На 28 февруари в Interpred WTC се проведе конференцията Retail&Manufacturers Day, организирана от сп. Enterprise.
Опитни експерти в производствената и търговската сфера говориха за бъдещето на потреблението, зелената трансформация на индустрията и търговията и технологичните тенденции, които променят функционирането на двата сектора.
Като основа на прогнозите Рени Яврийска, управител, "Консюмър Пенъл България ГфК", представи статистика, свързана с потребителското поведение, нагласите и бъдещето на ритейл индустрията на база 1500 домакинства, които на ежедневна база предоставят определен набор от данни.
Според статистиката доверието на потребителите и в Европейския съюз (ЕС), и България спада през третото тримесечие на 2023 г., докато през първата половина на годината настроенията бяха положителни. Това негативно развитие отразява по-лошите очаквания за собствените финансови възможности, коментира Яврийска.
Очакванията за икономиката през следващите 12 месеца са по-добри от 2022 г., но без показатели за голям оптимизъм, сочат още данните. Инфлацията се забавя, а безработицата не се повишава, което е добър знак за икономическата ситуация.
Промоционалните покупки продължават да имат все по-голямо значение за българските домакинства, както и възприятието на частните марки. Все повече потребители гледат на тях като на продукти, които са добра сделка във времена на повишаване на цените. Те печелят дял, но ръстът им не е толкова видим, колкото при промоциите.
Милен Райков, съдружник "Данъци и право" в EY България, говори за въглеродните данъци и как те ще променят търговските вериги. Крайната цел на ЕС е 55% намаляване на парниковите емисии до 2030 г. и постигане на климатична неутралност до 2050 г.
Той допълни, че цената на въглеродните емисии постоянно се покачва заради принципа "замърсителят плаща". Сред мерките, които се планират, е въвеждане на данък ("мито") върху определени категории стоки, свързани с енергоемки производства и отделяне на парникови газове извън ЕС.
Като продължение на темата за зелената трансформация доц. Марина Стефанова, зам.-декан "Устойчиво развитие, подкрепа и ангажиране", Ръководител МП "Отговорно и устойчиво управление", Стопански факултет, Софийски университет "Св. Климент Охридски", говори за основите на устойчивото развитие.
Ахил Георгиу, главен директор по приходите в CHEQ коментира темата за Дигитално обединение на работната сила, за изкуствения интелект и защо не може да замени много от обичайните работни места. По думите му пътят към успеха зависи от нивото на производителността на служителите, а според изнесени от него данни в България то е на най-ниско ниво на служител.За да поддържаме конкурентоспособността и рентабилност ЕС на заето лицетрябва да увеличим производителността, подчерта той. За да се случи това, е необходимо да има съгласуване на работата, дори в дигиталното пространство, подчерта Георгиу.
Оливър Олшевски, изпълнителен директор на Offerista Group Bulgaria, говори за петте най-големи предизвикателства пред търговците на дребно, които се занимават с маркетинг в магазините. За94% от потребителите специалните оферти са важни при решението за покупка. 51% вярват, че покупателната им способност ще не се подобри през тази година, а 36% споделят, че трябва да ограничат разходите си тази година, коментира Олшевски, като се позова на данни от проучване на компанията.
Стоил Атанасов, Happiness Manager, Женя Цонева, Digital & Marketing Manager, Верка Георгиева, Senior Recruiter, Ficosota, говориха за привличането и задържането на представителите на поколението Z от компаниите. Те определиха младите хора от това поколение като решителни, проактивни и амбициозни, дигитално нативни. Това са хора, израснали с технологиите, които прекарват много време в социалните мрежи, особено TikTok.
Те са и социално отговорни, а почти две трети от тях предпочитат да консумират генерирано от потребителите съдържание.
Росен Димитров, старши мениджър Ключови Клиенти & E-Commerce Lead, Beiersdorf, проследи промените при потребителите през годините. След инфлацията, която повлия на всички цени, в козметичният бранш виждаме лъч светлина, наблюдава се по-голяма сигурност, което е възможност за потребителите да планират своите покупки, коментира той. Според него, благодарение на опита си, големите фирми успяха да изиграят своите карти и да запазят доверието на българския потребител.
Ива Григорова, Управляващ партньор, MSL част от Publicis Groupe Bulgaria, говори за новите канали на комуникация. Тя подчерта, че търсенето на продукти става онлайн - над половината потребители търсят продукти в социалните мрежи например. Потребителят освен това се превръща в създател на съдържание, заради което потребителските ревюта стават все по-важни.
Наблюденията й сочат, че пътят до осъществяването на покупка се определя от вдъхновението. Потребителите в региона на Централна и Източна Европа предпочитат да използват онлайн канали за откриване за вдъхновение. Социалните платформи играят ключова роля за засилването на това поведение, особено сред по-младите потребители. Потребителите в региона проявяват и по-голяма импулсивност при пазаруване.
Ива Григорова говори и за феномена "деинфлуенция" - отричане от консуматорството и стремеж на инфлуенсърите да бъдат автентични. По думите й работата с малки (нано и микро) инфлуенсъри е силно предпочитана пред работата с по-скъпи макроинфлуенсъри и знаменитости. Доверието към инфлуенсъри е спаднало с 6% през миналата година, а 37% от участниците в проучване заявяват, че биха спрели да следват лице, ако то е замесено в обществен скандал. Две трети от анкетираните казват, че следват лица, които показват продукти, които реално използват в ежедневието си, а 40% споделят, че са купували продукт, показан от инфлуенсър.
Eтиен Янев, Senior Social Media Manager, Payhawk, говори за внедряване на изкуствен интелект (AI) в търговията на дребно. Той посочи и някои безплатни инструменти, подходящи за ритейлъри и производители.
Венцеслав Хиков, Chief Strategy Officer, Graffiti BBDO, коментира как брандът да остане релевантен на потребителите. Той се фокусира върху три ключови теми: промени и адаптация на бранда, взимане на решения, базирани на данни, и емоционалната връзка с потребителите.
Като част от форума се проведе и дискусия, посветена на B2B партньорствата. Модератор на дискусията беше Доника Ризова, комуникационен директор, Сдружение на модерна търговия, а участници - Петър Пекалиев, ръководител "Централно управление на недвижимостите", Kaufland България, Виктория Бисерова, управител, книжен център "Гринуич", Виктория Ненова, Marketing & Communications Manager, Serdika Center.
Илиян Бойчев, основател, IB Trainings, проведе уъркшоп за връзката между поколенията, ценностите и посланиците на компанията.
Официални партньори на събитието: Offerista, Kaufland, Cheq
Партньори: IBCS Bulgaria, Devin, Spetema, Българска стопанска камара, Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост, Българска ритейл асоциация, БАИТ, Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, Българо-румънска търговско-промишлена палата, Българска асоциация на рекламодателите, Българска асоциация на комуникационните агенции
Медия партньор: Pixel Media
Дигитални партньори: Seomax Digital Agency, Design Expert, Etarget, Netpeak
Комуникационен партньор: RED Communication Agency