Водещи експерти в областта на дигитализацията, дигиталната трансформация на бизнеса и комуникациите участваха в събитието Digital Transformation B2B connect 2018, организирано от списание Enterprise, като коментираха тенденциите и добрите практики в дигитализацията на фирмите от отделните икономически сектори.
Събитието се състоя на 29 ноември 2018 г. в Интерпред - Световен търговски център, София.
Според данни на IDC инвестициите само в дигитална трансформация за 2018 г. ще достигнат 1,1 трилиона долара и ще се увеличат до 1,3 трилиона долара през 2019 г., 1,6 трилиона долара през 2020 г. и 1,9 трилиона през 2022 г., посочи Нели Вачева, управител на IDC България.
Дигиталната трансформация означава използване на приложения от третата технологична платформа и свързани технологии с цел промяна на начина, по който работим и живеем. Дигиталната трансформация включва използване на нови източници на иновации и креативност с цел подобряване на потребителското преживяване и на финансовите показатели на компаниите и организацииите. Според очакванията тази трансформация ще доведе до двойно увеличение на производителността на служителите чрез използване на информацията по-ефективно, допълни тя.
До 2025 г. интернет ще стане като електричеството – по-малко видим, но по-дълбоко вграден в живота. Клиентите са готови, те искат по-богато интернет преживяване, но фирмите все още не могат да го предоставят адекватно. Фокусът днес все повече става „потребителското преживяване“, допълни Шакир Ахмедов, член на IAB България.
Технологиите стават по-мощни, по-масови и навлизат все повече в офисите и в дома, каза още той. Предстои да се развиват технологиите за чатбот, виртуалната реалност и други.
За да сме подготвени за дигиталната ера, трябва да добиваме познание за технологиите, които могат да подобрят цифровото преживяване, да започваме да решаваме проблемите с комуникацията и потребителското преживяване, да започнем да използваме прототип удобно в 2D, 3D и 4D среди и не на последно място – да осъзнаем значението на цифровия опит в живота на хората, заключи той.
Успешни примери от практиката за реализирани бранд комуникации показа Ангел Искрев, творчески директор на PROOF. Все още има бизнеси у нас, които изостават драстично в областта на дигиталните комуникации, и все още има големи брандове, които се колебаят дали да влязат в Instagram, коментира той. В същото време дигиталните комуникации при икономическа криза ще бъдат един от най-ефективните канали за комуникация с потребителите. С малки бюджети може да се направи нещо сериозно в дигиталната комуникация, като много добре може да се сегментира и прецизира таргет аудиторията за дадена бранд комуникация, каза той.
Изграждането на успешна стратегия в областта на дигиталните комуникации включва 3 основни акцента - хора, адаптация и смелост. „Все по-човешки трябва да се говори в комуникацията на бизнесите с техните аудитории“, категоричен е Ангел Искрев.
Business-2-Human е все по-често използван термин напоследък, а днес маркетолозите вече правят и маркетинг за машините. Това посочи на свой ред Наталия Кирилова, изпълнителен директор на Digital Marketing Group, член на IAB България.
Съществуват значителни разлики между B2B и B2C, коментира тя. B2B се прави дългосрочно и трябва да се прави разграничение между моделите, които работят в единия и в другия случай. Водещите характеристики за B2B са логиката, маркетинга на продукта, продажбата чрез знание, фактът, че покупката е осмислена, детайлната комуникация и дълговременният ефект на маркетинга. В същото време B2C маркетингът се характеризира с емоция, това е маркетинг на преживяването, продава се чрез развлечение, покупката се прави чрез импулсивност, комуникацията е кратка, а ефектът е краткотраен.
Приложенията за месиджинг са основни приложения за потребителите, коментира Вероника Атанасова, специалист по дигитален маркетинг във Viber за Централна и Източна Европа. За 2018 година 4-те топ приложения за размяна на съобщения надминаха с 20% ползваемостта на социалните мрежи, допълни тя.
