„В България всеки износител оцелява сам, поради липсата на национална политика за стимулиране на производството и генериране на печалби. Нямаме приемственост нито в политиката, нито в икономиката”. Това заяви собственикът на Свилоза АД Красимир Дачев на първата пресконференция на Асоциацията на българските износители (AБИ) след учредяването си на 22 декември 2012 г. Именно поради липсата на национална експортна стратегия, от АБИ съобщиха, че една от първите им инициативи ще бъде формирането на работна група с Министерството на икономиката,енергетиката и туризма за инициирането и разработването на такъв план.
Асоциацията бе представена от Иво Тодоров, Приста Ойл - Председател на УС на АБИ; Николай Стоянов, Пощенска банка - Зам. предс. на УС на АБИ и Красимир Дачев, Свилоза АД - Зам. предс. на УС на АБИ. Към момента към съюза на износителите са се присъединили 11 фирми, формиращи около 20-25% от българския експорт. Сред тях са Геотрейдинг ООД, Софарма АД, Шарлопов хотелс ЕАД, Белла България ЕАД, Каолин АД и др. В УС на сдружението влиза и Диляна Славова, изпълнителен директор на Националната асоциация на млекопреработвателите. Краткосрочната цел, която асоциацията си поставя, е да привлече около 40-50% от износителите, което според Николай Стоянов е напълно реалистична задача.
„Износът е един от основните източници на икономически растеж, тъй като българският пазар не предлага възможности за развитие на търговията на базата само на вътрешно потребление”, посочи Иво Тодоров. По думите му тенденцията е към растеж на износа на суровини и услуги, но една от целите на асоциацията е да стимулира износа на готова продукция и високотехнологични продукти.
„Няма прокопсала страна, която да изнася само суровини”, допълни Дачев. Според него у нас повечето министри работят по-скоро като консултанти, вместо да създават добавена стойност за икономиката, която да остава в България. „Заради погрешния им, неикономически подход, вече сме изгубили традиционни пазари”, категоричен бе той.
Според представителите на АБИ, основните предизвикателства пред българския износ са необходимостта от увеличаване на дела на износа на готова високотехнологична продукция, а не само на суровини; подобряването на имиджа на българските експортни продукти и услуги; диверсификацията на експортните пазари и прилагането на утвърдени международни практики в износа.
За посрещането на тези предизвикателства те си поставят конкретни цели и задачи, сред които е създаването и постоянното актуализиране на национална стратегия и план за насърчаване на българския износ съвместно с държавата и неправителствения сектор. Освен това от АБИ обясниха, че ще инициират ''законодателни промени и ще информират своите членове за такива, свързани с професионалните интереси на членовете на Асоциацията''. ''Лобирането е мръсна дума само в България'', коментира Иво Тодоров по повод на намеренията на сдружението на влияе на зкаонодателния процес.
АБИ представи и инициативите си за 2012 г., които са среща с правителството за представянето си, формиране на работна група с МИЕТ за създаване и изработване на национална експортна стратегия; поредица от работни срещи с търговските аташета на страните-водещи експортни пазари за българския бизнес; Обучение за износители (настоящи и потенциални членове) на тема ”Обезпечаване на финансовия риск при експортните сделки“ съвместно с фирма за търговско застраховане и провеждане на конференция на тема “Банкови решения за експортно ориентирани компании“ съвместно с Пощенска банка.
По думите на Иво Тодоров, факторите за спада на българския износ през първите няколко месеца на годината са тежката зима, както и факта, че през първите месеци се предоговарят търговските отношения, което неминуемо води до намаляване на обемите. Той обясни, че това е нормално, и очаква експортът да достигне поне равнищата си от миналата година до края на 2012 г., но все пак уточни, че несигурността на пазара на суровини и свиването на потреблението в ключови за България пазари (като Германия, Гърция и Италия), все още крият рискове.
Дачев обаче не е такъв оптимист. Той обясни, че постигането на миналогодишните резултати би било максимум за тазгодишния износ на държавата. Също така, според него, скока на цените на суровините, като например металите, създава илюзия за скок на българския експорт през последната година.