На 1 октомври 2019 г. в Интерпред – Световен търговски център, София, се състоя форумът за електронна търговия Е-commerce Summit, организиран от списание Enterprise. Форумът има за цел да запознае търговците и компаниите с най-модерните решения в сферата на онлайн продажбите и иновативните решения за различните процеси в електронния магазин.
Водещи експерти от сектора запознаха публиката с тенденциите в онлайн търговията, прогнозите за развитието на сектора, технологичните промени, опциите за маркетинг стратегии и инструменти за популяризиране на онлайн магазините, възможностите за различни методи за плащания, логистични решения и т.н.
Милена Мишинева, Chief Data Officer в Dentsu Aegis Network, коментира в началото на форума, че в света на дигитализацията и технологиите потребителите са изключително силни. Тя цитира данни, според които обемите на онлайн търговията растат непрекъснато. Очаква се оборотът да достигне 4,2 трлн. долара през 2020 г. Растежът на електронната търговия е пет пъти по-бърз, като делът на мобилните трансакции достига 67%, каза още Милена Мишинева.
Георги Линков, съосновател и творчески директор на StudioX, член на IAB България, оцени, че развитието на онлайн търговията в България има голям потенциал. Според представени от него данни 67% от българите използват интернет, но само 21% пазаруват онлайн. До 2021 г. мобилните продажби се очаква да достигнат средно в световен мащаб 54% от общия обем на онлайн продажбите, посочи още той.
Георги Линков изброи и най-актуалните тенденции в електронната търговия за 2019 г. Една от тези технологии е voice search. По света 58% от потребителите вече voice технологии, за да търсят информация за местни бизнеси. Препоръката му е да се работи върху съдържанието, което трябва да е добре оптимизирано за навлизането на технологията в България.
Друга тенденция е навлизането на чатботовете, като според него те трябва да са ефективно захранени с данни.
Все по-популярна става и добавената реалност за подобряване на потребителското преживяване. Общо 63% от потребителите в световен мащаб казват, че добавената реалност би подобрила преживяването им при пазаруване.
Стефан Чорбанов и Димитър Димитров от Stenik представиха дигиталната трансформация на Douglas & Beauty|Zone в България – един от най-големите търговци в beauty индустрията с 2 400 физически магазина, 3,3 млрд. евро оборот за финансовата 2017 г. (без онлайн магазините), 20 хил. служители, 50 хил. продукта и над 650 марки. До момента компанията е обработила над 5 хил. поръчки от пускането на магазина.
Мартин Желязков, SEO специалист в Netpeak, член на IAB България, представи във втория панел различни варианти и инструменти за A/B Testing и анализ на данните от експериментите и примерните тестове.
Той представи и някои препоръки: да се даде приоритет на търговските предложения, да се добавят топ категории, да се използват четливи шрифтове, да има иновативно и удобно меню за потребителите, лесна навигация, да не се забравя мобилната версия на сайта. Последното, според него, е с най-голям приоритет предвид преминаването към мобилни устройства.
Мартин Желязков изтъкна, че всички препоръки трябва да бъдат А/В тествани, защото може да не получите желаните резултати.
Ник Стоянов, Head of Technical Account Management, Magento, an Adobe Company, представи дигиталната трансформация в В2В и как да се удовлетворят специфичните изисквания на бизнеса като потребител.
Бизнес потребителите все повече взаимодействат онлайн. 64% проучват за покупките си онлайн, 61% купуват през смартфона, очаква се 55% да осъществяват повече от половината си покупки онлайн през 2020 г., 38% искат гъвкавост и възможност да купуват 24/7, а 22% - процесите да са бързи.
Дигиталните В2В лидери отчитат 5 пъти по-бърз ръст на приходите, посочи той. Подобряването на преживяването на клиентите води до изграждане на лоялност, намалява разходите и увеличава приходите. Тази трансформация се реализира бързо и успешно в Северна Америка, коментира Бен Маркс, посланик на Magento, който се включи в презентацията.
Константин Джелебов, основател и главен изпълнителен директор на компанията за дигитални плащания Phyre, представи опциите за плащания, които могат да бъдат предложени на потребителите. Компанията има над 100 хил. регистрирани потребители, официален партньор е на MasterCard и е спечелила награда за най-добър fintech startup, изтъкна той.
По думите му колкото повече опции за плащания търговците предоставят на потребителите, толкова по-добре, включително картови плащания и плащания с дигитални портфейли, например Phyre. Това е по-ефективно и от гледна точка на разходите, разполагате с парите си, а неприетите и върнати поръчки намаляват драстично, допълни той.
