Факторингът навлиза с бърз темп на българския пазар на финансови услуги

Picture_2

През 2013 г. се очаква използването на услугата факторинг* от българските компании да продължи да нараства, включително и сред малките и средни предприятия. Това прогнозираха от „Уникредит факторинг” на пресконференция в четвъртък, отчитайки двоен ръст на оборота си през 2012 г. до над 1 млрд. лв. при средно нарастване от 32% годиншно за изминалите 5 години. От компанията отказаха да правят прогнози за целия факторинг в България, но предположиха, че той ще се движи с темпове, близки до тези на нейните обороти.

За сравнение, в световен мащаб факторинг пазарът е отчел ръст от около 6% до  малко над 2 трлн. евро. Значително по-високия темп на растеж у нас се дължи на много по-слабото развитие на пазара на услугата, в сравнение с по-напредналите икономики. Докато в развитите пазари факторингът представлява около 10% от БВП, в България този показател е около 2%.

Освен слабо развит, българският факторинг пазар е и доста неясен, като различните компании влагат доста разнообразен смисъл в интерпретацията на услугата. Например, най-често се погрешно се смята, че факторингът представлява събиране на лоши вземания, докато в чистия си вид той обхваща само „живите” средства, преди идването на падежа им, обясниха финансистите.

„Факторингът е услуга за отличници, която помага за устойчивото им развитие дори и в предизвикателна икономическа среда, заяви Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк. Това са здрави и добре работещи фирми, които знаят как да управляват портфейла си, посочи още той.

Според изпълнителния директор на Уникреди Факторинг Ася Баева, друго грешно наложило се у нас разбиране е, че факторингът е инструмент, запазен само за големите компании. Тя обясни, че към момента над 50% от портфейла на ръководеното от нея дружество идва от малки и и средни фирми, като този дял тепърва ще нараства.

По сектори, през най-голям дял от оборота на дружеството се заема от компании в производствения сектор (40%), следвани от тези в търговията (34%) и услугите (19%).  Ръст в използването на факторинг се наблюдава още и при фармацевтичните, химически и металообработващи компании, а се очаква раздвижване и при тези в секторите на селското стопанство, електрониката и инфраструктурата.

 

*Според ЗКПО,  факторингът е сделка, при която едно лице (фактор) купува по силата на договор за цесия еднократни или периодични парични вземания, произтичащи от доставка на стоки или предоставяне на услуги, като поема риска от събирането на тези вземания срещу заплащането на определено възнаграждение"

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.