Пет предизвикателства пред хранително-вкусовата индустрия, които изискват гъвкавост и адаптивност

Пет предизвикателства пред хранително-вкусовата индустрия, които изискват гъвкавост и адаптивност

Производството и търговията на храни и напитки е една от индустриите, които преживяват най-големи промени и внедряват най-много иновации, за да останат в крак с постоянно развиващите се потребителски предпочитания.

Наблюдава се промяна на парадигмата в хранителните навици на потребителите, тъй като повече хора предпочитат продукти без захар и мазнини, за да поддържат добро здраве. Това насърчава производителите да въвеждат промени в настоящия производствен процес и да се справят ефективно с някои от основните предизвикателства.

Тази промяна не е ограничена само до съдържанието на захар и мазнини, но широко се разширява и до търсенето на органични храни без ГМО и с местни съставки, според Global Market Insights. Това подчертава силната склонност на потребителите към здравословен и устойчив живот.

Производителите балансират и с изпълнението на строги стандарти за качество, като същевременно гарантират мащабируемост и рентабилност на производството.

Опазване на околната среда и кръгова икономика

Развитието на индустрията, вкл. и на хранително-вкусовата промишленост, има катастрофално въздействие върху околната среда. С нарастващото осъзнаване на екологичността прекомерната консумация и неподходящото изхвърляне на пластмаса се появиха като някои от основните проблеми, пред които са изправени компаниите за храни и напитки.

При този сценарий продукт с етикет "екологичен" се свързва с потребителя и има вероятност да натрупа по-доходоносни продажби от продукт, който е вероятно да навреди на околната среда.

Производителите на храни и напитки и търговците на дребно сега се фокусират върху управлението на веригата за доставки, за да се справят с предизвикателствата чрез приемането на многобройни практики за рециклиране и свързани инвестиции.

Например през 2023 г. Nestle обяви инвестиция от 8,7 милиона щатски долара в съоръжение в Обединеното кралство за обработка на трудни за рециклиране пластмаси. Множество брандове през последните години потвърдиха използването на рециклирана пластмаса или гъвкави опаковки.

Предизвикателствата пред компаниите за производство и разпространение на храни ще се увеличат, тъй като все повече държави или регионални правителства налагат по-строги норми за опаковките, рециклирането и суровините за производството за смекчаване на замърсяването.

Промяна на потребителските предпочитания и персонализиране

Увеличаването на свързаните с храненето разстройства насърчи потребителите да внесат съществени промени в своя начин на живот и диета. В резултат на това все повече хора са склонни да купуват храни без добавени консерванти и подсладители, които могат да повлияят негативно на здравето.

Според оценките над 500 млн. души по света страдат от диабет, а до 2030 г. този брой може да нарасне до около 1,3 млрд. души. Голям брой потребители днес избягват продукти, съдържащи захар, изкуствени подсладители и други добавени консерванти, за да избегнат развитието на подобни здравословни проблеми.

Друга тенденция е нарастващото търсене на органични храни. Според Organic Trade Association продажбите на органични храни в САЩ са надхвърлили 60 милиарда щатски долара през 2022 г. Тъй като световното население започва да осъзнава вредното въздействие на пестицидите върху околната среда и здравето, биологичното земеделие нараства експоненциално.

С нарастващата загриженост относно злоупотребата с животни все повече и повече потребители се насочват към вегетариански и вегански продукти, което води до намаляване на търсенето на месо и месни продукти. Тези от хората, които не променят драстично хранителния си режим, са по-склонни да купуват продукти, които са "хуманно сертифицирани", а животните са отглеждани свободно, без клетки.

Производството на продукти, които гарантират безопасността на животните, се превърна в едно от основните предизвикателства за сектора на храните и напитките, тъй като индустрията трябва да поддържа репутацията си по отношение на етичното отношение към животните. Водени от това, фирмите измислят алтернативи на растителна основа, за да поддържат функционирането на търговските вериги.

Скорошно проучване на HelloFresh, обхванало повече от 7500 души от Обединеното кралство, Германия, Норвегия, Дания и Швеция, разкрива, че 50% от потребителите смятат, че повече хора трябва да изберат растително хранене.

