„На Силициевата долина не й пука за вас, но и вас това изобщо не трябва да ви вълнува”. С тези думи, разбивайки илюзиите на голяма част от аудиторията, управляващият партньор на TechStars и партньор в българския инвестиционен фонд Eleven Джонатан Брадфорд даде старт на тазгодишното издание на Balkan Venture Forum, което се проведе в София на 21 и 22 май. Събитието събра на едно място стартиращи предприемачи и над 40 представители на инвестиционни фондове и бизнес ангели, управляващи портфолио на обща стойност над 40 млн. евро.
За първи път България беше домакин на събитие с такъв значителен брой международни рискови инвеститори, сред които представители на топ фондове като Intel Capital, Earlybird Venture Capital, RSG Capital, както и ЕБВР. Свои представители имаха и двата български фонда, управляващи средствата за бизнес старт по линия на европейската инициатива JEREMIE - Eleven и LAUNCHub. Участниците покриха цялата стартъп екосистема – от ранно (seed) финансиране, до инвеститори във всички последващи фази в развитието на една компания. Неслучайно, на Balkan Venture Forum можеха да се видят и многобройни стартъпи и софтуерни разработчици, дошли, за да представят своите продукти пред представителите на инвестиционната общност, много от които пристигащи директно от Меката на тех бизнеса.
Оказва се обаче, че американският технологичен център не е особено гостоприемен. „Силициевата долина е една затворена общност. Ако не сте там, на място, вие не сте част от системата и на никой не му пука за вас. Светът обаче не се нуждае от повече такива долини. Нуждае се от изграждането на мостове – между индивиди, компании, общности, региони, поколения. Ние живеем в обществото на Android, което, може да е малко объркано, но е отворено. Общество, което не живее повече в миналото, а в бъдещето”, убеден е Брадфорд, който има опит с успешната пазарна реализация на множество стартиращи компании.
Той коментира пред младите предприемачи, че важните връзки и контакти в инвестиционната общност стават офлайн, независимо, че всички вече са свързани, благодарение на високите технологии. Към тях менторът отправи един основен съвет: вместо изцяло да се фокусират върху себе си, първо да питат потенциалните си инвеститори: „Има ли нещо, което мога да направя за теб?”. Според Брадфорд съществува ключова необходимост от смяна на културната парадигма – да се научим да даваме, преди да вземем.
Какво търсят инвеститорите
„В Източна Европа има големи таланти в областта на инженерството и високите технологии, но липсват качествени продукти и ясна бизнес визия”, смята Фади Бишара, основател и главен изпълнителен директор на бизнес акселератора Blackbox, извел над 100 стартиращи бизнеса от цял свят на американския пазар. По думите му, именно добрите инженерни и ИТ умения са основния коз на предприемачите от региона при стъпването им в Калифорния, защото там има глад за такива експерти. Бишара участва в дискусионен панел, посеетен на изграждането на мостове между стартъпите от ЦИЕ и САЩ заедно с Джеймс Дигби от Спрингборд, Оливер Холе от Speedinvest, Сланислав Сираков от LAUNCHub и Павел Езекиев от NEVEQ.
Всички инвеститори бяха категорични, че за младите бизнеси става все по-трудно да пробият на американския пазар. „Светът не започва и не свършва със САЩ – българските предприемачи могат да се възползват от добрите връзки с пазарите на Европа, Израел, Русия”, коментира Павел Езекиев.
Според представителите на инвестиционната общност, в Европа също се обособяват тех хъбове, като Берлин, напоследък и Виена. Навлизането там обаче не е достатъчно – „трябва да изграждаме клъстъри, кръгове на доверие, дългосрочни връзки. Първо се набират приятели, а после средства”, посочи Фади Бишара. Позволяваме си да го цитираме и на английски: “You friendraise before you fundraise”. Той очерта една основна разлика между моделите на стартиране на бизнес в Европа и САЩ – докато при американските стартъпи всичко опира до скорост, то европейците инвестират години работа, преди реално да започнат дейност.
По отношение на Балканския регион, Павел Езекиев беше категоричен, че стартъп екостистемата ще се развие, но това ще стане бавно, с много опити и провали. „Не можеш да преминеш от първи в дванайсети клас за няколко години”, добави той. Според управляващия партньор в NEVEQ, на Балканите сериозен потенциал има развитието на бизнес в областта на сигурността, социалното предприемачество. „Регионът е беден – трябва да се научим да печелим, преди да полетим”.
С потенциал за растеж
На въпрос на сп. ENTERPRISE за това какво търсят инвеститорите в момента, Павел Езекиев отговори, че клиентите не се интересуват от това къде е създадено нещо, а с какво тое по-добро от вече съществуващите решения в конкретната област. „Затова, на първо място трябва да можете добре да опишете с думи предимствата на своя продукт или услуга, а още по-важно е да можете да го докажете на практика чрез свой партньор или клиент, който да сподели с какво вашата разработка дава по-добър резултат от вече съществуващите”, обясни той.
По думите му, навлизането на мобилния пазар е добра идея поради малките бариери – продуктът може да се разработи много бързо, да се качи в App store и в кратки срокове да се разбере дали е успешен. Подходящи области за мобилни разработки са решенията за дистанционно образование, както и такива, които решават проблеми в областта на здравеопазването. Причината е, че в тези два сектора технологиите реално не са достатъчно развити, а в същото време, това са сферите от живота, за които хората милеят най-много. Традиционно пък, българските разработчици имат сериозен потенциал при разработките на аналитични решения и секторите с висока степен на креативност – приложни и визуални изкуства.
Денонощието не стига
„Един стартъп има нужда не само от пари, а от всякакви ресурси извън чисто финансово изражение – контакти, добро позициониране.”, коментира пред ENTERPRISE Стоян Ангелов, съосновател на Infozone.bg – първото българско приложение за бизнес услуги, базирано на местоположението. Ето защо, според него, събития от типа на Balkan Venture Forum, които събират на едно място инвеститори и предприемачи, са изключително важни, тъй като дават шанса на стартиращите компании да представят готовия си продукт пред много широка и таргетирана публика. Така например, на миналогодишното издание на форума, което се проведе в Белград, екипът на Infozone среща партньор, който вече развива бизнеса на компанията в Сърбия и Черна гора. Стоян споделя още, че се очаква стартът на приложението на китайския пазар, благодарение на нов партньор от Шанхай.
Оказва се, че пътят към международната експанзия е изненадващо кратък – четиримата съоснователи на Infozone избистрят идеята за приложението, осигуряващо директна връзка на компаниите с потребителите на смартфони, едва преди година и половина. „Екипът ни е много хомогенен - програмист, дизайнер и двама мениджъри по бизнес развитието. Играем много роли, трябва да сме максимално функционални, като всеки стартъп. Трябва да удължим работния си ден на 40 часа”, разказва още младият предприемач. Офисът на компанията е в Русе, откъдето ще се поддържа мрежата й на Западните Балкани.
Стоян признава, че до момента всичко, което екипът му е постигнал, е изнесено „на мускули”, като на няколко пъти им е било отказвано финансиране от фондовете Eleven и LAUNCHub. Въпреки това, той остава оптимист: „Отказът не ни обезкуражава, напротив, мотивира ни все по-усилено да работим върху проекта си и да търсим инвеститор. Обратната връзка, която получаваме от фондовете и от всеки, който по някакъв начин е запознат с проекта ни, е изключително ценна и продължаваме да градим на базата на нея”.