„Наблюдава се свиване на пазара на всички компании, които продават пратки в страната, като масово се преминава към по-малки пратки. Решението е създаването на мрежа, която доставя в по-големи количества до 12 депа в страната. Оттам става доставката до крайни клиенти с по-малки автомобили. Това е така наречената cross-doking платформа“. Това разказа Николай Коджабашев, съсобственик и директор Маркетинг и Продажби в Транспрес ООД в рамките на бизнес форума My Success in Logistics.
Според мениджъра, тенденцията е рано или късно фирмите да минат към работа с логистични партньори. При силна конкуренция нашите клиенти определят пазара на нашите услуги, допълни той. Поради това специализращи фирми в групажните пратки минават и към куриерски пратки и обратното.
Проблемите
„Транспрес управлява своя бизнес според изискванията на клиентите и постоянно се адаптира. При цените битката е жестока и въпросът е как да предложим добра услуга на ниска цена?“, заяви Коджабашев. По думите му, всички фирми са принудени да правят компромиси, но те трябва да са в разумни граници и да се търси баланса.
Друг проблем, на който ние сме подложени като обслужващ бизнес сегмент, е междуфирмената задлъжнялост.
„Докато в Европа масово е преминаването към логистични партньори, в България все още има недоверие. От друга страна, голяма част от компаниите вече са инвестирали в собствени складове и собствени транспортни средства. В същото време, скокът на разходите за горива немимуемо води до оптимизация“, добави още мениджърът.
Решенията
„Транспрес предлага пълен асортимент от услуги и индивидуален план за партньора, което е много важно, особено в период на нестабилност. Инвестиции според приоритетите на компанията – в случая – национална мрежа. Транспрес е представител на България на Dachser , като за едно българско предприятие партньорството с такава международна компания е ключово“, обясни Коджабашев.
За да оптимизира дейността си, компанията започва и основен преглед на всички вътрешни процедури. Успехът на една компания обикновено е в изпипването на детайлите, и затова един сериозен прочит на всички процедури по позиции е изключително полезен, тъй като се оказва, че някои процедури са остарели, а и някои допълнителни софтуерни разработки могат допълнително да улеснят дейността, посочи още той.
В случая Транспрес взема ноу-хау от своите германски партньори, приспособявайки го към родните условия, като така очаква не само оптимизация на дейността, но и подобряване на финансовия резултат.
По отношение на лошите вземания, мениджърът препоръчва много ясни правила с точни лимити и включване на всички служители и партньори, които имат контакт с длъжника. Така фирмата не отчита ръст на просрочените вземания, макар и по времето на криза.
Другите добри практики на Транспрес са постоянното обновяване на автопарка и въвеждането на съвсем нова организация на дейността, специално за нуждите на големите вериги, които диктуват правилата на пазара. Неизбежно се налага въвеждането на промени и поради все по-сериозното навлизане на онлайн търговията.