Производители: Лобистки интереси блокираха новия Закон за конкуренцията

buy

Проектът за промяна на Закона за защита на конкуренцията, внесен в НС с подкрепата на всички парламентарни групи през септември 2012 г., беше спрян от всички онези в парламента и изпълнителната власт, които са пряко и дълбоко обвързани с монополите и картелите в България, и през последните 3 години защитаваха техните интереси. Това заяви социологът и член на УС на съюз „Произведено в България” на пресконференция на производителското сдружение.

Според Стойчев, измененият закон, въвеждащ дефиниция на понятията пазарен натиск и злоупотреба с пазарно положение, е щял да засегне не само обвиняваните в монополно положение търговски вериги, но и злоупотребите в секторите на енергетиката, телекомуникациите, горивата и др. "Очевидно лобистки интереси са ги атакували, по този начин отишлото си правителство закла българското производство", подчерта той. Що се отнася до търговията, социологът беше категоричен, че спрямо веригите има тотално отсъствие на държавна регулация и контрол, като в същото време отсъства държавна политика в подкрепа на малкия и среден бизнес. Затова той подчерта, че ако следващото правителство, какъвто и да е съставът му, не вземе мерки за МСП, безработицата ще продължи да расте.

Производителите коментираха още, че от всички 400 000 работни места, изгубени опрез последните години, 290 000 са били в сектора на производството. Най-сериозно е положението с предприятията в хранителната промишленост, при които се наблюдават верижни фалити. До голяма степен според тях това се дължи на факта, че едва около 10% от потреблението у нас е на стоки местно производство, докато чуждестранните компании работят при по-благоприятни условия от местните доставчици.

Oт съюза съобщиха, че започват работа по създаване на Кодекс за търговско поведение, който да регулира отношенията им с веригите. За арбитър в преговорите ще бъде поканена държавата. По думите на председателя на сдружението Лукан Луканов, на търговците вече са били изпратени 15 открити въпроса, на базата на които ще бъде подготвен проекта за саморегулация. Той отказа да разкрие конкрентите питания, но обясни, че те ще поставят рамката на взаимоотношенията „търговци-доставчици” и ще накарат веригите да се откажат от някои от порочните си практики, като например подписването на договори със стара дата, прехвърлянето на маркетинговите разходи върху доставчика, налагането на многобройни такси и т.н.  „Вариантът за саморегулация е най-гъвкав и може да бъде постигнат у нас. Формата на диалог е най-доброто на този етап”, заяви Луканов.

Тони Димов от Центъра за оценка на въздействието на законодателството обаче бе категоричен, че без вкарването на интензивни регулативни мерки във формата на закон тези проблеми няма да бъдат решени "В България нивото на правен нихилизъм, особено през последния парламент беше доведено до апогей, до олимпийски размери, ние поставяме рекорди как да не се спазват законите", каза още той. Юристът изрази надежда, че с приемането на Зелена книга на ЕК за злоупотребата с пазарна сила, до края на годината проблемът щебъде адресиран с универсални мерки на европейско равнище.

Още през 2011 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) констатира съществуването на картел между шест големи търговски вериги - “Метро Кеш енд Кери България”, “Билла България”, “Кауфланд България енд Ко”, “ХИТ хипермаркет”, “Максима България” и “Пикадили”, като им отправи „предложения за поемане на задължения” за спорни точки от договорните им отношения с доставчиците. През април т.г. конкурентният регулатор заплаши компаниите, че ще започне повторно производство срещу тях, след като през 2012 г. шестте вериги поеха задължението да премахнат практиките, противоречащи на принципите на свободния пазар.

 

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.