Тестването е важна част от разработването на мобилни приложения. То обаче често се пренебрегва или се приема лековато, защото отнема време и ресурси.
Дали обаче потребителите са щастливи, когато откриват нефункционалности, пропуски и грешки? Затова тестването е изключително важно, защото помага да се оцени колко добре работи приложението и гарантира, че потребителите могат да навигират ефективно и ефикасно в него, пише business2community.com.
Медията разглежда различни методи, инструменти и практики, за да улесни и насърчи тестването.
Какво е потребителско тестване на мобилно приложение/тестване за използваемост?
Тестването за използваемост означава хора да взаимодействат с вашето приложение, така че да наблюдавате тяхното поведение, взаимодействия и реакции и да правите съответните промени. То помага на собствениците на приложения да валидират своите решения (като дизайн на интерфейса, функционалност и навигация) и информира за бъдещи решения - като корекции на грешки или приоритизиране на нови функции.
Елементи за провеждане на потребителски тестове
Тестването на използваемостта на приложенията за Android и iPhone изисква следните стъпки:
1: Изграждане на прототип.
2: Планиране на теста.
Определяне на целите на потребителското тестване
Тестване на платформата сред потребители
3: Създаване на план за тестване.
4: Набиране на хора за тестване (потребители + екип за тестване)
Наемане на тестери за провеждане на алфа, бета, гама тестове
Намаляване на броя на тестерите
Извършване на лично тестване от потребителите
Извършване на модерирано и немодерирано тестване
5: Провеждане на теста и получаване на резултатите.
6: Документиране на резултатите и работа за подобряване на приложението.
Какво струва потребителското тестване?
Можете да извършвате свои собствени тестове с вашия екип. В този случай общите направени разходи биха били еквивалентни на методите, които използвате, общия брой тестове, продължителността на тестовете и много други.
Методи за тестване на мобилни приложения
Четири са най-популярните методи за тестване на мобилни приложения.
1: Модерирано, лично
Лабораторно тестване за използваемост - оценява колко лесно е за потребителя да изпълни набор от задачи в приложението в среда, която намалява натуралистичното пристрастие. Тези тестове често са скъпи и се основават на малка популация в контролирана среда. Тези тестове освен това не отразяват непременно реални случаи на употреба или реалната клиентска база.
Партизанско тестване - Участниците в теста се избират на случаен принцип от публично място и се изисква да извършат бърз тест в замяна на нещо, например купон за отстъпка. Партизанското тестване ви позволява да тествате използваемостта на приложението си в реална среда, като същевременно изграждате информираност. То обаче не е задълбочено, а и обратната връзка е сложна.
2: Модерирано, дистанционно тестване
Видео и телефонни интервюта - Това е по-икономичен вариант за тестване в по-обширна географска област, като същевременно се събират повече данни за по-кратък период.
Сортиране на карти - Модераторът моли участниците в теста да сортират виртуални карти, представляващи различни категории/елементи в приложението, в категориите, които имат смисъл за тях. Това помага на разработчиците да изградят по-добра навигация, като същевременно разкриват липсващи/ненужни функции за проектиране на интуитивен и лесен за използване интерфейс.
3: Немодерирано, дистанционно тестване
Записи на сесии - Това е един от най-ефективните методи за тестване на мобилни приложения. Потребителските сесии се записват с помощта на мобилни устройства с възможности за аудио и видео запис. Това позволява на дизайнерите и изследователите на продукти да идентифицират проблеми с използваемостта.
4: Немодерирано, лично тестване
Тестване за наблюдение - Това е процесът на наблюдение на потребителите, докато взаимодействат с приложението. Извършва се в лаборатории, като се използват мобилни устройства, свързани към компютър с екранен рекордер. Може да се извършва и на място, при потребителите. Този тест разкрива непредвидени или невъзпроизведени проблеми по отношение на функционалността и интерфейса на приложението.
Кога какъв метод за тестване да изберете
Изборът зависи от това на какъв етап от разработката на приложението сте. Тестването на прототип се прави с идеята за приложението, за да преобразувате изискванията и информацията на целевата аудитория в конкретни рамки. Този подход спестява разходи, тъй като промяната на рамката на приложението по време на провеждане на тестове е по-евтина от директното кодиране.
MVP тест за използваемост се отнася до първоначалната версия на продукта, която проверява предположенията на реалния пазар. За да увеличите максимално ефекта, трябва да се уверите, че са изпълнени UX тестове точно преди пускането на приложението. Това води до по-добри корекции в частта за включване.
Тестове на приложения след стартиране на живо се правят най-често. След като стартирате приложението, започнете да събирате данни от потребителите. Когато тези данни покажат потенциални пречки, можете за проверите някои хипотези, за да премахнете блокажите в дългосрочен план.
Добри практики при тестване
Тествайте на реални устройства, като телефон с Android, iPad и т.н. Проучете как се представя приложението на различните устройства.
Наберете разнообразна тестова група. По-разнообразните мнения ще създадат по-добро приложение.
Тъй като хората ще използват приложението ви, където и да отидат, уверете се, че приложението ви работи в множество среди - на открито, на закрито и на местата, където има непостоянно покритие.
Следвайте сценария. Вашите тестови сесии трябва да са кратки и точни, около 30 минути или по-малко. Трябва да изберете само представителни задачи, които потребителите могат да изпълняват. Тествайте потока на приложението на множество екрани и осигурете ясен път, който потребителите да следват.
Участниците трябва могат да посочат къде очакват специфични функции във вашето приложение, дори ако в момента те не са налични. Тези данни правят интерфейса ви по-интуитивен и ви помагат да планирате по-добри бъдещи функции.