Как AI добавя стойност за бизнеса

Как AI добавя стойност за бизнеса

Ще избираме ли между дигиталния и реалния свят с напредъка на изкуствения интелект? Технологичните или чисто човешките умения ще се ценят най-много на пазара на труда в бъдеще? Ще стане ли интернет неизползваем заради все по-големия обем AI генерирано съдържание? Спъват ли регулациите на изкуствения интелект технологичното развитие в Европа? И - един от най-обсъжданите въпроси, ще доведе ли AI до огромна загуба на работни места и социални катаклизми?

На тези и други въпроси отговори, коментари и прогнози даваха водещи маркетолози, икономисти и технологични експерти, които участваха като лектори в първото издание на конференцията AI Innovation Summit, организирана от сп. Enterprise.

За да бъдат от полза за бизнесите, мениджърите и служителите, AI базираните инструменти и технологии трябва да бъдат адаптирани за съответния сектор и компания. Сигурността, точността и качеството са във фокуса при употребата на големите езикови модели. Те могат да са мощен съюзник в създаването на съдържание, но без ясен замисъл не обогатяват дигиталния свят, а го задръстват с цифров боклук.

AI и маркетинг

Първите лектори на конференцията - Александър Иванов, управляващ съдружник, InventAR, и Иван TRIDE, управляващ съдружник, InventAR, представиха различни решения, функционалности и материали, които са разработвали за клиенти с помощта на иновативни инструменти за смесена и добавена реалност и за добавяне на интерактивни елементи.

Все по-популярни стават AI иновациите, които не изискват да се борави с телефон, например AR огледала в магазини и други интерактивни инструменти за промоции на продукти и услуги и за забавление.

Геннадий Воробьов, CEO & Co-Founder, Netpeak Bulgaria Digital Growth Partner, показа на практика как в компанията му използват различни AI инструменти, за да автоматизират процеси, да създават съдържание, да управляват имейли, да обобщават срещи и др.

Александър Мансур, Co-Founder & Marketing Expert, Riscase Digital, демонстрира как се изгражда AI асистент за създаване на съдържание на базата на маркетингови "куки", правила и цели.

Ина Тончева, AI for Content Marketing, Marketing for tech and deep tech, акцентира върху ChatGPT и къстъмизираните GPT и ролята им като инструмент за търсене и онлайн активност. Според нея инструментът променя начина, по който потребителите търсят информация, и изправя маркетолозите пред нова реалност - как да позиционират брандовете в големите езикови модели.

Потребителите се намират на много повече места, отколкото маркетолозите предполагат, не искат да бъдат вадени от платформата, в която се намират, и за брандовете става все по-трудно да ги достигнат, посочи Ина Тончева. Затова оригиналността ще е ключов фактор за привличането на внимание.

AI навлиза взе повече и в имейл маркетинга, коментира Михаил Атанасов, основател & e-mail експерт в PROGS Agency. Изкуственият интелект може да подкрепи маркетинг екипите с копирайтинга, техническата работа, стратегическото планиране, персонализацията и дори да генерира цели имейли. Много от тези функционалности обаче не работят добре на български език, предупреди той.

Част от задачите за имейл маркетинга могат да се изпълняват директно в специализираните платформи за автоматизиране изпращането на имейли, обясни Атанасов. Той подчерта, че тези функции имат слабости и допускат грешки, така че прегледът и ръчните корекции са задължителни.

AI чатботове за маркетинг и продажби и други примери за употреба на AI инструменти

Елица Стоилова, CEO, Umni.bg, коментира добрите практики при използването на AI базирани чатботове за маркетинг и продажби. Тези инструменти са бизнес чатбот, базиран на големи езикови модели, който автоматизира рутинни задачи в много от бизнес системите и потребителската пътека.

Чатбот може да бъде достъпен навсякъде - онлайн, офлайн, чрез сканиране на QR код и по друг начин, обясни Елица Стоилова. С помощта на AI чатбот бизнесът реагира в реално време на всеки етап от продажбената фуния - осведоменост, интерес, намерение, покупка, задържане на клиенти и т.н.

