Автомобилните производители в Европа временно спират работа заради коронавируса

automotive-Pixabay

Повечето автомобилни производители в Европа обявиха, че ще предприемат стъпки за спиране на производството и затваряне на заводите си в най-засегнатите от коронавируса страни. Проблемът е не само че трудно може да се осигури безопасността на служителите, но и че има нарушения във веригите на доставки, а най-вече заради почти замръзналото търсене.

До дни тези мерки ще засегнат и редица български предприятия, които произвеждат части за автоиндустрията. Така, въпреки призивите на правителството за продължаване на стопанския живот, може да се окаже, че хиляди хора трябва да бъдат пуснати в принудителна отпуска. А това ще има и последващи ефекти, които ще засегнат транспорт, логистика и т.н., пише Капитал.

Засега плановете са спирането на автоиндустрията в Европа да е до края на месеца, но ако няма спад в разпространението на Covid-19, мерките може да бъдат продължени.

Кой затваря

По информация на Financial Times френската група PSA, която притежава марките Peugeot, Citroën, Opel и Vauxhall, заяви, че ще затвори всички свои европейски централи, включително във Великобритания. Италианският Fiat Chrysler ще спре дейността на осем свои завода, шест от които на Апенините.

Volkswagen, който е най-големият производител на автомобили в света, също обяви, че може да затвори производствените си линии заради прекъсването на веригите за доставки. Заводът на германския производител във Волфсбург ще бъде затворен до дни, ако групата не успее да замени части от италиански и испански доставчици.

Подобни мерки се обмислят още от Renault, Ford и Nissan. Заради обявеното извънредно положение в Бавария е възможно и BMW да ограничи дейността си.

Очакванията са в следващите дни ситуацията да се влоши допълнително с въвеждането на още по-строги мерки в различните страни.

Трудностите безспорно ще се отразят на доставчиците на автомобилни компоненти в България. В сферата работят около 230 компании, които правят софтуер и хардуер за почти всеки автомобилен гигант. Заетите в индустрията са над 60 000 души. По неофициална оценка приходите им за последната отчетена засега година - 2018, са почти 10% от БВП.

В същото време Китай отваря

През януари и февруари в Китай също бяха спрени доста автомобилни производства заради коронавируса. Повече от тях обаче вече отвориха и се опитват да възстановят дейността си. Това отчасти ще е възможно, ако и вътрешното търсене в Китай се възстанови.

Що се отнася до доставките към Европа, на този етап те не изглеждат толкова важни за китайските заводи. Европейските фабрики на VW например имат повече доставчици от Испания и Италия, отколкото от Азия, и именно затова сега изпитват проблем с веригата на доставки.

По-големият проблем за автопроизводителите обаче остава резкият спад на търсенето на нови коли. Заради наложената карантина, ограничените пътувания и несигурността продажбите са почти замръзнали от началото на март.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.