На 20 април 2023 г. се проведе десетото издание на Employer Branding Forum, организиран от сп. Enterprise, с подкрепата и домакинстството на Университета за национално и световно стопанство (УНСС).
Форумът се наложи като една от предпочитаните инициативи за връзка между образование и бизнес, където различни компании да представят добрите си практики за привличане, задържане и развитие на техните служители.
Събитието беше открито от Надя Гогова, издател и управляващ партньор на сп. Enterprise, доц. д-р Димитър Благоев, декан на Бизнес факултет на УНСС, и доц. д-р Калоян Димитров, Център за развитие на бизнес компетентности "Иновации и конкурентоспособност (u2b).
Водещите тенденции на пазара на труда представи Християн Петков, COO, JobTiger. Aнета Рахилчукова, Employer Branding Manager, SumUp, говори за ефективните послания на работодателския бранд.
Иван Иванов, директор "Развитие на отношенията с клиентите", Каменица АД, Йорданка Костова, директор Управление на таланти и работодателски бранд, и Десислава Господинова, началник отдел Развитие на служители и работодателски бранд, Пощенска банка, и Нора Найденова, Process Improvement Manager, HRS Bulgaria, HRS Bulgaria, представиха примери от практиката в техните компании.
Християн Петков подчерта, че кандидатите за работа в момента са по-силната страна на пазара на труда в България, тъй като населението в трудоспособна възраст намалява, безработицата е рекордно ниска, а делът на неактивното население, особено сред младите хора, е сред най-високите в Европейския съюз (ЕС).
Същевременно, по данни на JobTiger, предложенията за работа се увеличават. Най-много са свободните работни места в секторите търговия и продажби, хотелиерство и ресторантьорство, производство, ИТ и администрация. Те формират около три четвърти от всички обяви, показват данните на платформата.
Християн Петков обобщи, че работодателите трябва да са проактивни и фокусът вече пада върху работодателската марка и грижата за и задържането на служителите. Работата от разстояние вече е сред основните трендове на пазара на труда, вкл. и наемането от разстояние.
Aнета Рахилчукова потвърди тезата му, че вече не толкова компаниите подбират кандидатите, а кандидатите подбират работодателите, за които искат да работят и да се развиват.
Тя обясни, че перспективите пред кандидата са аналогични на пътуването на клиента до продукт или услуга в търсене на решение на някакъв проблем. Кандидатите осъзнават, че поради някакви причини трябва да сменят работното си място, започват да четат обяви и да се задълбочават, да проучват. При намиране на оферта, която харесва, кандидатът преминава към действие - кандидатства за обявената позиция.
Процесът е един и същи - осъзнаване на проблема, обмислянето му и преминаването към действие. Днес дали продаваме стоки, или работни места, разликата не е голяма, коментира Анета Рахилчукова.
Работодателският бранд трябва да отговори на въпроса на служителите какво би било, ако те работят за конкретна компания. Брандът привлича служители, задържа ги и ги подкрепя в професионалния им път, допълни тя. Всички послания трябва да бъдат консистентни, защото преживяването, което хората имат при комуникация с компанията в различни канали, формира представите за това как същата компания третира служителите си, каза още тя.
Иван Иванов говори за ролята на гъвкавостта на работното място и очакванията към работодателя. Служителите най-вече очакват от работодателя да бъдат чути и забелязани, дали компанията вижда личния им принос и как ще подкрепи личностното им развитие, коментира той. Важно за хората е и грижата на благосъстоянието, уважението и доверието, признанието, което често измества и материалните придобивки по степен на важност.
Що се отнася до гъвкавостта, според данни от проучвания, които Иван Иванов цитира, тя е първи критерий при избор на работодател за много хора и изпреварва дори и заплатата. Гъвкавостта означава работодателят да даде възможност на служителите да работят където и когато си поискат. Водещо тук е доверието като ценност на компанията, в противен случай гъвкавите работни места са невъзможни, подчерта той.
Д-р Жюстин Томс от Нов български университет (НБУ) представи темата за ефективните комуникационни канали за работодателската марка. Комуникационните канали на работодателския бранд са неговият сайт, сайтовете за обяви за работа, социалните медии, посланиците на компанията - от мениджмънта до служителите на най-ниско ниво, посочи тя.
Вътрешната и външната комуникация са взаимосвързани и се отразяват и, съответно, външно, и вътрешно, а това често се забравя от бизнеса, напомни Жюстин Томс.
Жюстин Томс коментира, че за компаниите в бъдеще ще им е все по-трудно да намират служители, отколкото клиенти. Тя представи и модел за създаване на работодателски бранд, както и примери за добри практики при развитието и представянето на различни работодателски брандове.
Йорданка Костова и Десислава Господинова от Пощенска банка представиха примери от практиката в тяхната компания. Йорданка Костова коментира, че всяко едно решение и инициативи на HR отдела се вземат съвместно със служителите. Така служителите се ангажират повече и се изгражда доверие. По нейни думи най-важен е персоналният подход към служителите съобразно поколението, към което принадлежат.
Десислава Господинова, началник отдел Развитие на служители и работодателски бранд, Пощенска банка, представи геймифицирните елементи от визията за работодателския бранд на банката, с които ангажират и настоящите, и потенциалните служители. Чрез съвременните технологии се предизвиква ангажираността и мотивацията на служителите и ги въвлича по интересен, интерактивен начин.
Нора Найденова също представи примери от нейната практика за ангажиране на служителите и най-вече на служителите от поколението Z. Такъв инструмент са благотворителните инициативи.
Нора Найденова представи и програмите на компанията, насочени към младите, неопитни специалисти и тяхното развитие. Поколението Z има развито усещане за принадлежност към мисията и ценностите на компаниите, както и емпатия и толерантност. Тези хора обичат да виждат бързи резултати от работата си и отдават голямо значение на социални, екологични, спортни и културни събития, посочи тя. Затова и благотворителността силно ги привлича.
По думите на Нора Найденова това, което работи, е поощряването на инициативността, осигуряването на необходимите условия за подкрепа на кампании и каузи, предложени от служителите, и личният пример на мениджмънта.
На финала на форума се проведоха два уъркшопа с участието на студенти и представителите на "Каменица" АД и Пощенска банка. Студентите работиха по казуси, зададени от компаниите - изграждане на маркетинг стратегия за крафт бира и изграждане на стратегия за топ работодател за поколението Z.
Официални партньори: Каменица АД, Пощенска банка, HRS, Университет за национално и световно стопанство, Център за развитие на бизнес компетентности "Иновации и конкурентоспособност (u2b)
Партньори: Spetema, Devin, AIESEC, Нов български университет, Софийски университет "Св. Климент Охридски", Национален младежки форум, IBTrainings
Медия партньори: JobTiger, HR.Manager
Дигитални маркетинг партьнори: Seomax, Design Expert, Etarget