Пътят за налагане на марка е търсене на начин да те позиционират по-различно. Това каза Даниела Узунова, Мениджър ключови клиенти и Търговски маркетинг, Данон България, на дискусионен панел, посветен на производителите на форум MySuccess in Retail.
Според Михаил Чоролеев, изпълнителен директор в „Победа“ АД има два начина да се наложи даден продукт - естественият - има го дълго време на рафтовете и хората го познават и другият е маркетирането. След кризата пазарът се сви много, станахме свидетели на дефлация, пазарът е доста труден. Налагането на нови марки е доста трудно нещо, заключи г-н Чоролеев.
Мариана Кукушева, председател на УС на Браншовия съюз на хлебопроизводителите и сладкарите коментира темата за диференцираната ДДС ставка на храните.
Сред разискваните въпроси беше и какви са рисковете и предимствата марките да се отворят собствени магазини. "Напоследък ставаме свидетели на все повече такива магазини. Нашият избор засега е да не правим подобен, защото политиката ни е да бъдем по-масови. Рискът е самата инвестицията, изискват се сериозни вложения, важна е локацията. Дори да избереш топ локации има риск да останеш нишов", коментира Даниела Узунова. По думите й тези магазини в бъдеще ще растат. Добавената стойност на магазините е възможността на клиента да избере продукта, да поговори с магазинера, доверието, което се изгражда.
"Факт е, че пазарът е малък, а конкуренцията е огромна", каза Светла Чамова, Изпълнителен Директор Асоциация на месопреработвателите в България. По думите й верни клиенти се печелят не само с репутация и силен медиен профил. Проблем е липсата на суровини, каза Чамова. Според нея положението в сектор Животновъдство у нас е трагично. Тя коментира отсъствието на държавата от цялостната политика при предлагането на продукти.
По въпроса с регулациите, Чоролеев каза, че те са нужни, тъй като секторът с хранителни стоки е огромен сегмент от пазара, осигурява голям брой работни места.
Саморегулацията е нужна, но ние сме далеч от нея, добави Светла Чамова.