Програмите за стимули за служителите са една от най-големите ценности на бизнеса, който иска да привлича таланти. Изпълнението на такава програма обаче е ключово.
Стимулите за служителите играят важна роля в културата на компанията. Когато служителите са възнаградени, това има благоприятно въздействие и върху тях, и върху компанията. Наградите могат да увеличат производителността, да насърчат екипа да работи заедно и да привлече нов талант, пише онлайн изданието business.com.
Системата за допълнителни възнаграждения насърчава и лоялността и може да ви помогне да задържите служителите, които имате.
Как да създадете бонусна система?
Първата стъпка е да определите какво искате да постигнете с тази програма, какъв проблем се надявате да решите, както и да определите колко искате да похарчите. Вероятно ще се изненадате да разберете, че не е нужно бонусите да имат много висока стойност, за да имат смисъл и да работят.
Какви допълнителни възнаграждения да предложите?
Вашият бюджет ще е движещ фактор за това какъв вид награди да въведете. Имайте предвид, че един бонус ще работи при едни служители, но няма да работи при други.
Нематериалните бонуси може да включват поздравителни имейли и лично поднесена благодарност за добре свършена работа или по личен повод, да включите определени служители и техните постижения в бюлетина на компанията, да планирате изненадващо събитие за определени служители по някакъв повод.
Една от типичните награди е повишението и/или финансовият бонус. Изявени служители могат да бъдат канени на срещи на борда на директорите и да бъдат включвани в специални проекти.
Какви стимули работят най-добре за служителите?
Тук няма точна рецепта. Най-добрите стимули са тези, които работят за вашите служители. Всеки бизнес е различен и се състои от много различни хора.
Стимулите не винаги трябва да включват пари. Много служители просто искат да чуят „благодаря“ и „страхотна работа“, да се чувстват оценени от работодателя си. Така че стимулирането може да се окаже много по-лесно, отколкото сте мислили.
Някои допълнителни съвети
Лоша идея е да въведете практика да избирате служител на месеца. Проблемът е, че като изберете един служител, не избирате други, които може би са работили също толкова усилено. Тези, които не са избрани, може да негодуват и да се чувстват пренебрегнати. Освен това спечелилият няма да може да спечели пак в близките месеци.
Специалното отбелязване на годишнините от започване на работа в компанията също не са добра идея, защото не подобрява ефективността, което е смисълът на програмите за възнаграждения. Дали бихте останали още една година на работа, която не харесвате, за да получите бонус за 5-та или 10-та годишнина?
Редовното хвалене на хората, че си вършат работата също не е добра идея. Вие им плащате за това. Наградите са за това, че са надвишили очакванията за вършене на добра работа. Ако непрекъснато възнаграждавате хората за рутинна работа, как можете да очаквате от тях да положат допълнителни усилия, които наистина заслужават специално признание и награди?
Добра практика е да разпознавате всички добри служители. Можете да помолите също така служителите сами да посочват кой е най-добрият измежду тях. Така ще си спестите обвиненията, че имате фаворити.
Хората обичат да знаят къде точно стоят. Програма, която поставя реалистични цели и ясно формулира наградата за постигане на целта, прави точно това. Всеки, който надвишава посочените цели, получава награда.
Признанието трябва да се случи скоро след постигането на целта. По този начин разпознаването подсилва поведението, което се опитвате да насърчите. Тъй като служителят вече се чувства добре по отношение на постигнатото, навременното разпознаване служи за засилване на тези чувства и допълнително мотивиране.