Възможностите за културен туризъм бяха във фокуса на тематичен форум в Русе

ruse-forum

Когато говорим за историческо наследство, трябва да изхождаме от позицията на това, че то е предпоставка за развитието на туризма и дава добавена стойност на икономиката. Затова е важно да бъде пазено, съхранявано и да има ясна и целенасочена политика за следващите години. Около това мнение се обединиха експерти, архитекти и консултанти в сферата на недвижимите имоти на форум „Култура, имоти и туризъм - предизвикателства и възможности”. Форумът се проведе в зала „Европа” на Доходно здание в Русе и се организира от сп. Enterprise и НСНИ със съдействието на община Русе.

„Темата, която разглеждаме е особено актуална  за община Русе. Една от основните цели, които си поставя и по които работим е целенасочена политика в сферата на туризма”, каза зам.-кметът на общината Страхил Карпчански. Той обясни, че администрацията е имала три основни приоритета в предишните години– инфраструктура, реклама и повишаване на привлекателността на града, както и богат събитиен календар.

„През последните 4 години градът започва да възвръща своите позиции. Нашата цел е да превърнем Русе в привлекателен, разпознаваем и модерен културен център, като популяризираме културни и исторически дадености”, коментира Карпчански.

По думите му се наблюдава тенденция на увеличаване броя на туристите в града, както български, така и чуждестранни. Според зам.-кмета предстои и успешен криузен сезон като само за 2015 г. над 430 000 души се очаква да посетят дунавския град.

Страхил Карпчански изброи и обновените и реконструирани обекти (Регионален исторически музей, Лапидариум, Екомузей, Баба Тонка, центъра на града) по линия на оперативните програми, както и предстоящите проекти, които предстои да се осъществят на територията на общината.

”В момента работим по нови проекти, свързани с настоящата програма „Региони в развитие”, участваме в редица големи изложения в Европа с цел реклама на града като туристическа дестинация, имаме съвместни туристически маршрути с община Гюргево, направихме и мобилно приложение Лимес мобайл, свързано с международен проект за Русе като част от Дунавския лимес.”,  отбеляза  зам- кметът.

Той припомни и за предстоящото откриване на спортната зала „Арена Русе”. „До края на годината календарът на града е много разнообразен. С този проект се надяваме да създадем и нови икономически сектори в региона”, коментира Карпчански. Като такива той посочи спорт, конгреси, изложения, изложби. „Когато туристите идват в града те не търсят само привлекателни обекти, но и емоция, изживявания, каза още той.

Липсата на децентрализация е една от основните причини да се бавят проекти, свързани с паметниците на културата, стана ясно по време на форума. При такива проекти се налага съгласуване с Министерство на културата,  което може да доведе до месеци забавяне на реализацията. Що се отнася до възможностите за финансиране с евросредства, то такива съществуват, но това е възможно само за сградите – общинска и държавна собственост, а много често сгради в лошо състояние са в частни ръце и се рушат. Необходима е законова регулация, която да контролира статута на подобен тип сгради, коментираха участниците във форума.

По време на дискусията беше предложено и създаване на местен фонд, който да се грижи за паметниците на културата на локало ниво и според спецификите на средата. Такива фондове могат да бъдат създадени в различните региони на страната и обърнати според техните нужди.

От община Русе заявиха готовност за съдействие и помощ на бизнеса когато става въпрос за реализация на проекти, свързани с културно-историческото наследство.

За нас е важен диалогът и сътрудничеството с всички заинтересовани страни, отворени сме към всякакви предложения, каза г-жа Миглена Куцева, младши експерт в Министерство на туризма. Тя припомни, че културният туризъм е акцент в политиката на министерството. „Около ¼ от българите практукуват културен туризъм, има интерес и от все повече чуждестранни туристи. Всички осъзнаваме потенциала, с който разполагаме, предприети са редица инициативи, разработване на културно – исторически маршрути, реклама в западни медии.”, отбеляза тя.

 

 

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.