Защо лоялността на служителите не винаги е добро нещо?

Защо лоялността на служителите не винаги е добро нещо?

Колко шефове биха могли да разчитат на своите служители, че ще заплашат с масово напускане, ако ръководителите им бъдат освободени? Сам Олтман получи такава демонстрация на подкрепа от повече от 700 служители, след като беше уволнен от Open AI. Затова и той бързо беше възстановен на поста му в борда на компанията.

Тази степен на лоялност не е обичайна и не винаги е нещо добро, според FT.

Лоялността се свързва с това да бъдеш "морален и почтен", особено когато става дума за семейство, приятели и романтични партньори. На работното място е по-сложно. Лоялността може да изразява рационалност (работя тук, защото ми плащат прилична заплата и пътуването до работното място не е ужасно); емоционалност (вярвам, че работата ми се цени, мнението ми се чува и искам да допринеса за бъдещето на тази компания); вероятно по малко и от двете.

Експерти по мениджмънт казват, че служителите, които са лоялни към своя работодател, са склонни да инвестират повече време и усилия в работата си, което спомага за по-добрата работа. Те имат по-голямо чувство за принадлежност и потенциално по-дълга кариера в същата организация.

Не всичко обаче е цветя и рози. Хората, които са твърде лоялни, са по-склонни да предприемат действия, които се считат за неетични, за да запазят работата си и да защитят своя работодател, според академична статия от 2021 г.

Други могат да пренебрегнат неправомерни действия и е по-малко вероятно да разкрият злоупотреби, като подават сигнали.

Лоялността понякога се разглежда като такава сила на доброто, че може да се използва за оправдаване на лошо поведение.

Често компаниите и старшите шефове са истинските победители от лоялността на служителите. Изследване, ръководено от Матю Стенли от Fuqua School of Business към университета Дюк, публикувано през миналата година, установява, че мениджърите са по-склонни да експлоатират лоялни хора.

Стенли анкетира почти 1400 мениджъри, като ги поставя в хипотетична ситуация за измислен 29-годишен служител на име Джон, който работи за компания, която се опитва да поддържа ниски разходи. Участниците в проучването трябва да решат колко склонни биха били да поискат от Джон да поеме повече работа без увеличаване на заплащането. Изследователите създават различни сценарии, включително маркиране на Джон като лоялен, честен и справедлив или като непостоянен. Данните показват, че мениджърите са по-склонни да помолят лоялния Джон да поеме тежестта на неплатената работа.

"Работодателите се възползват от лоялни и страстни работници, защото вярват, че за [тях] самата работа е награда", коментира Нийл Луис, доцент по комуникация и социално поведение в университета Корнел. "Това е нож с две остриета: лоялността носи ползи както за служителите, така и за фирмите, но също така може да попречи да видим и да поправим неща, които трябва да се променят. Полезно е периодично да се отдръпваме и да размишляваме защо сме лоялни към определени хора, неща или идеи", посочва той.

Компаниите се опитват да повишат лоялността сред персонала, за да компенсират недостига на квалифицирани работници, да намалят текучеството и разходите за набиране на персонал. Последният доклад на Consultancy Gallup за състоянието на работното място показва, че половината от 122 416 служители, участвали в глобално проучване, търсят нова работа. "Не можете да гарантирате, че някой ще остане наоколо в наши дни", казва консултант, който съветва бордове на фирми.

Това е особено вярно за по-младите поколения, много от които мислят по различен начин относно обвързването си с една компания в продължение на десетилетия. Това се знае и от мениджърите - те са склонни да вярват, че младежите са по-малко "послушни" от предишните поколения и не са толкова склонни да толерират предполагаеми злоупотреби. Те се доверяват по-малко на шефовете си и не са толкова търпеливи, когато става въпрос за напредък в кариерата. Те не виждат големи ползи от това да стоят с наведени глави и да изпълняват заповеди, ако не получат бързи резултати от това.

Не всяка компания може да раздава финансови награди, например акции, по-високо заплащане и бонуси. Предложенията за благополучие, като медитацията например, също не правят много за борбата с прегарянето. Ваучерите за пазаруване с отстъпка бледнеят в сравнение с повишеното заплащане.

Има по-смислени начини за вдъхновяване на лоялност, като признаване на добрата работа, овластяване на персонала, премахване на токсичността и по-добра комуникация. Това може да накара служителите да се почувстват оценени и мотивирани.

Проследяването на лоялността е трудно, освен да се гледат груби показатели като текучеството на персонала. Някои компании са обсебени от ангажираността на служителите, по-широка мярка, която включва емоционалното и психологическото участие, което човек има в работата си. "Емоционалната лоялност е по-дългосрочна. Рационалната лоялност е непостоянна", казва Джереми Брехайзен от Gallup, който помага на компаниите да проследяват ангажираността.

Учени като Люис от Корнел отбелязват, че също така е важно работодателите да се запитат дали са спечелили лоялността на своя персонал. "Защо вашите служители трябва да са лоялни към вас? Какво правите редовно, за да сте сигурни, че те имат смислен и възнаграждаващ опит, докато работят за вас?", коментира той.

Той добавя, че персоналът често отговаря на отношенията на повече сътрудничество. "Ако видя, че се опитваш да ми помогнеш, ще дам своя дан и аз да ти помогна. Това усилие от страна на работодателя може да култивира усещането, че "всички сме заедно в това", заключава той.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.