Какво трябва да знаете за поколението Z? (I част)

Какво трябва да знаете за поколението Z? (I част)

Родено между 1997 г. и 2012 г., поколението Z съставлява до една четвърт от световното население и ще се превърне в най-голямата група потребители през десетилетието. За да достигнат до това динамично поколение, търговците ще трябва да се задълбочат в тенденциите и желанията на представителите му.

Сайтът business2community.com обобщава всички най-въздействащи тенденции върху представителите на това поколение.

Населението от поколението Z съставлява 27% от населението на САЩ и 25% от световното население. Потребителската способност на представителите му се очаква да надхвърли 33 трилиона долара през следващото десетилетие.

Основни ценности като устойчивост и достъпност оформят навиците за пазаруване на представителите на поколението Z. Дистанционната работа и разнообразието са основни приоритети за служителите от това поколение.

Тенденции в пазаруването от поколението Z

Според доклад на GFK за 2023 г. поколението Z има най-бързо нарастващата покупателна способност от всяко поколение в световен мащаб. Техните приходи се очаква да нараснат с 400% през следващите десет години, за да надхвърлят 33 трилиона долара. Тази възрастова група ще притежава повече от 25% от глобалния доход до 2030 г. и ще надмине покупателната способност на поколението на милениалите през 2031 г.

Средните годишни разходи на т.нар. тихо поколение (родените в периода 1928-1945 г.) възлизат на почти 44,7 хил. долара, на бейби бумърите (1946-1964 г.) - над 62,2 хил. долара, на поколението Х (1965-1980 г.) - почти 83,4 хил. долара, на милениалите - 1981-1996 г.) - над 69 хил. долара, и на поколението Z (1997-2012 г.) - над 41,6 хил. долара.

Според проучване на Numerator между 18 и 26-годишна възраст разходите на поколението Z се изместват от дискреционни (заведения за хранене и облекло) към фокусирани върху основните неща. Хранителните стоки се превръщат в най-популярната категория, закупувана независимо с напредване на възрастта на купувачите от поколението, като заменят храненето навън.

Разходите в категории като развлечения, жилища и облекло нарастват с възрастта, но не всички категории отбелязват линеен растеж. Разходите за хранителни стоки спадат на около 21-23-годишна възраст, когато много хора от поколението Z стават по-съзнателни за бюджета.

Според проучване от 2023 г. на Jungle Scout потребителите от поколение Z определят нов стандарт за електронната търговия: 43% от представителите на поколението започват своето онлайн търсене на продукти в TikTok, като делът им е повече от тези, които търсят в Google.

Въпреки растящата инфлация, 32% от по-възрастните представители на поколението Z пазаруват онлайн поне веднъж на ден в сравнение с 25% от поколението на милениалите, 15% от поколението X и 7% от бейби бумърите. В сравнение с други поколения обаче, представителите на поколението Z е най-вероятно да купуват употребявани артикули онлайн, за да спестят пари, като 42% са закупили употребявани артикули онлайн през последната година.

Решения за покупка, водени от стойността

Според McKinsey поколението Z цени устойчивостта, като мнозина се описват като екологично и социално осъзнати. Това поколение избира марки, които имат силна мисия или цел, като 73% заявяват, че купуват от компании, които смятат за етични. Освен това 90% вярват, че компаниите носят отговорност за справяне с екологичните и социалните проблеми.

Психичното здраве е на върха на ценностите на представителите на поколението, като 53% от тях заявяват, че искат да подкрепят марки, които дават приоритет на този проблем. Почти половината от поколението Z изразяват интерес в подкрепа на марки, които се занимават с проблемите на околната среда, изменението на климата, устойчивостта, расовото и половото неравенство.

Покупки, водени от социалните медии

Поколението Z често се обръща към инфлуенсъри, семейство и приятели, за да им помогнат при вземането на решения за покупка. Само в САЩ 40% от поколението Z признават, че решенията им за покупка са повлияни от марките, представени във видеоклиповете, които гледат.