Текущо законодателство и стандарти за етикетиране

Индустрията на храните и напитките се управлява много стриктно от регулаторни органи. Организации като EPA, FTC, FDA и OSHA прилагат усърдни норми относно пускането на здравословни продукти, контролират етикетите на храните, хигиената на средата и т.н.

Промените, свързани със суровините, изхвърлянето на отпадъците, качеството на храните, документацията, излишното производство и т.н., са едно от основните предизвикателства, пред които е изправен пазарът на храни и напитки.

Ролята на етикетирането на храните се състои не само в идентифицирането на продуктите, но и в предоставянето на важна информация на потребителите. Това включва не само името на хранителния продукт, но и неговите съставки, хранителна информация, инструкции за съхранение и понякога произхода на продукта.

Европейските власти обмислят система за етикетиране на храни за целия регион, при която информацията за хранителната стойност, която е само на задната страна на етикетите, ще бъде поставена и на предните етикети. Според доклад на Европейската комисия за потребителите, особено за по-възрастните хора и хората с наднормено тегло, етикетите на лицевата страна на опаковката ще бъдат полезни.

В Азия Китай започна да обновява своите разпоредби за управление на предварително опаковани храни и напитки. Тези правила ще включват задължителна и по-ясна информация за съставките и страната на произход. Тайланд, Виетнам и Филипините също въведоха по-строги закони за етикетиране на предварително опаковани храни.

Въглеродният етикет е друг метод за разпространение на осведомеността относно емисиите, отделяни при производството на продуктите.

Адаптиране към ускорената цифрова трансформация

Дигитализацията обхвана индустрията за храни и напитки, подтикната от последиците от пандемията и променящото се поведение на потребителите. Интегрирането на изкуствен интелект (AI) и машинно обучение в управлението на веригата на доставки може да подобри прогнозирането, да намали отпадъците и да повиши ефективността. Технология като анализ на веригата на доставки позволява на заинтересованите страни да изследват огромни обеми от данни.

Тези прозрения са незаменими за подобряване на вземането на решения от доставките до разпространението. Става възможно прогнозирането на търсенето, управлението на инвентара и подобряването на ефективността от край до край на операциите по веригата за доставки.

Осъществяването на дигиталната трансформация носи със себе си и няколко проблема за играчите на пазара на храни и напитки. Персонализираните препоръки за продукти се превърнаха в основен тласък за организациите, за да осигурят непрекъсната ангажираност на потребителите и удовлетвореност на клиентите. Използването на клиентски данни за анализиране на тенденциите ще помогне на бизнеса да се погрижи за променящите се потребителски предпочитания с целеви маркетингови кампании. Включването на съвременни маркетингови техники изисква специални инвестиции и опит, като създава значителни режийни разходи.

Интегрирането на технологии като AI със съществуващи системи и бизнес процеси може да бъде сложно и ресурсоемко.

Въпреки че анализът на данните е от решаващо значение за укрепване на стратегиите на компанията и разработването на продукти, получаването на необходимите данни и тяхната безопасност се превръща в значително предизвикателство поради киберзаплахите и законите за поверителност. Способността за адаптиране към подобни технологични сътресения вече не е конкурентно предимство, а необходимост за оцеляване на един непрекъснато развиващ се пазар.

Икономически ограничения и инфлационен натиск

Проактивни стратегии за управление на разходите, като вертикална интеграция и механизми за стратегическо ценообразуване, ще бъдат основен инструмент за поддържане на рентабилността на фона на колебанията в цените на суровините и моделите на потребителски разходи.

Недостигът на работна ръка в някои райони и повишените разходи за доставка поради регионалното напрежение и нестабилност също влияят отрицателно на сектора.

Независимо от постоянните предизвикателства, пред които е изправена индустрията за храни и напитки, се очаква тя да покаже стабилен растеж в бъдеще. Остава да видим как ще се справи световният пазар през следващите години, подтикван от променящия се начин на живот, нивата на разполагаемия доход и правителствените реформи.

Зелените технологии и кръговата икономика са в основата на зеления преход, възприет от Европейския съюз като стратегия за трансформиране на икономиката в отговор на климатичните промени и като инструмент за подобряване на ресурсната ефективност. На конференцията "Зелена трансформация: Кръгова икономика и устойчиво развитие - хора, материали бизнес модели" ще научите повече за добрите практики за внедряване на устойчивост в бизнеса и администрацията. Повече за събитието можете да научите на сайта му!

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.