Прогнозите за електронната търговия по време на пандемията бяха за агресивен ръст. Продажбите се увеличаваха силно, трафикът скачаше и успехът изглеждаше сигурен.
Всичко това се промени в началото на 2022 г. заради проблемите с веригата на доставки и страха от рецесия, пише Forbes.
През 2023 г. усещането за срив на технологичния сектор се разпространи и то се почувства и от големите играчи на пазара. Значително намаля рисковото финансиране за сектора на електронната търговия и това засегна всичко - от технологията преди покупка, която подтиква клиентите да купуват, до технологията след покупка, която наблюдава и организира доставките.
Разбира се, електронната търговия все още е област на растеж и сумите на финансиране са по-високи от нивата преди пандемията. Промени се идеята, че инвестициите в електронната търговия задължително ще донесат големи печалби. Вече се изискват повече умения, нюанси и стратегия, ако инвеститорите искат успех.
Повишена конкуренция и консолидация
Не е изненадващо, че пазарът на електронна търговия става все по-конкурентен - постоянно навлизат нови играчи, а утвърдените се опитват да удържат доминантната си позиция. Виждаме това и при стартиращи компании за доставка, които се опитват — и не успяват, да вземат пазарен дял от гиганти като UPS и FedEx.
Тази повишена конкуренция и консолидация доведе до публичен провал на компании за свръхбърза доставка и агрегатори на продавачи в Amazon. Това разкри непредсказуемия и рисков характер на инвестирането в тази индустрия, където могат да се правят и губят много пари за кратък период от време.
Фокус върху печалбите
Пазарът на онлайн продажбите узрява и инвеститорите трябва да се съсредоточат върху рентабилността, а не върху растежа. През последните пет години разходите за привличане на клиенти са се увеличили с около 60%. Множество стартиращи фирми фалираха.
Инвеститорите трябва да действат с по-голямо внимание и да задават трудни въпроси относно бизнес модела на стартъпите, за да оценят колко необходими всъщност ще са те на клиентите.
В миналото инвеститорите може да са били обсебени от растеж и привличане на нови клиенти. Сега те търсят фирми за електронна търговия, за да докажат, че могат да разрешават проблеми, за които търговците на дребно са готови да платят. Залозите са по-големи.
Какво означава всичко това? Инвеститорите не изоставят електронната търговия, а по-скоро правят пауза за размисъл.
Не само данните за продажбите са важни
Впечатляващите данни за продажбите сами по себе си не дават цялата история, независимо кой говори. Цифрите трябва да бъдат подкрепени от печалби, а не от прогнози, които не са основани на реалността.
При електронната търговия има различни фактори - като разходи за реклама и маркетинг, разходи за доставка и обработка и т.н. Те затрудняват намирането на баланса между генерирането на приходи и максимизирането на печалбата. Дори утвърдени брандове имат проблем с тези фактори.
Например през 2020 г., в средата на пандемията, дигиталните продажби на Nike се увеличиха със 75%. При допълнителен анализ обаче се вижда, че маржовете на печалбата на компанията са паднали до 37,3% от 45,5% през предходната година.
Клиентът е на първо място
Инвеститорите трябва да търсят компании за електронна търговия, които наистина поставят клиентите на първо място. Твърде често новите стартиращи компании за електронна търговия не успяват да вземат предвид навиците на клиентите, предпочитанията им и факторите, които ги прогонват. Стартиращите компании трябва да се основават на реалността и да направят някои трудни избори по отношение на задължението си да обслужват своите клиенти.
Предприятията за свръхбързи доставки, създадени по време на пандемията, се затрудниха да създадат печалби, защото бързо "изгаряха" спечелените пари, правеха големи отстъпки и имаха проблеми с веригите на доставка.
Имаше и огромно културно разминаване: американците купуват на едро, за разлика от европейците, които са склонни да пазаруват храна всеки ден. Това огромно културно недоразумение доведе до загуба на милиони долари.
Омниканални стратегии
Тъй като потребителите продължават да пазаруват през множество канали, инвеститорите трябва да въведат омниканални стратегии. Това ще са предпочитаните компании и от инвеститорите.
Компаниите трябва да гарантират, че изживяването на марката е последователно извън границите на техния дигитален магазин. Все повече компании ще възприемат омниканални стратегии за маркетинг
Акцент върху поверителността и сигурността на данните
Тъй като електронната търговия продължава да расте, нараства и количеството лични данни, събирани и съхранявани от тези компании. Това излага много от бизнесите за електронна търговия, особено по-малките, на повишен риск от кибератаки, пробиви на данни и други заплахи за сигурността.
С нарастващия брой нарушения на данните компаниите за електронна търговия трябва да се съсредоточат върху сигурността на данните и те ще бъдат по-привлекателни за инвеститорите през следващите години.
Организациите трябва да разглеждат киберсигурността като управление на риска и да въведат план за защита и справяне с кибератака.
Технологично обновление
Компаниите за електронна търговия, които останат в челните редици на технологичните иновации, определено ще имат предимство на пазара през следващите години. Технологии като AR/VR, AI, машинно обучение и блокчейн ще повлияят на пазара на електронната търговия. Всички, които възприемат по-рано тези технологии, ще бъдат в по-добра позиция за успех.
Автоматизацията позволява производителност и растеж. Гласовата търговия и другите технологии отварят вратата към автоматизираната търговия.