„Каменица“ провокира размисъл за поведението на пътя с първата по рода си инсталация за безплатна безалкохолна бира

„Каменица“ провокира размисъл за поведението на пътя с първата по рода си инсталация за безплатна безалкохолна бира

Всяка година пътната статистика у нас напомня за една от най-болезнените теми в обществото - катастрофите, причинени след употреба на алкохол. Само през 2024 г. в България са регистрирани над 7100 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 481 души, а повече от 9 хил. души са били ранени[1].

Данни на Министерството на вътрешните работи сочат, че само за първите три месеца на 2025 г. над 2200 водачи са били заловени да управляват МПС след употреба на алкохол, а още 1000 - под въздействието на наркотици[2].

Именно срещу тази самоувереност зад волана се изправя инициативата на "Каменица" АД - "Алкохолът е лош шофьор", която вече 17 години работи за промяна в поведението на шофьорите.

В началото на ноември компанията представи първия в България drive-through пункт за безплатна безалкохолна бира, разположен на паркинга на Sofia Ring Mall. Макар на пръв поглед инициативата да изглежда като маркетингов експеримент, тя всъщност е социална инсталация с възпитателна цел.

Посетителите минават през пункта и могат да избират между две опции под формата на бутони на машината:

  • "Карал съм пил", при който получават смачкан кен, символизиращ катастрофа и загубени животи
  • "Не съм карал пил", който носи безалкохолна бира като награда за отговорния избор

Идеята зад проекта е да провокира размисъл. Както споделят организаторите, това е "сблъсък с арогантността" - среща между реалността на пътя и оправданията, с които мнозина се успокояват след "само едно питие".

Проучванията потвърждават, че обществото осъзнава проблема, но често остава пасивно пред него. Според национално изследване на БИИПЦ от април 2025 г., 62% от българите поставят употребата на алкохол сред трите водещи причина за катастрофи, а всеки пети признава, че се е возил при шофьор, който е пил[3]. Това не са абстрактни проценти - това е културен навик, който все още не сме изкоренили.

,,Именно затова кампании като "Оправданията не стигат далече" - тазгодишната тема на инициативата на ,,Каменица" АД, се опитват да говорят на езика на хората, особено на младите шофьори. Не чрез назидание, а чрез преживяване, което поставя потребителя в центъра на избора: да продължи по пътя на безразсъдството или да спре навреме", коментира Гергина Дерилова, мениджър "Комуникации и корпоративни въпроси" в "Каменица" АД.

Зад инициативата ,,Алкохолът е лош шофьор" за поредна година застават Главна дирекция "Национална полиция", Съюзът на българските автомобилисти, Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", Българската асоциация на пострадали при катастрофи, Български Червен кръст, както и редица бизнес партньори. Това сътрудничество е пример как частният сектор може да подкрепи обществения интерес в името на реална промяна в нагласите.

Нито една кампания не може да реши проблема с пияните шофьори напълно. Но всяка, която успява да предизвика разговор, емоция и осъзнаване, е крачка в правилната посока. В свят, в който оправданията често заглушават отговорността, подобни инициативи напомнят, че изборът винаги е личен и може да бъде разликата между живот и смърт.

[1] Статистика за проверките и пътните инциденти през 2024 г.

[2] За първите три месеца са установени 2296 водачи, шофирали след употреба на алкохол, и 1048 след употреба на наркотици, по данни на МВР

[3] Данни от проучване на агенция "Тренд" за 2022 г.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.