Retail Summit 2022 Down& A New Epoch: Как новите технологии променят маркетинга и продажбите

Retail Summit 2022 Down& A New Epoch: Как новите технологии променят маркетинга и продажбите

На 15 март 2022 г. се проведе форумът Retail Summit 2022 Down& A new Epoch, организиран от сп. Enterprise. Събитието беше част от SIHRE & RETAIL SHOW - изложението, което се провежда в Inter Expo Center в София в периода 15-18 март 2022 г.

Водещи експерти в сферата на маркетинга, продажбите, новите технологии и инвестициите дискутираха тенденциите в търговската сфера, дигитализацията на ритейл сектора и промените в поведението на потребителите на фона на икономическите и геополитическите събития. Те представиха и различни инструменти и добри практики за привличане и задържане на потребители, генериране на лоялност, увеличаване на оборота и продажбите, присъствие в различни потребителски и социални канали.

Рени Яврийска, Consumer Panel Services Lead, GfK Bulgaria, откри форума с презентация за тенденциите на пазара на бързооборотни стоки и потребителското поведение.

Индикаторът за потребителското доверие в България нараства в края на 2021 г., докато домакинствата в Европейския съюз (ЕС) стават малко по-песимистични, посочи тя.

Разходите на домакинствата за бързооборотни стоки растат стабилно през тримесечията, отбеляза още Рени Яврийска, като посочи, че в последните месеци растежът на тези разходи е обусловен и от по-високите средни цени. При всички потребителски кошници има повишения, като най-силни са ръстовете при замразените и пакетираните храни, допълни тя.

Една от тенденциите, които се открояват, е, че домакинствата пазаруват по-рядко, намаляват честотата на покупките, но купуват и харчат повече при единична покупка в магазина, каза още Рени Яврийска. Това се обяснява и с повишаването на средните цени на продуктите.

Добромир Живков, управляващ директор, Market Links, продължи с данни за потребителските нагласи по време на COVID епидемията.

Отчита се постоянен, устойчив растеж на БВП на България през последните години, посочи той. В последните години се повишават и доходите, както и разходите на домакинствата, като делът на разходите за изхранване намалява, подчерта той.

С първата вълна на COVID потреблението рязко спада, като това се повтаря през есента на 2021 г., при поредната тежка вълна, коментира Добромир Живков.

Данните от проучването показват, че през 2021 г. делът на готовите да спестяват от разходи потребители се увеличава до 45%. Данните са преди началото на войната в Украйна, която вероятно ще изиграе ролята на следващия "черен лебед", каза Добромир Живков.

Туризмът е най-тежко засегнатата категория заради COVID епидемията, както и геополитическата обстановка, каза още Добромир Живков. Потребителите по-трудно намаляват разходите за храна, не са склонни да намалят и разходите за култура. Най-пострадалите сектори ще са жилища, автомобили и други разходи.

Явор Николов, PhD, мениджър обучения, представи резултатите от проучване за особеностите на търговците в България, съвместен проект на "Научноизследователски център по търговия" - УНСС, и катедра "Стопанско управление", Софийски университет.

Най-удовлетворени са търговците в България от мястото на работа, взаимоотношенията с прекия ръководител, работното време. Най-ниска е удовлетвореността от длъжността, самостоятелност в работата, баланса между личния и служебния живот, уменията, посочи той.

Сравнявайки доходите между хората със същата професия в други организации, търговците оценяват уменията си, коментира Явор Янкулов. В сравнение с резултатите от същото проучване през 2012 г. се отчита по-висока удовлетвореност от професията, допълни той.

Тези проучвания са важни, за да се определи какво е важно за служителите, заети с търговска дейност, както и да сравните къде сте спрямо средното за страната.

Кристина Милкова, търговски директор, Offerista Group Bulgaria, представи данни за бъдещето на търговията и какво потребителите очакват от търговците.

Най-голямата и значима тенденция в момента е print goes digital, коментира тя. Брошурите са първият ритейл маркетинг инструмент - първата брошура е издадена през 1941 г. в САЩ за автомобил на Ford.

Брошурата е инструмент с много предизвикателства. Разходите за печат и разпространение се увеличават всяка година, а през последната година ръстът е много сериозен. Този инструмент освен това не е особено гъвкав. Дигитализацията променя това, допълни тя.

Дигитализацията дава възможност за създаване на интерактивни брошури, актуализацията на информацията става бързо и позволява нотификации, с които да се реализират кампании, коментира Кристина Милкова.

Дигитализацията дава възможност да се създадат и програми за лоялност в дигитална среда, която да е максимално улеснена за дигиталния потребител.

Кристина Милкова представи и данни как се променя потреблението заради въздействието на инфлацията за групите с различни доходи. Изводът от статистиката е, че хората са най-малко склонни да спестяват от продуктите за деца, както и продължават да търсят качеството и продуктовото разнообразие.

Ангел Искрев, творчески директор, proof., коментира потребителското пътуване и как да се намери баланс между онлайн и офлайн.

Най-важно е да се намери правилният баланс между философията на бранда и поведението като хората. Брандът трябва да е адекватен на ситуацията, за да може да продава, коментира той. Тези, които предвидят кризата и се адаптират спрямо промяната в поведението на потребителите, ще оцелеят.