Владимир Докузанов, управляващ съдружник в Extensa, коментира изборът на платформа с цел дългосрочно развитие на електронния магазин. Готовите платформи за онлайн търговия са повече от 300 в световен мащаб, което допълнително затруднява избора, коментира той.
Освен върху функционалностите, търговците трябва да обмислят още много неща, за да изберат подходяща, оптимална платформа за конкретния бизнес, каза Владимир Докузанов. Нито една готова платформа не притежава всички изисквани функционалности, а може да покрие базовите изисквания за стартиране на бизнеса. След годините на развитие на бизнеса създаването на допълнителни функционалности изисква доработки, посочи той.
Георги Костов, основател и управител на платформата GombaShop™, коменитра защо SaaS решенията за електронна търговия се преврънаха в предпочитания избор за малкия и среден онлайн търговец.
Според него SaaS решенията са най-честния, ефективен и синхронизиран с нуждите на стартиращия търговец бизнес модел за реализиране на онлайн магазини. Преди десетина години тези решения започнаха да навлизат на пазара, преди това онлайн търговията беше скъпа и изискваше специфични умения и знания, посочи той.
SaaS решенията пестят бюджет, време, техническа подготовка и минимизират риска за онлайн търговеца, коментира Георги Костов. Те не изискват голяма първоначална инвестиция и дават възможност да се откажеш по всяко време, позволяват бързо стартиране на магазина, лесни са за употреба, имат голям набор от функционалности.
Марио Пешев, главен изпълнителен директор на DevriX, говори за бъдещето на WordPress и WooCommerce. По думите му WordPress отдавна не е блогинг платформа, а еволюира в нещо като библиотека, на базата на която се правят и много сложни решения. WooCommerce ще се опита да се превърне в лидер на open source пазара, допълни той. Компанията инвестира много в човешки ресурси и партньорства, разполага с многобройни интеграции, разполага с растяща екосистема от теми и опции за потребителите, допълни той.
По време на дискусията Offline to Online се обсъдиха важни въпроси за търговците, които са се справили с предизвикателствата по изграждането и оперирането на онлайн магазин.
Мениджърът на дигиталната агенция Zebra Digital Благой Никушев представи преминаването на търговеца на детски стоки Комсед към онлайн търговията. Стефан Чорбанов от Stenik допълни, че няма как да съществува успешен офлайн бизнес без силно онлайн присъствие.
Веселина Гинова, Country Manager на OKAÏDI, изтъкна, че има огромна разлика между продажбите офлайн и онлайн, която се състои най-вече в работното време и обслужването на клиенти от човешкия фактор. Според нея онлайн се продава по-лесно и по-бързо.
Христо Петров, главен изпълнителен директор на счетоводна къща Golden Vision, разясни особеностите при работата като физическо лице, без фирма, и при опериране с фирма. Той припомни кога е задължително търговците да имат регистрация по ДДС, кога не е необходимо издаването на касови бележки, какви са новите регламенти на Националната агенция за приходите за онлайн магазините (промените в Наредба Н-18).
Светлозар Димитров, управляващ партньор на InOut Trade, представи логистичните възможности за международна доставка на продукти, които предлага компанията му, благодарение на интеграцията, множеството куриери и опции за доставка, така че да удовлетворят изискванията и да посрещнат нуждите на онлайн търговците.
Петър Дяксов, управляващ съдружник и маркетинг директор на SEOMAX, представи успешни практики за SEO на онлайн магазини през 2019 г., така че и по-малки търговци да се преборят с доминацията на по-големи и утвърдени магазини в Google. Що се отнася до on-page оптимизацията, той акцентира върху URL адресите и структурата, мета заглавията и описанията, оптимизацията за мобилни устройства, скоростта на зареждане, UI/UX подобрения, различни езикови версии и домейни и други.
От гледна точка на съдържанието е важно да се изготви точно и ясно описание в секция „За нас“, да има качествени описания на продуктите, на категориите, на предлаганите марки, да има качествени снимки, да се изгради стратегия за създаване на съдържание, ревюта на продукти, блог и т.н.
За off-page оптимизацията Петър Дяксов подчерта, че е важно да се прави промотиране на уебсайта чрез линкбилдинг, както и чрез качествено медийно сътрудничество, да се изработват каталози, брандът да е активен в социалните мрежи, да колаборира с блогъри и влогъри и т.н.
Форумът „ Е-commerce Summit е част от поредицата за успешни практики в различни бизнес сектори MySuccess.bg на сп. ENTERPRISE.