Тя обобщи пет добри практики при използването на такъв чатбот - аватар, връзки в сайта, URL, QR кодове и промотиране. Аватарът задава стила, културата, информира с един поглед клиентите какво да очакват, привлича и увлича хората, коментира тя.

Колкото повече персонализация се вкарва в един чатбот, толкова по-дълго се задържат клиентите. Чатботът освен това може да съдържа информация, която не може да се вкара в сайта, както и да допълва сайта и да препраща към връзки по интерактивен и ангажиращ начин.

Влади Великов, CEO, Improvinn, представи реални примери за приложение на AI инструменти в организацията на производствени процеси. Личният му опит е със земеделски компании и различни производства, които обикновено не се свързват с високи технологии, но внедряването на такива значително повишава производителността.

Той коментира и че изкуственият интелект може много да заблуди и да нанесе щети на производствените компании, ако те не се съобразят със спецификите на работа и не адаптират технологиите.

AI и човешките ресурси

Момчил Дочев, партньор и Recruitment Director, Found, проведе уъркшоп за оптимизацията на подбора на кадри с помощта на изкуствен интелект.

Той започна уъркшопа с теза, че за AI много често повече се говори, отколкото се ползва, харчат се повече пари от необходимото и създава повече съдържание, отколкото трябва.

Момчил Дочев представи практически техники с изкуствен интелект за намиране и оценяване на таланти с примери от неговата практика - въведение в AI, изграждане на контекст на позициите, създаване на обяви за работа, анализ на квалификациите на кандидатите, генериране на въпроси за интервю, създаване на стратегии за търсене и др.

Росен Рашков, Leadership Training & Coaching, говори за ефективното лидерство в епохата на изкуствения интелект. В основата на ефективното лидерство е емоционалната интелигентност, посочи той, като представи данни от изследвания, с които подкрепи тезата си.

Данните показват, че около 60% от новите ръководители се провалят в първите две години от работата им, защото им липсват уменията за ефективно общуване и разбиране на хората, коментира той. Тези умения са все по-ценни и важни в епохата на изкуствения интелект, който опосредства нашите взаимодействия, добави той.

Работещите хора в епохата на изкуствения интелект очакват от ръководителите им да им кажат какво е тяхното място в голямата картина, как ще се промени животът им. Работещите хора не искат да се чувстват излишни и искат да знаят как ще се променят света и работното им място, коментира Росен Рашков. Той говори и за надеждата, доверието, емпатията, стабилността, критериите за успех, обратната връзка, признанията и другите очаквания на служителите от техните лидери.

AI регулациите

Д-р Галя Манчева, Founder & CEO, Ai Advy, откри втория панел на конференцията AI Innovation Summit с коментар на Европейския AI акт, регулациите, които установява, и съответствието с тях.

Галя Манчева коментира, че технологичните регулации не са новият GDPR. Тя подчерта, че това е първият по-строг акт за регулация на технологията с цел да защити правата на гражданите, да гарантира прозрачността, безопасността и личните данни, да установи ясни правила за разработването и прилагането на AI и да стимулира иновациите, като подкрепя научноизследователската дейност, но в рамките на тези правила.

Европейският акт възприема риск базиран подход, като разделя риска на четири нива - минимален, ограничен, висок и неприемлив риск. Основен фокус и акцент на акта са високорисковите системи - например системите за социално наблюдение, които са широкоприложими в Китай, биометричната идентификация и др., посочи тя.

Високорисковите системи са системи, които обобщават големи обеми от данни и грешките при вземането на решения могат да имат сериозни последици за засегнатите. Такива са системите в здравеопазването, управлението на човешките ресурси, мениджмънта, финансите (например кредитните рейтинги) и т.н., поясни Галя Манчева.

