Ако разполагате с Google профил или Facebook акаунт и си мислите, че никой не следи какво вършите в Интернет, жестоко се лъжете. В ерата на развитите технологии и мащабното им налагане все повече от услугите, които използваме, следят нашето присъствие в мрежата и го анализират. Разбира се, целта на това проследяване от водещи компании не е да злоупотреби с информацията, а да подобри предложенията си към всеки един индивидуално. Все пак никой не обича да бъде следен, но няма спор, че подобен подход ще става все по-използван. Ще ви разкажем за един по-различен начин на проследяване действията на конкретен човек в една от най-големите ниши в днешно време.
Психологията в действие срещу онлайн залагащите
Сферата, за която става въпрос, са онлайн залаганията, а и хазартът като цяло. Последните новини във връзка с изучаването на поведението на потребителите са свързани с разработката на специален инструмент, който изучава начините на залагане. Чрез тях се определя какъв тип играч сте - дали имате склонност към пристрастяване или по-скоро няма такава опасност. Онлайн букмейкърите като Betfair разполагат със специални тестове, чрез които сами може да анализирате вашето състояние, но те не са сигурен начин за точно оценяване на поведението ви. В тях може да дадете грешен отговор, при новата разработка това нямам как да се случи.
Иновацията е създадена с помощта на канадския психолог Д-р Ричард Уд, който специализира в изучаването на хазартното поведение. С негова помощ е създаден специален софтуер, който ще показва на даден онлайн букмейкър кой играч е рисков и кой не. Българският букмейкър Efbet също има секция за отговорно залагане, но в голяма част от случаите тя се пренебрегва от посетителите на сайта. Точно поради тази причина се налага интегрирането на софтуер за изучаване на поведението. Той ще следи присъствието ви, залозите ви, поставените суми, депозити и тегления. Така ще успее да анализира вашия профил и да предостави информация на компанията дали трябва да ограничи залозите ви или няма нужда от това. В българските среди сериозни практики към подобно ограничение се правят от онлайн казиното на Winbet, но те все още не са достатъчно ефективни. Много е трудно да се оцени един рисков играч, ако се проследяват само неговите залози. Нужно е много повече от това и тук на помощ идва софтуерът.
Истината е, че в последно време започнаха доста разговори по темата за ограничаване на играчите. Това се дължи на факта, че много хора се пристрастяват към залаганията и провалят начина си на живот. Наскоро беше проведена и мащабна конференция с участието на редица специалисти, психолози и световно известни букмейкъри като Bet365. Задачата на всички тях бе да измислят начин за ограничаване на залозите от рискови играчи. Явно разговорите са дали резултат, след като софтуерът за изучаване и оценка на поведението започва да навлиза в тези среди. Един от най-обсъжданите въпроси по темата е за недостатъчната активност от страна на букмейкърите във връзка с ограничаване на зависимите залагащи. Много компании бяха обвинявани, че не полагат усилия за откриването на подобни хора, а целят единствено трупане на печалба от тях. До голяма степен това е истина, но досега нямаше как компаниите да бъдат наясно с цялостното поведение на подобни играчи. С интегрирането на софтуера нещата ще станат доста по-лесни. Твърде вероятно е това да се превърне и в основно изискване за взимане на лиценз, така че всички букмейкъри ще бъдат принудени да го приемат.
Как ни следят социалните мрежи?
Благодарности за обстойния анализ на иновациите в изучаването на рисковия залагащ трябва да отдадем на експертите от Betenemy. Те се занимават с оценка и анализ на различни онлайн букмейкъри, като целта им е да предоставят всички техни плюсове и минуси. Ние преминаваме нататък, за да видим някои далеч по-познати начини за проследяване, за които мнозина от вас може и да не са чували.
Профилите в социалните мрежи ни дават шанс да се свържем със света по много лесен и удобен начин. Безопасно ли е обаче това? Сигурността зависи от начина, по който ги използвате, но е факт, че присъствието се следи. Две от големите социални мрежи - Facebook и Google, използват информацията от вашите профили, за да насочат вниманието ви към неща, които ви интересуват. Например, ако днес потърсите в Гугъл къде продават качествени зимни гуми, в следващите дни автоматично ще виждате реклами от продавачи на гуми в почти всеки сайт, който посетите. Facebook пък анализира нещата, които харесвате в социалната мрежа и ви предлага техни алтернативи, за да може да имате право на избор. Социалните мрежи събират информация за всеки един от личния му профил и спрямо присъствието в Интернет ви предлагат различни оферти. Това е част от политиката им и едва ли може да сторите нещо срещу тях. Остава ви само да бъдете внимателни и предпазливи за нещата, които споделяте и казвате онлайн.
В наши дни информацията започва да става изключително скъпа, понеже тя вече е в Интернет. Проблемите идват, когато някой се опита да я открадне и да злоупотреби с нея. Затова трябва да бъдете внимателни. Що се отнася до проследяването ни от големите компании, наглед целта им е да използват наученото, за да ни помогнат. Остава обаче въпросът дали те не знаят повече за нас, отколкото самите ние.