Страната ни изостава в областта на електронната търговия

the_office

България и Словения са на последно място по реализирани продажби чрез електронна търговия в целия Европейски съюз. За разлика от Ирландия и Белгия, които имат най-висок процент на оборот от продажби през интернет имат  (и при двете - петнадесет процента). В същото време реализираните продажби онлайн у нас са една два процента, сочат данните от проучване на Евростат за уеб продажбите в Европа.

Какви продукти се продават онлайн?

Повечето от уеб продажби са направени чрез собствени корпоративни страници или мобилни приложения на търговците - това са шест процента от общия оборот. Само един процент от продажбите се осъществява чрез външни сайтове за електронна търговия, показва още проучването.

По данни на българските онлайн магазини най-търсените продукти онлайн са - лаптопи и технологини джаджи, парфюмерия и козметика, подаръци за мъже и жени, обувки и облекла, както и стоки, свързани с обзавеждането на дома.

Най-често използваната платформа за онлайн магазини е PrestaShop, следвана от OpenCart и плъгина Woo Commerce за платформата WordPress. Сред останалите по-популярни платформи са Magento, osCommerce и други. Все още делът на custom разработените магазини също е голям.

Причини за изоставането

Не само фирмите насочват традиционните си бизнеси в онлайн пространството, но и много млади предприемачи търсят реализация на труда си там. Въпреки това все още много малък процент от бизнеса в България продава онлайн.

Това е така, защото доста от българските компании тепърва започват да навлизат в областта на онлайн търговията. Други пък се отказват бързо, защото им липсват познания и търпение или просто подценяват ролята на този тип бизнес.

Трябва да се отбележи, че новата Наредба Н-18 на Националната агенция по приходите изисква всеки електронен магазин да бъде вписан в специален регистър, въпреки че в нито една друга държава членка на Европейския съюз няма подобен регистър. Това поставя българските онлайн компании в по-неблагоприятно положение, в сравнение с традиционните физически магазини и чуждестранните компании, работещи онлайн.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.