Изискванията са свързани с качеството на данните, прозрачността, човешкия надзор, документирането и проследимостта, мониторингът, управлението на риска, добави тя.

Мартин Петров, Founder, Alice-Wonders.com, коментира прилагането на изкуствения интелект и доброто, лошото и скритото в процеса.

Скритото е, че AI е повече в хората, които го внедряват, и как се адаптират, коментира той. Изкуственият интелект не заменя експертизата, а променя начина, по който тя се използва и прилага, добави той. Доброто, по думите му, е, че AI е приложение, което подобрява работата ни и я прави по-професионална. Бъдещето не принадлежи на машините, а на хората, които ги управляват, каза той.

Къде са в развитието си големите езикови модели

Като част от конференцията се проведе дискусия за това докъде стигнаха големите езикови модели в помощта за бизнеса. Модератор беше Йонко Чуклев, зам.-председател, PARAi, а гостите - Яни Лозанов, CEO, Ethera Technologies, Мартин Царев, CEO, Future-proof Software, и Калоян Христов, Chief Executive Officer в HighSky.AI.

Яни Лозанов коментира, че големите езикови модели станаха модерни, защото са достъпни за хората. Тези модели са близки до начина, по който хората комуникират, и позволяват приложение в разнообразни сфери.

Калоян Христов посочи, че от 60-те години на XX век насам, когато се зараждат големите езикови модели, досега технологията е трансформирана така, че да тласне всички към нея. Тези модели могат да ни разбират и да симулират интелигентност, според него.

Мартин Царев допълни, че големите езикови модели са достъпни за всеки, без необходимост от предоставяне на лична информация. Революцията е в начина им на използване и интеграцията им с други данни, посочи той.

Изкуственият интелект може да стане толкова перфектен в комуникацията си с хората, че да се изгуби смисълът да комуникираме помежду си. Затова и заместването на комуникацията с хора с AI не е приемлива, коментира Яни Лозанов. Калоян Христов добави, че не би използвал AI модели за здравни цели заради големите рискове при халюцинация, а Мартин Царев добави, че не би споделял лични данни с моделите.

Участниците в дискусията прогнозираха, че интернет вероятно наистина ще стане трудно използваем заради генерираното от AI съдържание и широкото използване на AI модели.

В рамките на форума се проведе и дискусия за/против с участието на Александър Мансур и Етиен Янев по три теми - за AI и инфлуенсър маркетинг с AI инфлуенсъри и AI в социалните мрежи и влиянието върху потребителите.

Етиен Янев изтъкна като предимство на AI инструментите значителното намаляване на цената за бизнесите - например от фотографски услуги, работа с модели и т.н. Отваря се нова ниша за бизнес с AI инфлуенсъри в социалните платформи. Всеки бранд може да си направи такъв и да го използва.

Александър Мансур изтъкна риска от отчуждаване заради липсата на автентичност на AI инфлуенсърите. Според него се чупи връзката с потребителите, а популярността на AI инфлуенсърите може да се окаже преходна, защото не са истински хора.

Мансур подчерта също така, че AI алгоритмите отдавна са в социалните мрежи и целта им е да задържат потребителите там, за да се показват реклами. При действие на неоптимизирани модели има голям шанс мрежите да станат нерелевантни за нас и да не виждаме това, което ни интересува.

Етиен Янев посочи риска от deepfake съдържанието, което се разпространява в социалните платформи. Ако се прекалява с AI съдържанието, хората ще намалят прекараното време в интернет, защото потребителите търсят качество, заключи той.

Партньори на събитието: Devin, Spetema, Българска стопанска камара, PARAi, Българска асоциация на рекламодателите, БАИТ, BESCO, Data Science Society, Българо-румънска търговска камара, AIBEST

Медийни партньори: Net Info, Информационна агенция "Фокус", Kaldata, Dev.bg, AIBulgaria

Дигитални партньори: Seomax, Design Expert, Etarget

Комуникационна агенция: RED Communication Agency

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.