В миналото киберпрестъпниците трябваше да бъдат достатъчно квалифицирани, за да разработят и изпълнят сами кибератаки. Сега това вече не е непременно така.
Благодарение на възхода на ботовете като услуга киберпрестъпниците могат да възложат създаването на ботове, което им оставя достатъчно време да се съсредоточат вместо това върху стратегическо надхитряване на методите за откриване, намиране на нови пропуски за използване и нарушаване на чувствителни данни, пише Forbes.
Казано по друг начин, финансовите средства сега надделяват над техническите умения в способността да стартират тежки бот атаки.
Наистина ботовете като услуга се оказват ефективен нов бизнес модел за неквалифицирани киберпрестъпници, които искат да извършват злонамерени действия. Има доставчици на ботове като услуга, които ще създадат ботнет, ще предложат ръководства с инструкции, ще осигурят поддръжка 24/7 и гарантиран процент на попадение.
Опасностите от ботовете като услуга
Лошите ботове продължават да бъдат голям проблем, особено за дигиталните бизнеси. Въздействието на тези злонамерени, автоматизирани заплахи може да бъде опустошително и да включва престъпни действия, като измами при плащане, натрупване на инвентар, скалпиране, кражба на потребителски данни, поглъщане на акаунти и други.
Решенията за ботове като услуга са станали толкова сложни, че са в състояние да заобиколят много от защитите. Разработчиците на ботове като услуга обикновено структурират своя модел на ценообразуване така, че техните потребители да плащат само за успешни заявки.
Това означава, че те се стимулират да изграждат все по-способни, опасни ботове, за да оправдаят възвръщаемостта на инвестицията.
Решенията за ботове като услуга днес имат повече функции от всякога, като например календари за пускане на популярни продукти, статистика на задачите, които са изпълнили, и възможност за обработка на доставки и плащания чрез кредитна карта или PayPal - всичко, за да бъде възможно най-лесно за техните потребители.
Много решения за ботове като услуга се продават в ограничено издание, което означава, че само малък брой хора имат пълен достъп до тях. Това затруднява компаниите да разберат как изглеждат тези решения и, следователно, са по-малко ефективни при смекчаване на атака.
Хора с никакви или малко технически познания могат да използват ботове като услуга за стартиране на тежки атаки, застрашаващи ефективността на уебсайта на бизнеса, потребителското изживяване, сигурността на данните и цялостната репутация. Всичко, което трябва да направят, е да предоставят URL адреса, към който искат да се насочат, и някои други параметри.
Ботове като услуга и игрите
Много компании за игри не осъзнават колко лесно е за обикновените потребители да проникнат в техните мрежи. Тенденцията се ускори през предходните години заради пандемията, която принуди геймърите да си стоят вкъщи и да не могат да правят нищо друго, освен да играят.
Наскоро компания за игри, която класира участниците, е станала жертва на усъвършенстван бот. Той е заобиколил системите за защита на компанията и срещу малка такса е изменял класирането на играчите. Това е донесло сериозни репутационни и финансови разходи на компанията.
Борба с ботове като услуга
Има начини всяка компания да се подготви за атаки от ботове. Първо, тъй като ботовете могат да създадат проблеми за множество екипи, най-вече маркетинг, клиентско изживяване, продажби, бизнесите биха могли да обмислят създаване на многофункционален бот екип за по-цялостно разбиране на уязвимостите.
Второ, важно е да се внимава каква информация се публикува - цени, рецензии, оценки и др, тъй като тя е обект на атаки.
Трето, ботовете не атакуват само сайтове. Те се целят и в мобилни и други приложения, така че и за тях е необходимо да се осигури защита.
За да се избере решение, трябва да се оцени кои крайни точки на уязвимост защитава то, как производителността на решението се мащабира с броя на едновременните потребители или онлайн сесии, дали то предоставя защита срещу всички автоматизирани заплахи, какви опции за действие са налични, колко бързо идентифицира нови заплахи.