Големите хранителни вериги няма да изместят малките магазини

000_5421

"Пазарът в България е много малък, но динамичен. Сливанията не са от добро, доста играчи се изтеглиха и би трябвало да има място за нови играчи. Наред с това и делът на модерната търговия е едва 50%. Но икономическата ситуация в страната не е добра, а покупателната способност е малка. Инвеститорите предпочитат по-рентабилни пазари, затова по-скоро смятатам, че няма да има нови имена". Така коментира Христо Петров от Кауфланд ситуацията на пазара на бързооборотни стоки в рамките на дискусионен панел на форум MySuccess in Retail. 

Малките магазини няма как да бъдат изместени от големите магазини. Манталитетът на хората е по-различен у нас за разлика от Западна Европа и тези магазинчета винаги ще бъдат търсени.

Според Иван Димитров, Управляващ директор, Си Трейд 2011 ЕООД малките магазини имат редица предимства като качество на продуктите, отношение към клиента и това може да ги изкачи на по-високи позиции.

На въпрос дали българските стоки са търсени, г-жа Юлиана Хартарска, Управител на Авенди ООД обясни, че със старта на кризата е иамло силна ориентация към цена, евтини стоки, но с неясно качество. След това българинът се върна към бранда, но в промоция, т.е търси се балансът, коментира тя .

Според Иван Димитров не е гаранция, че българските продукти ще могат да отговорят на търсенето на потребителите. Липсва и държавна подкрепа, която е много важна.

Работата с големите вериги има предимства, обединиха се лекторите на форума. Според г-жа Хартарска основно са положителните неща - големият приток на хора, позиционирането. Веригите са най-лесното място, за да образоваш своя консуматор, затова най-голямо предимство на дистрибутора да работиш с веригата.

Има предимства да, каза г-н Димитров - обучихме потребителите си какво предлагаме, научихме малките вериги да се преведат в приличен външен вид.

От 2010 г. досега се промениха доста неща във взаимоотношенията верига - доставчик, каза Христо Петров. Вече има и доста вериги, доставчиците се конкурират от своя страна също помежду си. Ние смятаме, че всяка регулация е вредна. Във вида в който е написан законът има доста противоречия и безумни неща. Как да регулираме българските стоки, за да бъдат по-продаваеми. Това са различни бизнес модели, и двете стоки са на рафтовете, клиентът има право да избере, добави той.

Споделям мнението на г-н Петров, че свободната конкуренция е правилният подход. Тогава оцеляват продуктите, които трябва. Всеки е свободен да прецени как да действа, каза г-жа Хартарска.

Според мен трябва да има не само регулиране, но и криминализиране, например при вериги/търговци, които не плащат, коментира Иван Димитров. Иначе вече има нелоялна конкуренция. Аз съм за по-малко регулации, но за повече контрол.

Кризата тотално ни промени концепцията, вече трябваше да мислим за цени, промоции...Това означава намаляващи маржове, по-ниски печалби, консуматорът искаше по-ниски цени. Ние трябваше да инвестираме разумно, за да се адаптираме към пазарната действителност. Темата за задлъжнялостта напоследък също набира сила напоследък, особено в последно време темата става все по-актуална, каза Юлиана Хартарска.

За мен бъдещето е консолидация и в усъвместване в различни дейности, каза Иван Димитров.

Трябва да оправим сивия и черния пазар, това е най-големият бич, коментира Христо Петров. Сивият инвеститор е с много по-добри показатели и по-силен старт от всеки нормален производител. Когато това се оправи, ще има равен старт между всички. Трябва война със сивия сектор.

Упехът на един бранд като верига се определя от голямото разнообразие, очакванията на клиентите вече са различни, добави Петров.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.