Дийпфейкове и други измами: Добре дошли в ерата на дигиталната параноя

Дийпфейкове и други измами: Добре дошли в ерата на дигиталната параноя

Когато Никол Йеланд получи покана за среща от някого, когото не познава, тя провежда проверка на няколко етапа, преди да реши дали да я приеме. Йеланд, която работи в областта на връзките с обществеността за нестопанска организация, базирана в Детройт, САЩ, казва, че проверява хората в Spokeo, агрегатор на лични данни, за който плаща месечна абонаментна такса.

Ако контактът твърди, че говори чужд език, тя ще намери начин да провери способността му да разбира и превежда по-трудни фрази. Ако нещо не изглежда съвсем наред, тя ще помоли човека да се присъедини към разговор в Microsoft Teams с включена камера.

Това може и да звучи параноично, но Никол Йеланд коментира пред The Wired, че през януари, преди да започне работата си за нестопанската организация, тя е била въвлечена в сложна измама, насочена към търсещи работа.

Схемите с дигитални измамници не са нови. Платформите за съобщения, сайтовете за социални медии и приложенията за запознанства отдавна са пълни с фалшиви профили. Във време, когато дистанционната работа и отдалечените екипи са нещо обичайно, професионалните комуникационни канали също вече не са безопасни.

Същите инструменти, базирани на изкуствен интелект, за които технологичните компании обещават, че ще повишат производителността на работниците, улесняват престъпниците и измамниците да създават фалшиви персони за секунди.

В LinkedIn може да е трудно да се различи леко ретуширана портретна снимка на истински човек от твърде изпипано, генерирано от изкуствен интелект факсимиле. Deepfake видеата стават все по-добри - толкова добри, че изпечени измамници се представят за други хора във видео разговори на живо.

Според Федералната търговска комисия на САЩ съобщенията за измами, свързани с работа и заетост, почти са се утроили от 2020 до 2024 г., а реалните загуби от тези измами са се увеличили от 90 милиона долара на 500 милиона долара.

По думите на Йеланд измамниците, които са се свързали с нея през януари, са се представяли за истинска компания, такава с легитимен продукт. "Мениджърът по наемането", с когото тя си кореспондира по имейл, също е изглеждал легитимен. По време на първото видео интервю обаче измамниците отказали да включат камерите си и отправили необичайни искания за подробна лична информация, вкл. номера на шофьорската ѝ книжка. Тогава тя осъзнава измамата и затваря лаптопа си с трясък.

Тези схеми са толкова широко разпространени, че се появиха стартиращи компании за изкуствен интелект, които обещават да откриват дийпфейкове, базирани на изкуствен интелект. Главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Олтман ръководи и стартираща компания за проверка на самоличността, наречена Tools for Humanity, която произвежда устройства за сканиране на очите. Те улавят биометричните данни на човек, създават уникален идентификатор за неговата самоличност и съхраняват тази информация в блокчейна.

Някои корпоративни специалисти се обръщат към старомодни техники за социално инженерство, за да проверят всяко съмнително взаимодействие, което имат. Добре дошли в ерата на параноята, когато някой може да ви помоли да му изпратите имейл, докато разговаряте по телефона, да влезете в директните си съобщения в Instagram, за да се уверите, че изпратеното от вас съобщение в LinkedIn наистина е от вас, или да ви помоли да изпратите селфи с времеви отпечатък, за да докажете, че сте този, за когото твърдите.

Някои експерти дори споделят кодови думи помежду си, така че да могат да се уверят, че не са подведени, ако дадена среща им се стори странна по някакъв начин.

Даниел Голдман, софтуерен инженер на блокчейн и основател на стартъп, казва, че е променил собственото си поведение, след като е чул, че видна фигура в криптоиндустрията е била убедително фалшифицирана по време на видеообаждане. След това той предупредил семейството и приятелите си, че дори да чуят това, което смятат за гласа му, или да го видят по време на видеообаждане да иска нещо конкретно - като пари или интернет парола, трябва първо да затворят телефона и да му изпратят имейл, преди да направят каквото и да било.

Кен Шумахер, основател на компанията Ropes, казва, че е работил с мениджъри по наемането на персонал, които задават на кандидатите за работа бързи въпроси за града, в който твърдят, че живеят в автобиографията си - например любимите им кафенета и места за прекарване на време. Ако кандидатът действително се намира в този географски регион, ще отговори бързо с точни подробности.

Друга тактика за проверка, която някои хора използват, е да помолят човека, с когото разговарят, да покаже лаптопа си с помощта на камерата на телефона. Идеята е да се провери дали лицето използва технология за дийпфейкове на компютъра си, прикривайки истинската си самоличност или обкръжение.

Този подход може да бъде и отблъскващ - кандидатите за работа, които са честни, могат да се колебаят да покажат интериора на домовете или офисите си. Дори най-параноичните признават, че тези проверки създават атмосфера на недоверие, преди двете страни дори да са имали възможност наистина да се свържат.

Цялата ситуация краде и много време на хората в провеждане на проверки дали хората са истински.

Джесика Айзе, асистент-професор, изучаващ изменението на климата и социалното поведение в Университета на Индиана в Блумингтън, казва, че нейният изследователски екип е бил принуден по същество да се превърне в експерти по дигитална криминалистика поради броя на измамниците, които отговарят на реклами за платени виртуални анкети. За един от нейните изследователски проекти, който е финансиран от федералното правителство, всички онлайн участници трябва да са над 18 години и да живеят в САЩ. Екипът е проверявал времевите отметки за това кога участниците са отговорили на имейли и ако времето е подозрително, предположението е, че може да се намират в различна часова зона. Други улики са определени формати на имейл адреси или несвързани демографски данни.

Айзе казва, че времето, което екипът ѝ е прекарал в проверка на хора, е било "прекомерно" и че сега са намалили размера на кохортата за всяко проучване и са се обърнали към "снежна топка" или набиране на хора за проучвания, които познават лично. Изследователите също така раздават повече физически листовки, за да привлекат участници.

Ако няма широко разпространено техническо решение, малко здрав разум може да помогне за разпознаването на злонамерени лица. При обявите за работа това може да е обещание за заплащане и допълнителни придобивки, което изглежда недействително на фона на средното за подобна позиция. В днешната работна среда това може би е бил най-големият знак, че става въпрос за измама.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.