Как се осъществява реалното измерване на ефекта на дигиталните активности върху продажбите, какви са контролните групи в практиката, кои са десетте урока за успешен онлайн бизнес и какви са данните за рекламния пазар в България през 2012 г ., стана ясно на Webit 2013 г. - събитието за дигитален маркетинг, реклама, технологии и предприемачество в София.
Според експерти, най-успешният пример за измерване на ефекта на дигиталната индустрия върху продажбите не е този за оценка реакцията на потребителите чрез изпращане на имейли за различни оферти, нито промяната спрямо предходен период, а т.нар. контролна група, категоричен бе Лазар Малаков, мениджър жизнен цикъл клиенти в МЕТРО Кеш енд Кери България.
Контролната група е базирана на подбор на целеви клиенти, класифицирани по критерия „бездействие”. Страничните фактори при този подход се изчистват като се изберат 12 000 фирми за офертата „Х”, след това от тях се отделят абсолютно случайно 2000, следва да се разпрати офертата на 10 000 фирми, а на останалите 2000 не се изпраща нищо.След като приключи този етап се прави сравнение не с времето или „с колко ни харесва”, а спрямо тези, на които не сме оказали влияние. Приложението „контролни групи” е добър начин за постигане на ефект от продажби и когато нямаме надеждни данни за клиентите си.
От своя страна, изпълнителният директор на Allegro Group, Жанет Баирева, сподели 10 начина за успешен онлайн бизнес в България, уповавайки се на своя опит със сайта Продавалник:
[divider] [/divider]
- Силата на локализацията: важна е локализацията не само по региони, но и на тема потребители: мъже и жени.
- Важно е да се създаде продукт, който е удобен за чести прекъсвания и изменения с цел да можем да го усъвършенстваме.
- Важно е да вярваме в силата на данните и цифрите. Необходимо е да се създаде среда и култура за чести тестове. Да има малки промени, но често и естествен подбор.
- Дизайнът е като удобна обувка, която бизнес дамите носят. Функционалността е пред красотата.
- SEO и SEM са надценени. По думите на г-жа Баирева, оптимизацията е загуба на време, защото оптимизираме за машини, а не за хора. Оптимизацията не отключва ограничения ръст, нито добавя голяма стойност към марката.
- Social proof Маркетинг. Тук голям успех има поставянето на надпис „изкупени” на продадените стоки.
- Монетизация. Струва си да се оптимизира ефективността за продавач/рекламодател за ефект върху потребителите
- Как да правим всичко малко по-добре? Това, което потребителите искат е нещо по-добро, не по-различно. Винаги трябва да търсим отговор на въпроса наистина ли нашата марка е най-добрата опция за потребителите и релевантно ли е потребителското ни обещание.
- Иновация на познатото. Иновацията идва тогава, когато следваме потребителите. Важно е да бъдем иновативни в изпълнението.
- Най-силната мотивация за успех е значимата цел.
[divider] [/divider]
Дигиталната индустрия продължава да придобива все по-голямо значение, за което говори и общата картина на рекламния пазар у нас, представена от Иво Цеков от Piero97. Според проучване на GARB, радиото отчита най-големият спад от – 29% на нетните приходи от реклама. Не особено оптимистично е и състоянието на брутните рекламни бюджети, според които при радиото намлението е 25 %. Пресата също отчита спад от 5 %.
Малко по-оптимистична е тенденцията при телевизионния пазар през 2012 г., където брутните стойности се радват на увеличение от 14 %.
Позитивна тенденция се наблюдава и по отношение на обществените поръчки, които са нараснали почти двойно за 2012 г в сравнение с 2011 г . За външната реклама през 2012 г. основният източник на приходите са били билбордовете.
По отношение на интернет пазара се наблюдава 7 % ръст на брутните бюджети при онлайн рекламата, като с най-голям дял, 80 %, е дисплей рекламата.
Общо за отминалата година е регистриран ръст от 8,3 % на брутния обем на целия рекламен пазар в България.
„За такъв малък пазар като българския има твърде много медии, които за съжаление не могат да разчитат на сериозни приходи, а по-скоро на оцеляване”, завърши г-н Цеков.
Автор: Кристина Николова