Българският бизнес е оптимист за бизнес климата през 2020 г.

business-idea-647205_960_720

Българският бизнес очаква 2020 г. да е по-добра. Това показват резултатите от проучване сред 555 български компании, представено днес от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Анкетата е проведена като част от проучването за бизнес климата „Европейско икономическо проучване 2020” на ЕВРОПАЛАТИ, в което участват  53 хиляди фирми от 28 държави в Европа, отбелязват от БТПП.

"Оптимистични са очакванията на българските предприемачи за 2020 г. на фона на предпазливите прогнози за глобалната икономика", коментира председателят на организацията Цветан Симеонов.

Наред с положителните нагласи у нас за бизнес климата, инвестициите  и заетостта, в анкетите фирмите посочват и затруднения, основни сред които са липсата на квалифицирана работна ръка, цените на енергията и суровините, разходите за труд.

Оптимизъм за бизнес климата

Близо 63% от анкетираните български фирми очакват подобрение на бизнес климата през 2020 г., докато през 2019 г. делът им е бил 54%. Няма изненади, обаче, пред затрудненията за компаниите. Топ проблеми остават недостигът на персонал и цените на енергията и суровините – същите както и миналата година.

Фирмите са загрижени, че ще бъдат неспособни да се справят с нарастващото търсене на своите продукти и услуги, защото става все по-трудно да се намерят работници с необходимия профил.

България попада в първите пет страни с най-високи очаквания за по-добър бизнес климат и възобновяване на инвестиционната дейност през 2020 г. спрямо 2019 г. Традиционно по-добри очаквания за приходите от експорт спрямо приходите от вътрешния пазар, показват резултатите от анкетата.

Около 53% очакват увеличени продажби в чужбина, а малко над 44% са оптимисти за по-високо търсене от местния пазар. За заетостта прогнозите за 2020 година са за стабилизиране и лек растеж.

Нагласите в Европа

Една предизвикателна 2020 г. за европейските фирми главно заради напреженията при свободната търговия, които ограничават инвестициите и растежа на частния сектор. Износът, вътрешното потребление и липсата на квалифициран персонал са основните затруднения пред европейския бизнес.

Западните страни са по-притеснени за нивото на износа им, докато страните от Централна и Източна Европа са засегнати от увеличаващите се разходи за труд и липсата на квалифицирани работници.

Много европейски фирми особено ирландският и германският бизнес се опасяват от последиците, които може да има Brexit без сделка върху техните икономики.

За да преодолее тези предизвикателства, европейският бизнес трябва да види конкретни и амбициозни инициативи, приети от европейските институции и от националните правителства. Трябва да се въведат нови мерки за укрепване на единния пазар, създаване на благоприятна търговска среда и преодоляване на кризата на умения.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.