Изкуственият интелект (AI) трансформира значително индустриите, бизнеса и живота на хората по много начини. Очакваните ефекти са технологията да подобри здравеопазването, безопасността и образованието и да подкрепи усилията за справянето с глобалните предизвикателства като неравенството, бедността и изменението на климата.
Все пак, въпреки потенциала на AI като значителна сила за добро, около технологията витаят сериозни страхове и недоверие, пише Световният икономически форум. Според проучване на YouGov, осъществено в САЩ, близо 49% от участниците признават, че са загрижени за технологията, а 22% казват, че са уплашени от нея.
Все по-силната реакция срещу изкуствения интелект може да ограничи способността на организациите да внедряват спестяващи време и понякога животоспасяващи системи с технологията, които да трансформират организациите.
Как лидерите могат да отговорят на притесненията на хората, за да ръководят AI трансформацията? Като възприемат прозрачен подход.
Да се вдъхне доверие в AI технологиите изисква честност и прозрачност от всеки участник в процеса по внедряването им - подход, който, за съжаление, не винаги е бил прилаган. Поставянето на хората - клиенти, служители и други заинтересовани страни, в центъра на организационните стратегии за изкуствения интелект също е от съществено значение.
Разработете рамка, която подкрепя отговорното използване на AI
Рамките помагат да се гарантира, че технологията ще се прилага отговорно, справедливо, безопасно и приобщаващо, с подходяща отчетност, прозрачност и отчитане на въздействието върху средата. Когато заинтересованите страни вярват, че една организация използва AI отговорно, те са по-склонни да се доверят на нейните AI модели.
Организациите могат да приемат външни насоки за AI като NIST AI Risk Management Framework или да разработят вътрешни рамки.
Ангажирайте се проактивно със заинтересованите страни от самото начало
Увличането на хората в цикъла при разработването на AI системите е от съществено значение по две причини. Първо, вместо да се взема решение отгоре надолу, трябва да бъдат включени заинтересованите страни на всяко ниво. Второ, хората осигуряват основния мониторинг и надзор, които са в основата на прозрачността - те предоставят критична увереност, че AI моделите ще работят по предназначение.
Когато планирате внедряване на AI, жизненоважно е да попитате заинтересованите страни за техните болезнени точки и как AI инструментите могат да се справят с тях. Предварителна комуникация за това какво е предназначена да постигне системата и как тя може да помогне на хората в тяхната работа ще подпомогне разработването ѝ, както и да се разсеят страховете, че изкуственият интелект може да заеме работата на хората.
Включете различни умения в проектирането и изграждането
AI инструментите ще се разглеждат като положителни за обществото и организационната ефективност само ако в тяхното проектиране и изграждане са включени различни умения. Разнообразният екип за разработка е от решаващо значение за намаляване на риска от пристрастия - един от най-големите рискове, свързани със системите с изкуствен интелект.
Изградете си мрежа за подкрепа за изпълнението
От техническа гледна точка е необходимо цяло село, за да се изгради нова AI система. Същият принцип важи и за внедряването на системата, след като е изградена. Това село се състои цялата организация - от специалисти по данни и мениджъри на бизнес процеси, до човешки ресурси, управление на промените и правен персонал. Сътрудничеството спомага за увеличаване на прозрачността около новата система и насърчава високи нива на участие на служителите.
Прилагайте принципите на доброто управление
Ръководствата на компаниите трябва да определят рисковия апетит на организацията за изкуствен интелект и да контролират на високо ниво стратегията за технологията в рамките на организацията. Друг добър принцип е верига за одобрение за всеки случай на използване на AI, което ще позволи правилна оценка на рисковете и възможностите и подходящо прилагане на предпазни мерки.
Вградете алгоритмични предпазни мерки
Алгоритмичните предпазни мерки са предварително дефинирани филтри, правила и инструменти, предназначени да гарантират, че AI системите работят етично и законно. Надеждното тестване на AI моделите, преди да бъдат използвани, може да покаже рисковете и уязвимостите, така че да могат да бъдат внедрени тези предпазни мерки.
Как да развивате екипа си, за да се адаптират организациите към бурните промени в технологичния сектор? Как съвременният изкуствен интелект променя икономиката и живота на хората? Какви са добрите практики при приложението на изкуствен интелект в бизнеса? Всичко това и още ще научите на AI Innovation Summit! Повече за конференцията, програмата и лекторите можете да научите ТУК.