Икономическият натиск променя поведението на потребителите в Европа, които стават все по-предпазливи и съзнателни в решенията си за пазаруване. Повече от половината от европейците не очакват подобрение на покупателната си способност, като българите не правят изключение, според доклада The State of Shopping 2025 на компанията Shopfully.
Изследването обхваща 9482 потребители над 18-годишна възраст от 8 европейски държави (Австрия, България, Франция, Германия, Италия, Румъния, Испания и Унгария) и е проведено през март 2025 г., уточняват от компанията.
Докладът идентифицира 2025 година като "ера на съзнателното пазаруване", в която потребителите не просто реагират на икономическата криза, а активно оформят собствените си стратегии за пазаруване с по-голяма цел и дигитални умения.
Българският потребител се отличава с високо ниво на дигитална грамотност, отворен е към технологични иновации в пазаруването, цени високо физическото изпробване на продуктите, но е по-малко склонен да споделя данни, за да получава персонализирани оферти, по-консервативен при многоканално пазаруване и има практичен подход към рекламата (използва я например за сравняване на цени), според данните.
Предпазлив оптимизъм
Въпреки че инфлацията в ЕС се забавя до 2,4% към април 2025 г. спрямо 2,6% година по-рано, потребителите са с нагласа да са предпазливи. Картината варира значително между отделните държави - Франция отчита най-ниска инфлация от 0,9%, докато Румъния (4,9%) и Унгария (4,2%) са с най-високи нива.
Общо 58% от европейците все още вярват, че покупателната им способност няма да се подобри, въпреки че този дял е намалял с 4 процентни пункта в сравнение с 2024 г. Само 7% очакват подобрение и планират да харчат повече, докато 36% се чувстват оптимистично, но все още възнамеряват да спестяват.
Най-песимистично настроени са френските потребители (71%), следвани от унгарците (64%) и германците (63%). Особено забележими са увеличенията на песимизма в Испания (+8 процентни пункта) и Румъния (+9 процентни пункта) в сравнение с предходната година.
България е под средното за Европа по дял на песимистите (56%) и сред топ пазарите с най-голям дял оптимисти, които очакват да харчат повече (47%).
На всички пазари се наблюдава свиване на разходите в категории, които не са от първа необходимост. Най-големите планирани съкращения са в обзавеждането на дома, електрониката и облеклото. Потребителите са най-малко склонни да намаляват разходите си за храна, както и за фармацевтични продукти.
Потребителите също така поставят факторите качество (70%) и цена (65%) на първо място при избора на продукти и услуги. Начинът на мислене се е изместил от преследване на най-големите отстъпки към фокусиране върху "съотношението цена-качество". За италианците качеството е приоритет №1 (73%), докато положителният минал опит играе ключова роля в Германия (67%) и Австрия (51%). Социалните медии и влиянието на инфлуенсърите (3%) остават слабо приоритетни във всички страни.
Промоции и модели на пазаруване
Промоциите запазват централна роля в решенията за покупка - 9 от 10 европейски купувачи заявяват, че са важни за тях. Над половината (54%) съобщават, че обръщат дори повече внимание на отстъпките в сравнение с миналата година.
Италианците водят по този показател (98%), следвани от Испания (97%) и Франция (95%). Повече от една трета (34%) заявяват, че се стремят да пазаруват по-целенасочено и планират внимателно покупките си.
Пазаруването в магазина остава доминиращ избор, но многоканалното пазаруване е в подем - 31% от купувачите пазаруват както онлайн, така и на място в магазина. Германците са най-склонни към многоканален подход.
Един от най-значимите тенденции е засилването на тенденцията да се проучва онлайн, а да се пазарува офлайн, или ROPO (Research Online, Purchase Offline). Тази тенденция е особено силна в Испания (90%), Австрия (86%), България (84%) и Румъния (83%). Само 18% от европейските купувачи казват, че никога не проверяват продуктите онлайн преди покупка в магазина.
Отношение към рекламата и персонализацията и възприемане на технологии
Общо 41% от европейците намират рекламите и промоциите за полезни при откриването на нови продукти, особено във Франция (50%), Италия (43%) и Румъния (43%). От анкетираните 42% ги използват активно за сравняване на цени.
Въпреки че повечето европейци остават скептични към персонализираните съобщения (56%) поради опасения за защита на данните (50%), 46% твърдят, че получават твърде много неполезни съобщения.
Испанците (59%) и румънците (62%) са най-отворени към споделяне на предпочитания за по-персонализирани оферти, докато 56% от българите заявяват, че не се интересуват и споделят данни за персонализиране.
Само 22% от купувачите използват технологии като чатботове, виртуални пробни или асистенти за пазаруване. Сред 67%, които не ги използват, основната причина е липса на разбиране как биха били полезни (31%).
България, Унгария и Румъния са най-напреднали в приемането на технологии (43% ги използват или биха искали да започнат), докато Германия е най-предпазлива (79% не използват технологични инструменти). Общо 43% от българите използват или биха искали да започнат да използват технологии за пазаруване при 22% средно за Европа.
За да останат конкурентоспособни, търговците в Европа трябва да интегрират онлайн и офлайн каналите за пазаруване и да създадат единно пътуване, което позволява на клиентите да превключват между каналите без загуба на инерция. Брандовете трябва да бъдат релевантни, полезни и да позиционират бизнеса си там, където са техните клиенти.
Как AI ерата променя онлайн търговията? Как успешно се свързват онлайн и офлайн каналите за продажба, така че да работят безпроблемно? Как да се възползвате оптимално от "горещите" социални медии и създатели на съдържание за повече продажби? Как да се осланяте на данните, за да вземате решения, свързани с продажбите и развитието? Тези и още теми ще се обсъждат на десетото юбилейно издание на конференцията eCommerce Summit 2025, организирана от сп. Enterprise! Регистрирайте се от сайта на събитието!