Наистина, социалните платформи се превърнаха в основния източник на откриване на марки и проучване на продукти за представителите на това поколение. Броят им, които се обръщат към социалните мрежи поради тази причина, се увеличава с 35% само между 2023 и 2015 г. Това е така, защото те ценят препоръките и идеите от реални хора, преди да направят покупки.

Според ICSC социалните медии изпреварват търсенето като Google, когато става дума за проучване на продукти, откриване на нови марки и оформяне на поведението при пазаруване на поколението Z. Instagram и TikTok са обвързани за първото място, като 45% от респондентите от това поколение ги цитират като влиятелни при решенията им за покупка.

Икономично пазаруване

Въпреки че купувачите от поколение Z са наясно с разходите и предпочитат дестинации с отстъпки, те са готови да платят повече за преживявания, които отговарят на техните очаквания. Близо половината от респондентите в проучване на ICSC казват, че са готови да платят повече, за да доставят онлайн поръчките по-бързо.

Същият доклад установява, че търговци на дребно с намалени цени като T.J. Maxx, Marshalls, Kohl"s, Walmart и Target са предпочитаните дестинации за пазаруване на почти половината от анкетираните. Други предпочитани дестинации за пазаруване включват: Dollar и разнообразни магазини като Dollar General и Family Dollar, специализирани търговци на дребно, включително Urban, Outfitters, Abercrombie & Fitch, Best Buy и Sephora, търговци на дребно с бърза мода като Shein или Zara, универсални магазини, магазини за стоки втора употреба.

Достъпност и удобство

Основните приоритети при пазаруване за представителите на поколението Z са удобството, ефективността и бързината. Общо 46% от представителите на поколението оценяват бързото и лесно плащане като най-важен фактор за тяхното пазаруване. Бързата доставка (45%) и възможността да получат това, което искат, в магазина незабавно (39%), също са ключови фактори, според ICSC.

Безплатното връщане (31%) и бързото/полезно обслужване на клиенти (27%) също са оценени като много важни. Способността за точна проверка на наличността на артикулите и опцията за пазаруване онлайн и вземане на артикули от магазина също са приоритетни.

Много от представителите на поколението Z ценят достъпа пред собствеността. Вместо да купуват филми или музика, те се абонират за множество платформи за стрийминг. Повече от всяко друго поколение те предпочитат да се възползват от услуги като споделяне на автомобили и наемане на луксозни дрехи.

Технологични брандове

Според Salesforce 70% от поколението Z съобщават, че използват генеративен изкуствен интелект (AI), а 52% от тях вярват, че технологията ще им помогне да вземат информирани решения. Освен това 52% казват, че използването на генеративен изкуствен интелект се увеличава.

Повече от всяко друго поколение, близо 50% от представителите на поколението Z казват, че се интересуват от метавселената. Сред заинтересованите малко над половината възнамеряват да играят игри или да гледат телевизия/филми. Междувременно малко под половината казват, че биха искали да се срещнат с приятели/семейство или да срещнат нови хора в метавселената.

Поради носталгия, опасения за неприкосновеността на личния живот и необходимостта от "дигитална детоксикация" простите флип телефони се завръщат значително сред това поколение - в противовес на горната тенденция. Според CNBC продажбите на флип телефони се увеличават в САЩ. Samsung, Nokia и Motorola пускат нови версии на своите класически модели флип телефони, за да спечелят от простотата, която младото поколение жадува.

Поколението Z избира да притежават както смартфон, така и флип телефон, което позволява намаляване на времето пред екрана и повече присъствие в ежедневието, без да се жертват предимствата на социалните медии. За да избегнат обреченото превъртане и хроничното оставане онлайн, те също се връщат към устройства за еднократна употреба или ретро технологии, като видеокамери, фотоапарати за еднократна употреба и уокмени.

Втора част на материала можете да прочетете тук!

Ако искате да научите повече за новите тенденции в дигиталното пространство и да почерпите опит от опитни експерти, за да развиете бизнеса си, посетете осмото издание на Digital Annual Summit. Повече за събитието, програмата и лекторите вижте на сайта му: https://digitalsummit.enterprise.bg/

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.