28 октомври 2021 г. ще остане много важен ден в историята на дигиталния маркетинг. Тогава Facebook Inc. обяви ребрандирането си като Meta.
Много хора си мислят: "Голяма работа, промениха си името. Вероятно това е PR ход, за да отвлече вниманието на хората от всички неотдавнашни изтичания и сигнали за нередности", пише онлайн изданието business2community.com.
Това обаче не е така и е много по-голямо от поставянето на нов етикет. Това бележи официалната трансформация на Facebook от компания за социални медии в компания за метавселена и е изключително значимо.
Дори и да не сте успели да гледате 77-минутното представяне на Meta, вероятно сте видели някои доста забавни миймове, които циркулират в мрежата. Тази основна реч от Зукърбърг подчертава неговия ангажимент към метавселената и визията му за новата марка. Мета е всичко в метавселената и това не е шега.
Какво обаче е метавселената и защо трябва да ви интересува? Медията обобщава.
Какво е метавселената?
Това е прост въпрос, на който в момента няма прост отговор. Това е амбициозен термин за бъдещ, по-осезаем дигитален свят.
Терминът "метавселена" може да бъде проследен до научнофантастичния роман на Нийл Стивънсън от 1992 г. Snow Crash. Стивънсън описва метавселената като колективно виртуално пространство, което служи като дигитална реалност, където всички хора биха съжителствали едновременно. Тази концепция е подкрепена в романа на Ърнест Клайнс от 2011 г. (и филма от 2018 г. със същото име) Ready Player One.
Зукърбърг говори повече за това как това пространство би се чувствало като социална среда. Метавселената ще бъде "въплътен интернет, в който сте в изживяването, а не просто да го гледате". Решаваща част от метавселената на Мета е присъствието - усещането, че всъщност сте там с друг човек или на друго място.
Какво се променя?
Тъй като концепцията за метавселената съществува от повече от 30 години, защо трябва да вярвате, че сега е моментът, в който тя всъщност ще се оформи? Как нещата днес са различни отпреди 10, 20, 30 години?
Подкрепа на големия бизнес
Стана ясно, че фирмите приемат метавселената сериозно, като Meta, Microsoft, Netflix и други изтъкнати глобални компании искат част от действието. Ето защо официалната промяна на името на Facebook Inc е толкова важна. Едно е да имате слушалки Oculus и някои текущи изследвания и разработки във виртуалното пространство, но друго е да се ребрандирате с метавселената.
С технологиите, софтуера и потребителските марки, които наливат пари и ресурси в развитието на метавселената, е само въпрос на време, преди да започнем да виждаме произтичащите промени.
Технологичен напредък
Разбираемо е, че описанието на Стивънсън за метавселената в Snow Crash трябва да се чувства на светлинни години. През 1992 г. хората все още слушаха музика на своя фантастичен нов Sony Discman. Y2K дори не е на хоризонта. Споделено дигитално пространство, където всички ще живеят и взаимодействат един с друг, е пълна научна фантастика.
През 2021 г. обаче вече виждаме как редица научнофантастични джаджи се превръщат в реалност. VR и AR пространствата са реални. Слушалките за виртуална реалност не само са налични, но всъщност са донякъде достъпни.
Технологията измина дълъг път през последните няколко десетилетия и макар че няма да видим напълно актуализираната метавселена с години, това не означава, че междувременно няма да бъдат създадени нови иновации, услуги и преживявания.
Засилване на отдалечените преживявания
Когато пандемията започна през март 2020 г., бяхме принудени да се адаптираме към дистанционната работа и дигиталните начини на социализация. През последната година и половина се усещаше, че всичко е онлайн.
В Stryve отдалечената работа не е довела до някакъв вид регресия в производителността. Работата е свършена, но липсата на лични взаимодействия затрудни интегрирането на нови членове на екипа и изграждането на връзки.
Какво би станало, ако тези въплътени преживявания, които Зукърбърг предвижда, станат реалност? Ден, в който физически се чувстваме сякаш сме в едно и също пространство. Ден, в който можем виртуално да си взаимодействаме по същите начини, както бихме направили лично в офиса, в училище, на спортно събитие и т.н. Тази мисъл щеше да изглежда луда през 2018 г., но след последната година и половина отдалечен живот май всички се надяват на това.
Защо маркетолозите трябва да се интересуват от тази промяна?
Най-добрите търговци никога не спират да учат и да изследват нови възможности в тази област. Когато Stryve беше основан, концепцията за дигитален маркетинг и маркетинг в социалните медии беше все още в начална фаза. Много компании се мъчеха да видят бизнес потенциала на платформи като Facebook. Само 13 години по-късно всеки, който не използва някаква стратегия в социалните медии, е динозавър.
Ако не правите иновации или не проучвате непрекъснато бъдещи възможни области за растеж, може да пропуснете огромни възможности.
NFT, игри и виртуални преживявания
Докато някои марки прилагат подхода "изчакайте и вижте" към тези нови пространства, други се гмуркат направо. Марки като The Toronto Raptors, Coca-Cola, Disney и AS Roma вече започнаха да използват NFT, за да предоставят на своите клиенти достъп до иновативни преживявания, съдържание и ексклузивни оферти. Нямате представа какво представлява NFT или как работи? Проучете.
Виждаме и проблясъци на метавселената в игралното пространство. Платформи като Roblox и онлайн игри като Fortnite се разширяват в други сфери на забавление, социална и електронна търговия, като стигат до хостване на виртуални концерти за артисти като Травис Скот и Ариана Гранде с милиони "присъстващи" по целия свят.
В Roblox марки като Gucci, Vans и Warner Bros. създават интерактивни виртуални преживявания.
Ако сте в маркетинга, как биха могли тези възможности да не ви вълнуват?
Подобно на Рим, метавселената няма да бъде построена за един ден. На тези технологии също ще им трябва време, за да се развият, усъвършенстват, регулират и наложат. Както научихме от пандемията, светът може да се промени за миг. Включването в метавселената може да не е в плановете ви за януари 2022 г., но тези виртуални пространства се развиват и с тях идва неизползван потенциал.