От няколко години брандовете трябва да се ориентират към водене на диалог с потребителите, а не монолог, за да продават повече.

Ангел Искрев коментира, че digital не е канал, а среда, и брандовете трябва да променят нагласата си. Таргетирането трябва да е на базата на интереси, по-тясно и конкретно, за да се достигне до правилната аудитория.

Надежда Коцинова, Head of Sales, Merchant Solutions, TBI Bank, представи модела "купи сега, плати по-късно" като инструмент за увеличаване на продажбите и подобряване на потребителското поведение.

Банката е внедрила и пуснала в края на миналата година този модел. По думите ѝ това е глобален тренд в пазаруването, който дава възможност на потребителите в няколко стъпки да закупят стоки и услуги с малка инвестиция в деня на закупуването и възможност да разсрочат покупката за период от няколко месеца.

Статистиката показва, че този метод на плащане се използва от 2-5% от плащанията в Западна Европа, посочи Надежда Коцинова. През миналата година този модел бележи голям ръст. Във Великобритания например достига 13% дял плащанията, коментира тя.

Следващите няколко години се очаква делът на тези плащания да достигнат 30%, подчерта тя.

Методът е удобен и за търговците, и за клиентите, каза още Надежда Коцинова. За търговеца всички методи за плащане, които са налични в момента, има такси за администриране на процеса и забавяне получаването на парите. С "купи сега, плати по-късно" търговецът заплаща малка комисиона на банката, но тя му гарантира възможност да увеличи потребителската си база. Банката играе ролята на свързващо звено между потребителите и търговците, като предлага цялостна екосистема, коментира Надежда Коцинова.

Третият панел на събитието започна с дискусия за доверието и лоялността на потребителите в ерата на дигиталната трансформация с модератор Светослав Славов, член на Управителния съвет на Българската ритейл асоциация.

В дискусията участваха Мария Добрева, бранд мениджър на Tymbark Bulgaria, Виктория Ненова, мениджър маркетинг и комуникации на Сердика Център, Ирена Тодорова, маркетинг мениджър на PEPCO за България и Гърция.

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че един продукт е успешен, когато е качествен, достъпен и добре представен пред аудиторията в различните канали. Основно правило е брандовете да са автентични и клиентите да виждат едно и също навсякъде, където се сблъскват с тях и с техните продукти.

Времето, в което живеем, налага постоянна трансформация, динамика и адаптивност. Тенденциите е по-добре не да се следват, а да се създават и налагат.

В началото на четвърти панел Кирил Динов, VP of Sales Eastern Europe, VTEX, говори за това как данните и анализите помагат на търговците на дребно да разберат по-добре нуждите на клиентите и как задвижваните от изкуствен интелект (AI) процеси помагат за това.

Той представи тенденцията за LIVE Shopping - комбинация от стрийминг на живо и пазаруване, като се представят продуктите на живо пред клиенти и те могат да пазаруват по време на събитието.

Тази тенденция започва през 2015-2016 г. в Китай. На този пазар този начин на пазаруване заема 20% дял, докато на европейско ниво това е в процес на развитие, посочи той. Тези събития подпомагат подобряването на всички показатели на магазините - и продажбите, и ангажираността, и приходите.

Кирил Динов представи и няколко примера за подобен стрийминг, както и постиженията им.

Румен Илиев, партньор в LAUNCHHub, говори за финансирането на иновациите в търговията на дребно.

Той посочи, че компаниите, в които фондът е инвестирал, са привлекли почти 300 млн. евро след инвестицията на фонда.

Една от най-известните компании, в които LAUNCHHub е инвестирал, е БГ Меню, които бяха придобити от Takeaway, както и Уча.се, FerryHopper, Metrilo и други.

В последния панел на Retail Summit се проведоха два уъркшопа.

Първият - с модератор Николай Неков, Digital Strategy & e-Commerce Consultant, Think First, е посветен на увеличаването на ангажираността и лоялността на клиентите чрез геймификация. Той представи различни идеи и практики за геймификация.

Игровизацията помага на брандове и продукти да изпъкнат пред конкуренцията, да ги направят по-интересни за потребителите и да накарат клиентите да се завръщат към тях, коментира Николай Неков.

Вторият - с модератор Радослав Райков, главен изпълнителен директор на Holler, представи системата за автоматизирана обратна връзка Holler. Hollar Live е система, позволяваща етичното постоянно и автоматизирано събиране на данни директно от крайните клиенти на дадена бизнес организация. Данните се преразпределят и анализират автоматично с цел подобряване на клиентското удоволетворение, предотвратяването на загубата на клиенти, възнаграждаването на лоялните клиенти и въвличането им в процесите по популяризиране на даден бранд.

Събитието се проведе със съдействието на:

Официални партньори: VTEX, TBI Bank, TBYBuy, Offerista

Партньори: IBCS Bulgaria, Devin, Spetema Caffe, Българска стопанска камара, Храни & Напитки България, Българска ритейл асоциация, ThinkFirst

Творчески партньор: proof.

Дигитални партньори: IAB Bulgaria, Etarget, NetPeak, Stellary

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.