Това, което определя средата, в която се развива е - търговията е огромната фрагментация. Допреди няколко години имахме само няколко източника на информация, а днес те са толкова много, начините, по които потребителите търсят са променени, а стандартните медии от миналия век вече се консумират в интернет среда. Това каза Жанет Найденова, маркетинг консултант, JNN Консулт ЕООД на панел “e-Commerce: Данни, прогнози и тенденции за света, Европа и България“ в рамките на събитието Е-commerce 3.0 форум–добри практики и устойчивост на онлайн бизнеса.
Самите потребители са вече в интернет. С възникването на новите технологии – свързани телевизори, Internet of Things, смартфоните нещата ще стават все по сложни. Потребителят вече не се движи праволинейно, скача от екран на на екран, от онлайн в офлайн среда Тенденцията е основната битка на всички онлайн магазини да бъде за вниманието на потребителя, каза Найденова. По думите й бизнесът трябва да си отговори на въпроса как да привлече вниманието на потребителите. Г-жа Найденова изнесе данни, според които 86% от потребителите са онлайн докато гледат телевизия, а 65% са на две устройства. Затова става все по трудно да запазим вниманието на потребителя, каза тя.
Според изнесените данни средно на ден всеки потребител прекарва по 3,8 часа в интернет. Българският потребител е много любознателен и се адаптира много лесно, ние сме с едни гърди напред в региона, коментира тя. Тези данни са много важни по отношение на планирането на инвестициите в маркетинг. Към момента приоритет се отдава на телевизията, но скоро интернет ще я измести , защото хората са именно там, смята експертът. В подкрепа на това тя предостави данни, според които 66% от българите притежават смартфон, 63% има т лаптоп, процентът на притежателите на таблети, е рийдъри расте постоянно и сме лидери в региона.
Жнет Найденова коментира, че стойностите на е - търговията у нас все още не са толкова високи, но това е тенденция, която ще се промени. Като основни пречки тя посочи адаптацията на някои магазини към мобилни устройства и онлайн плащанията, които все още не се приемат от потребителите.
Тенденцията, която се очертава в цял свят – все повече покупки ще бъдат правени онлайн, а ръстът на офлайн търговията ще намалява. В Централна и Източна Европа през 2019 г над 44% от интернет потребителите ще са извършили онлайн покупка. В световен мащаб броят на дигиталните купувачи през 2016 е 1,6 млрд. , а 2019 се очаква да достигнат 2,07 млрд. това е огромен пазар и всички те са ваши клиенти, каза Найденова.