Потребителите с оптимистични очаквания за българската икономика

positive

С 4,8 процентни пункта е нараснало доверието на българските потребители в перспективите и състоянието на икономиката. Това показват данни на НСИ за януари 2015 г, спрямо октомври 2014 г., като при населението в градовете увеличението е 4.0 пункта, а при населението в селата, със 7.3 пункта. 

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение.

В сравнение с октомври 2014 г. се наблюдава и намаление на песимизма в оценките за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и в очакванията им за следващите дванадесет месеца.

Потребителите продължават да считат, че има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с мненията, изразени през октомври.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца очакванията се изместват към запазване или незначително намаление.

Има леко подобрение намеренията да се правят разходи за предмети с дълготрайна употреба и за покупка на автомобил.

Изследването е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за населението на 16 и повече години. Методът на подбор е случаен, гнездови и пропорционален на населението по райони, в т.ч. селско/градско население (154 гнезда с по 8 лица в гнездо). Методът на анкетиране е интервю - лице в лице. Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола. Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични през неутрални към песимистични. Балансът на мненията се получава като разлика между относителните дялове на положителните и относителните дялове на негативните мнения със следната особеност: на силно положителното и силно негативното мнение се дава коефициент 1, а на по-умерено положителните и по-умерено негативните мнения - коефициент 0.5.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.