Ако си спомним променящия се технологичен пейзаж през 2015 г., "Uptown Funk" гърмеше по дигиталните музикални канали, филтрите на Snapchat се ползваха за всяко селфи, а ховърбордовете станаха много модерни.
В същото време маркетинговите екипи се изправяха пред трудна битка, за да докажат възвръщаемостта на инвестициите, тъй като новите възможности за дигитален маркетинг, възходът на маркетинга на видео съдържание и преминаването към мобилни устройства промениха тактиките, докато бюджетите бяха подложени на по-голям контрол.
Сега, десетилетие по-късно, екипите по човешки ресурси се сблъскват с подобни обстоятелства. Точно както маркетинговите лидери трябваше да установят ценностите на своите дигитални кампании, HR специалистите сега трябва да демонстрират как техните технологично напреднали програми за хора подкрепят бизнес резултатите, пише fastcompany.com.
Добрата новина? Маркетинговите екипи оцеляха при промените и техният път може да предложи план за HR лидерите, изправени пред същия натиск.
Възход на иновациите
Към 2010 г. дигиталният маркетинг беше иновация и се превърна в най-бързия път към бърз растеж за компаниите. По-късно появата на нови маркетингови тактики и засиленият фокус върху социалните канали изведе маркетолозите в светлината на прожекторите по начин, по който никой никога не ги беше виждал. Тези нови канали дадоха на маркетолозите нов достъп до данни в реално време, което изискваше повече ресурси за успех и водеше до засилен контрол върху това как те използват тези ресурси. Резултатите бяха по-важни от всякога.
Наред с натиска, това внимание донесе и възможности. Разговаряше се много за правилните показатели за проследяване и измерване на резултатите. Да питаме маркетинга за показатели, вместо да даваме отговор, който не съответства на очакваните резултати, означаваше, че можем по-добре да съгласуваме целите си с действителните бизнес приоритети.
През последните години HR се изправи пред подобна възможност. През 2020 г., когато COVID удари, хората се превърнаха в най-оскъдния ресурс за много компании, а HR - в най-мощната функция за една нощ. За първи път HR имаше истинско място на масата за преговори. Изведнъж безопасността, благополучието и задържането на служителите на всяка цена станаха приоритет за и без това натоварените HR отдели.
Сега, през 2025 г., въздействието на бързото развитие на изкуствения интелект и недостигът на умения на служителите заради демографските промени отново поставят HR лидерите на преден план, за да стимулират трансформацията на работната сила на бизнесите. Както и с възхода на маркетинга десетилетие по-рано, лидерите трябва да се питат как най-ефективно могат да проследяват успеха.
Измерване на разходите
2015 г. е ключовата година, в която възвръщаемостта на инвестициите се превърна в определящ фактор за успеха за маркетинговите лидери. Тогава постигането на целите стана решаващ фактор за кариерата.
С нарастващия брой данни и канали се появиха неограничени начини за насочване към клиентите. Ръководствата започнаха да очакват количествени резултати от кампании, които не можеше да постигне преди.
Днес HR екипите поемат повече: задвижване на трансформацията на работната сила, поддържане на темпото на изкуствения интелект, благополучие на служителите и общ императив да се прави повече с по-малко.
Подобно на своя предшественик в маркетинга, HR сега трябва да отчита резултати, обвързани с бизнес целите, по конкретни начини, които преди това бяха неизмерими количествено. Засиленият контрол върху ефективността на разходите поставя HR специалистите под микроскоп и резултатите вече не са само за "проверка на вибрациите" и изграждане на фирмена култура.
Когато HR лидерите мислят за резултатите, които постигат за бизнеса, те трябва да мислят за заинтересованите страни като за плащащи клиенти, които са важни за крайния резултат на тяхната организация. Служителите са също толкова важни, колкото и клиентите в това отношение, и в днешната епоха трябва да бъдат третирани с KPI.
През 2025 г. работодателите, които съобразяват инвестициите си в хора с бизнес целите, са тези, които ще останат конкурентоспособни и ще изградят устойчиви на бъдещето канали от таланти, необходими за развитието и растежа на организацията.
Ребалансиране
Днес успешните маркетингови програми изискват комбинация от координирани стратегии за максимално въздействие. Усилията за изграждане на марка, технологичните решения и целенасочените кампании трябва да работят в тандем, за да повлияят на растежа. Утре HR лидерите ще трябва да използват подобна комбинация от инструменти, измервания и опит, за да създадат подходящи условия, така че хората да процъфтяват и да развиват потенциала си.
Точно както маркетингът еволюира от обикновена реклама до сложна, основана на данни индустрия, HR се трансформира от управление на персонала до звено за вземане на управленски решения от най-високо ниво.
Бъдещето изисква интегриран подход, при който технологиите разширяват възможностите на екипите, където анализите информират, но не вземат решения, и където преживяването на служителите се изгражда със същото намерение като преживяването на клиентите.
Умните бизнес лидери вече осъзнават, че е необходима комбинация от изкуство и наука, за да се постигне правилният резултат. Постигането на перфектния баланс ще генерира силни бизнес резултати и ще бъде елементът, който разграничава процъфтяващите компании.
Разрастването на бизнеса не е свързано с едно магическо решение, а става въпрос за смесване на различни маркетингови подходи, които работят заедно. Като се учат от пътя на маркетинга и комбинират базирани на данни прозрения с подходи, ориентирани към човека, HR лидерите могат да изградят основата за процъфтяване на организациите.
Защо работодателският бранд е сред най-ценните активи на организациите? Как се изгражда и развива разпознаваем и автентичен работодателски бранд? Как да се приложи креативност при набирането и задържането на служители извън клишираната комуникация? Това и още ще научите по време на Employer Branding Masterclass, организиран от сп. Enterprise! Повече за събитието и условията за регистрация и участие ще намерите на сайта му: https://masterclass.eurodea.com/employer-branding-masterclass/