Образованието на фокус

1219898_old_books____2

Потенциалът на технологичните стартъпи се насочва към една от най-консервативните обществени системи – начина, по който учим и по който завършваме учебни заведения.

Desire2Learn е малка канадска компания,  привлякла 80 милиона щ. долара рисков капитал от фондове като OMERS Ventures и New Enterprise Associates още в първия етап от процеса на привличане на рисково финансиране. Подобни суми обикновено са трудно постижими за фирма от този мащаб в началния стадий от развитието си. Още по-изненадващо е, че Desire2Learn се занимава не с разработката на нова социална мрежа, мобилни игри или корпоративни приложения за смартфони, а с...платформа за обучение.

Инвестицията, която е най-голямото рисково финансиране в канадска софтуерна фирма в историята, ще бъде вложена в разширяване на нейната „облачна“ платформа за обучение и превръщането й в глобален продукт. Към момента тя има около 700 клиента и се използва от 8 милиона обучаващи се. Системата за онлайн обучение на Desire2Learn има за цел да покрие всички аспекти на този процес, включително пълноценни възможности за обучение през мобилния телефон или таблет, което улеснява ученето в движение. Платформата разполага с опции за търсене и разпространение на дигитално образователно съдържание, създаване на отворен онлайн пазар за съдържание, анализиране на обучителния процес и откриване на възможности за неговото подобряване, както и отворено API (Application Programming Interface – интерфейс за създаване на приложения), което позволява на външни разработчици да интегрират приложенията си с платформата.

С тенденция за растеж

Нарастващият интерес към Desire2Learn и сериозната инвестиция, която компанията си осигури, са показателни за потенциала, нкойто технологичният сектор и рисковите инвеститори откриватв сферата на образованието. От началото на годината в САЩ и други страни по света (включително и България) се появиха няколко иновативни проекта в този сегмент, всички претендиращи, че могат да променят системата и да я направят по-ефективна. Водещите фондове за рисково инвестиране пък са все по-отворени към инвестиции в подобни проекти, а към тях се присъединяват и нови, изцяло фокусирани върху образованието инвестиционни организации, каквато е например NewSchools Seed Fund. В основата на тази нова вълна от предприемаческа активност е недоволството от образователната система в сегашния й вид, която според все повече хора е тромава, бавно се адаптира към динамиката на времето, фокусира се върху машиналното заучаване на учебен материал, вместо върху неговото осмисляне и постепенно губи нишката, свързваща я с последващата реализация на младите хора. Затова и съвсем логично промяната, предлагана от образователните стартъпи най-често е насочена към създаването на платформи за по-лесен достъп до обучение (онлайн и cloud – базирани), въвеждане на игровизация и нови методи за ангажиране на вниманието на учениците в процеса и превръщането им от безучастни слушатели на лекциите в активни участници и откриватели. Облачните технологии, мобилните приложения и новите знания за начина, по който функционира човешкият мозък, са ключови инструменти в процеса на промяна.

От племенницата до милионите

През 2006 г. Салман Кан има успешна кариера в областта на финансите и едва ли си представя, че скоро ще създаде глобална платформа, която ще катализира глобална промяна в начина на обучение и ще бъде подкрепена от Фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. В началото той просто решава да обучава своята племенница по математика, но поради липса на време, прави това онлайн – посредством Yahoo Doodle. Скоро системата става популярна сред роднините и познатите на Кан и броят на обучаващите се деца нараства. За да оптимизира още повече своето и тяхното време, Кан започва да създава видео уроци в YouTube и скоро тематичният обхват вече освен математика включва история, физика, химия, биология, дори здравеопазване и медицина, финанси, космология и история на изкуството. През миналия месец проектът, който отдавна вече се нарича Кан Академия, обяви и старта на курсове по компютърни науки. Нейният основател, който е завършил Масачузетския технологичен институт и Harvard Business School, посочва, че мисията на проекта е да предостави достъп до висококачествено образование за всеки и навсякъде. Към момента броят на видео лекциите в платформата вече е над 3300, а Академията си е осигурила финансиране освен от Бил Гейтс, също и от Google Foundation. По-важното обаче е, че тя отдавна се е превърнала в източник на вдъхновение за други предприемачи, да стартират свои фирми, фокусирани върху решаване проблемите на образованието.

Промяната в образованието като бизнес

В подкрепа на самата образователна система ще добавим, че далеч не всички учебни заведения са част от проблема. Напротив, системите за електронно обучение постепенно навлизат все повече в употреба. Преди няколко месеца Масачузетският технологичен институт пусна за свободно сваляне от своя сайт огромен брой свои лекции и обяви, че ще развива съвместно с Харвард иновативната учебна платформа EdX, която има за цел да промени из основи света на образованието.Медицинският факултет на Станфорд същоправи стъпка в тази насока. Един образователен стартъп с доста оригинален подход, който работи от скоро е Education Elements. Компанията развива SaaS (Software as a Service – софтуер като услуга) базирана платформа за достъп до учебно съдържание, но комбинирана с хибриден подход. Основателите на компанията, която вече си е осигурила 6 млн. щ. долара рисково финансиране, са убедени, че нарастващият брой онлайн платформи за обучение създава нов проблем, а именно – отдалечаване на учениците от директната комуникация с учителите и помежду им, която също е от голямо значение за научаването на материала. Затова те предлагат смесен подход, включващ онлайн система за обучение, физически места, оптимизирани за учене, както и различни режими като „лабораторен“, „класна стая“ или „гъвкав“. В началото на септември един руски инвестиционен фонд – Runa Capital – обяви, че ще инвестира 5 млн. щ. долара в развитието на образователната платформа Dnevnik.ru, за да се превърне тя в глобален играч в сектора на онлайн обучението, обхващайки САЩ, Европейския съюз, Китай и Израел. Към момента системата работи в Русия и Украйна и се ползва от над 21 000 училища.

Шанс и за българските предприемачи

Не малко са и реализираните проекти за онлайн обучение в България през последните години, както в университетите, така и в училищата. Някои от тях са по-скоро спорадични локални прояви на ентусиасти, но има и такива, част от цялостна стратегия за модернизация на обучението. Това, което се промени напоследък обаче е, възможността малки стартиращи компании да спечелят сериозни за българския мащаб средства за разработката на подобни проекти. Пример е новият български играч при платформите за онлайн видео обучение – сайтът Уча.се (Ucha.se). Преди около месец той беше избран от инвестиционния фонд LAUNCHub и ще получи първоначално финансиране от 25 000 евро, за да се превърне в конкурент на платформи като Кан Академията. За сега стартъпът предоставя видео уроци по биология, химия, математика, физика и английски език, а според неговия основател, целта е образованието да се превърне от трудно занимание в забавление.

Автор: Александър Александров

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.