребители и към предотвратяване на разпространението на вредно съдържание и дезинформация в мрежата.

"DSA е тук, за да защити свободата на словото срещу произволни решения и в същото време да защити нашите граждани и демокрации срещу незаконно съдържание", казва Тиери Бретон, европейският комисар по вътрешния пазар, във видео, публикувано в Twitter. "Ние ще бъдем много стриктни, за да проверяваме дали платформите отговарят на DSA", допълва той във видеото.

Законът изисква от технологичните платформи да улесняват потребителите да разберат как точно функционират. Тази основна философия включва правила за процеса на моделирането на съдържание, идентификация на потребителите, които качват порнографски материали, както и подробно описание как работят препоръките за съдържание.

Друга цел е да се овладеят самите алгоритми. Противоречива част от закона забранява на компаниите да използват така наречените "тъмни модели" или манипулативни начини за подтикване на потребителите да кликат върху съдържание, което първоначално не са търсили.

Новият регламент забранява също така рекламите, персонализирани за потребители след проследяване на онлайн навици и история на търсенията, за непълнолетни. По-ранен проект на законопроекта включваше пълна забрана на този тип реклама.

Персонализираната реклама е един от най-големите двигатели на печалба за компании като Google и Meta.

Пълните разпоредби на DSA са запазени за 19 уебсайта с повече от 45 милиона потребители в ЕС (10% от общото население на икономическия блок).

Въпреки че много от сайтовете са мултинационални и работят извън ЕС, новите правила се прилагат само за операциите на всяка компания в Европа.

Meta заяви, че ще спре да показва персонализирани реклами на европейски потребители на 17 години и по-малко, както и ще въведе възможност за гледане на Reels, истории и функции за търсене без алгоритъм, избиращ следващото видео на пазара в ЕС.

Google обяви подобни реформи, включително предоставяне на повече данни на изследователи в ЕС, изучаващи "системни рискове от съдържанието".

Компаниите с по-малко от 45 милиона потребители няма да трябва да следват всяко правило за DSA и ще имат допълнителни шест месеца, за да се съобразят със закона.

Ако първоначалните 19 компании не спазват новите правила, те рискуват глоба до 6% от глобалните приходи и дори забрана да оперират на пазари от ЕС. Тези наказания обаче няма да започнат веднага. Първоначално технологичните фирми ще правят вътрешни оценки доколко вече спазват разпоредбите, което трябва да стане през следващите седмици.

След това Европейската комисия планира да одитира тези доклади и да направи препоръки за това какви стъпки трябва да предприемат компаниите, ако не спазват изискванията.

Politico подчертава, че Европа на практика е първата юрисдикция в света, където онлайн платформите вече не се възползват от "безплатен пропуск", а е определила свои собствени правила, коментира още Тиери Бретон. "Технологиите са "стрес тестове" на нашето общество. Беше време да обърнем нещата и да гарантираме, че никоя онлайн платформа не се държи така, сякаш е "твърде голяма, за да свърши това", допълва той.

Някои от изискванията, пред които са изправени компаниите, включват бързо премахване на незаконно съдържание; спиране на използването на чувствителни данни на хората, като тяхната здравна информация и сексуална ориентация, за показване на персонализирани реклами; разкриване на секретна информация и т.н.

Компаниите ще трябва да обяснят на потребителите, ако премахнат тяхно съдържание, ограничат видимостта му или спрат монетизацията му - и да обяснят защо.

Социалните медийни мрежи като Instagram и Facebook вече обявиха, че европейските потребители ще могат да персонализират своите емисии, за да виждат публикации, споделени от акаунти, които следват, или в хронологичен ред. TikTok каза, че потребителите му могат да избират да им се показват видеоклипове въз основа на тяхното местоположение или световна популярност, вместо въз основа на собствения алгоритъм на компанията.

Компаниите също ще трябва да идентифицират — и да приложат конкретни мерки за противодействие — на основните дългосрочни рискове, които техните платформи представляват за обществото, като дезинформация и отрицателни ефекти върху психичното здраве под контрола на Европейската комисия, одитори и проверени изследователи.

Комисията ще има широки правомощия за правоприлагане, подобни на антитръстовите следователи. Затова институцията ще получава и допълнително годишно финансиране — приблизително 45 милиона евро за 2024 г., финансирано чрез годишен налог от самите големи технологични фирми.

Екипите в Брюксел ще бъдат подкрепени от десетки специалисти по изкуствен интелект и компютърни учени в Европейския център за алгоритмична прозрачност (ECAT). Освен това Комисията ще си сътрудничи с националните цифрови регулатори на ЕС, включително в Ирландия, където повечето от засегнатите технологични фирми имат седалище в ЕС.

Наблюдатели обаче се опасяват, че на екипите по правоприлагането на Комисията може да им липсват компетентност, персонал и пари, за да се изправят срещу големите технологични фирми.

Amazon и европейската модна компания Zalando вече заведоха дела срещу Комисията с твърдения, че не са чак толкова големи компании, за да спазват произтичащите от законодателството допълнителни задължения. Facebook и Twitter преди това се бориха с активисти и се обърнаха към съда, за да избегнат разкриването на информация за това как работят.

Някои части от пъзела за прилагане на DSA все още не са напълно поставени, което може да затрудни работата на Комисията през първите месеци. Държавите от ЕС все още имат време до февруари 2024 г. да определят своите национални наблюдатели, които ще отговарят за прилагането на части от законодателството.

Някои от по-подробните правила и процеси, определящи как големите компании трябва да оценяват и ограничават основните обществени рискове, все още не са изяснени. Заради всички тези пропуски има риск да бъде наложено наказание, което да бъде оспорено пред Съда на ЕС, а това ще създаде повече проблеми, особено с легитимността на правилата.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.