Пазарът на FMCG. Тенденции, развитие, прогнози. Това беше темата на презентацията на г-жа Весела Калчишкова, Директор Потребителски панел GfK България на форум MySuccess in Retail.
Според последното преброяване населението в България намалява, у нас има около 3 млн. български домакинства, увеличават се едно членните домакинства , както и тези над 60 г. Спрямо региона – Румъния, Сърбия и Хърватия, процентът на лица под 16 г е най-нисък, а този на хората над 60 г е най-висок. Всичко това оказва влияние върху потреблението в страната.
Средният потребителски индекс намалява, което се дължи на демографски процеси – по – ниски цени на електроенергия, на петрол....За 2016 г се очаква лек позитивен тренд, но не по вече от 2%, коментира Калчишкова.
Според индекса за ЕК, който ГфК изработва – очакванията за икономическото положение, благосъстояние, заплата, спестявания, у нас се наблюдава негативизъм, но очакванията са за по-позитивни резултати в бъдеще, което ще определя потребителското поведение.
Според проучването у нас разходите за храна са 43%, за дома 17% и за колата 14%. Подобни тенденции се наблюдават в Сърбия и Румъния. Тези показатели у нас са подобни за последните 10 г, което говори за липса на някакво по-сериозно развитие, каза Калчишкова.
По честота на пазаруване – за 2015 г у нас са купени средно 279 продукта, за 5.3 евро. Сходни са резултатите в балканските страни Румъния и Сърбия.
Най- силните канали у нас са хипермаркетите и супермаркетите, по – слабо застъпени са дискаунтърите, макар и с леко повишение – от 6 на 8%. За момента делът на дискаунтърите продължава да намалява. Модерната търговия започва да изяжда традиционната търговия. Тази тенденция ши продължи, традиционната търговия ще забавя дела си.
По дял на промоции – 85% от покупките са на регулярни цени, а 15% - на промоция. Делът се влияе спрямо делът на модерната търговия. През 2014 г експертите са наблюдавали бум на покупките на промоция – тогава беше експанзията на модерната търговия. През 2015 г се намали темпа на комуникация и агресивността на офертите, което рефлектира на покупките. Особено голям е спадът при безалкохолните напитки. Хората търсят брандови, качествени продукти на промоция. Това ще определя и тенденцията за 2015 г. , каза Калчишкова.
Делът на собствените марка у нас е 10%, в Чехия – 21%, Австрия – 31%. Този дял е изключително свързан с играчите в модерната търговия. През 2015 г. се регистрира спад в България – това се дължи на излизането на Пени, на затварянето на обекти на Карфур и Пикадили.
Потребителската кошница – най-голям е делът на охладените храни – 43%, пакетирани храни – 27%, алкохол – 5%, безалкохолни – 8%, лична грижа – 10%, замразени храни – 1 %.