„Днес дигиталните общности се превръщат в предпочитано място за дигиталните потребители“, коментира Вероника Атанасова.
Развитието на технологиите, тяхната достъпност, поскъпването на работната ръка, трансферът на огромни обеми на информация и подобряването на услугите са основните фактори за внедряване на B2B комуникациите, коментира Минко Лазаров, управител, Техникъл Сълюшън, част от Ойрошпед Груп.
По неговите думи едно успешно мобилно решение за B2B комуникация трябва да пренася обработката на данните във времето и мястото на случване на процесите. Тези решения дават също така възможност обработката на даден процес да бъде проследявана онлайн, а посредством допълнителни технологии те предоставят допълнителна сигурност за коректното обслужване на процесите.
Нетните приходи от интернет реклама у нас възлизат на 100,1 млн. лв. за 2017 г., каза Петър Владимиров, съдружник Interactive-share, член на IAB България. Според статистиката средно по 1,7 секунди се задържат потребителите на дадена страница при браузване в мобилни устройства. 3-ма от 4-ма потребители на смартфон избират да персонализират хоум екраните на своите приложения.
Дигиталната трансформация трябва да се случи на ниво C-level мениджмънт, а не е достатъчно да се наеме един човек на съответната длъжност. Не може да се очаква един или двама служители в компанията да направят дигитална трансформация, смята Петър Владимиров.
Дигиталната трансформация означава да се реши бизнес проблем чрез дигиталните технологии. В момента обаче дори развитите европейски икономики работят едва с 10% от потенциала на дигиталната трансформация, обясни Николай Тотов, маркетинг директор, Plesio Computers.
Банките са в различни B2C и B2B роли. Това включва ролята им на доставчик на B2C потребителско изживяване, доставчик на B2B платежни услуги, клиент на B2B доставчици на решения за финансовите институции и B2B финансираща страна, коментира Иван Тачев, експерт в проект за дигитална трансформация, Банка ДСК.
Пазарът на банкови услуги у нас е силно конкурентен. България е сред първенците по брой на стартиращи финтех компании. Този факт заедно със силната конкуренцията на пазара поставят сериозни предизвикателства пред банките.
В същото време по данни на Евростат за 2017 г. България е на последно място в Европа по проникване на онлайн и мобилно банкиране. Начело в тази класация са Скандинавските страни. „Нивото на предлагане на тези услуги у нас обаче е същото като това в страните лидери“, коментира Иван Тачев. Заедно с това търсенето на банков продукт или услуга започва все по-често в интернет, като потребителят очаква висока степен на сигурност, както и опростеност на услугата. Това е част и от очкаванията на клиента за дигитално преживяване днес, уточни Иван Тачев.
Дигиталната трансформация в Sport Depot включва 4 основни елемента – дигитална иновация в Интернет търговията, дигитална еволюция в ритейла, омниченъл и дигитална трансформация в офиса. Това обясни Николай Цонов, търговски директор на Sport Depot, по време на форума Digital Transformation B2B connect 2018 – тенденции и иновации.
25% е делът на интернет продажбите на компанията. В същото време оборотът на компанията от електронна търговия се е увеличил със 720 на сто за последните 6 години. Онлайн магазинът на Sport Depot ползва чатбот технологии и компанията присъства активно в каналите на Viber и в социалните мрежи.
Генадий Воробьов, съосновател и ръководител на резултатно ориентирана дигитална агенция Netpeak България, и Ангел Искрев, Digital Creative director, guts&brains DDB, проведоха уъркшопи след конферентната част на събитието.
Форумът Digital Transformation B2B connect 2018 е част от поредицата за успешни практики в различни бизнес сектори MySuccess.bg на сп. ENTERPRISE.
Дигитален партньор: Netpeak България
Партньори на събитието са: Интерпред - Световен търговски център, София, Балдаран, Baristo, IAB България, БАИТ и Interactive-share
Медийни партньори на събитието са Net Info, Vesti.bg, DarikNews