На провеждащият се в момента бизнес форум MySuccess.bg, посветен на добрите практики в сектор Електроника и електротехника, встъпителната презентация бе на Румен Атанасов, председател на БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ЕЛЕКТРОТЕХНИКАТА И ЕЛЕКТРОНИКАТА – БАСЕЛ. Той запозна присъстващите на събитието със състоянието на сектора „Електротехника и електроника” в България.
Секторът е изключително успешен за България и на пазара в момента има 1800 активно работещи фирми, предоставящи 43000 работни места. Успехът, който по време на „прехода” само се затвърждава е повод на дългогодишни усилия и традиции в областта, започващи още след Освобождението, когато в България имаме първото електрическо осветление, телеграфна мрежа, фабрики, а на пазара се появяват компании като Siemens и AEG.
Румен Атанасов отличи наличието на натрупано ноу-хау у нас, което продължава да тласка развитието на сегмента, дори във времена на криза, когато почти всички останали браншове записват сериозен спад.
Г-н Атанасов спря вниманието на присъстващите и над преструктурирането на пазара през 90-те, а не пропусна да отличи и най-значимите продуктови сектори и фирми, активни на пазара в момента.
Според него България трябва да се специализира в определени продуктови направления, където вече нещо е постигнато, заради голямата конкуренция и различното технологично ниво, с което компаниите в страната разполагат.
Основните пазари, на които страната ни записва износ, според Румен Атанасов от една страна е обединения европейски пазар, наред с този в САЩ, Северна Африка, Средния Изток и Русия, като последния в последно време е загубил своето основно значение.
Председателя на БАСЕЛ изрази мнението си, че компаниите у нас все повече трябва да гледат към т.нар. пазар на Балканите, който в момента е слабо развит, а има сериозен потенциал и не малко предимства, като основните продукти, в които България има шансове на световните пазари са мехатронните комплекти, както и други комплексни продукти, изискващи повече интелектуален труд, отколкото масово производство.
Тук бе мястото да се посочат и недостатъците, сред които липса на качествени системи за контрол на качеството, модерни системи за мениджмънт, маркетинг и реклама. Все по-сериозен става проблема и с професионалното образование и обучение, което търпи редица критики.