Автор: Явор Янкулов
Явор Янкулов e доктор по икономика, доцент в УНСС и мениджър обучения в E-training.bg
Добре познат е на читателите на сп. ENTERPRISE с множество статии и популярни публикации. Автор е на книгите "Продажбата е лесно нещо" и "Витамини за мениджъри".
Последната му книга отново е със силна и много актуална практическа насоченост - "Бизнес чрез Linkedin".
Експерт и консултант на редица компании по продажби и развитие на бизнеса в Linkedin.
Можете да го откриете в Linkedin - YavorYankulov
https://www.linkedin.com/in/yankulov-phd/
- - -
За какво ми трябва личен профил в LinkedIn за бизнес цели?
Има две основни, но много различни причини, да изградим профил в тази социална мрежа.
Вариант 1: Да си намеря (по-добра) работа.
В този случай трябва да разкрием силните си страни, които ще са полезни за потенциалния ни нов работодател. Но това не е тема на тази статия. В следващите редове ще си говорим за втората причина.
Вариант 2: Да правя бизнес.
Това вече е нещо различно. А оттук следва и първата, но основна грешка свързана с профила ни в Linkedin - искаме да правим бизнес, а изглежда така, все едно си търсим работа. Не е едно и също, нали?
Да помислим...
Основните елементи на профила са:
1. Снимка
Най-честите препоръки са:
- снимката да показва бизнес стил
- добре е да е професионална
- лицето да заема 60% от нея
- очите да гледат в обектива
- усмивка
Лично мнение: Сложете си снимка, която ви харесва.
Сменил съм три. Първата ми харесваше най-много, ама остарях. Беше от събитие на моите приятели от сп. Enterprise. На сегашната нарушавам 3 от 5-те съвета, но не мисля, че е сериозен проблем. Защото снимката е по-скоро "маркер" - служи по-лесно да ни разпознават потенциалните ни клиенти в мрежата. А те не се интересуват чак толкова от визията ни.
2. Снимка за фон
Това поле често се неглижира, а то крие добри възможности.
Добре е тази снимка да е свързана с бизнеса ви. Или да казва нещо интересно за вас.
Намирам за добро решение хората от една компания да имат еднакви фонови снимки, свързани с корпоративната. А вие?
На тази снимка можете да представите своя бизнес и дори нещо конкретно, което предлагате точно в този момент и искате потенциалните ви клиенти да забележат. Така с един поглед към вашия профил ще знаем какво предлагате. Полезно е, нали?
Хубавото е, че можете да я сменяте сравнително често - например колегите от сп. Enterprise могат на своите фонови снимки да представят всеки предстоящ форум на MySuccess - ритейл, фармация и пр.
Така фоновата снимка става нещо като билборд, само трябва да направим своя профил по-натоварена "пътна артерия".
3. Headline
Най-често тук посочваме своята длъжност, професия, компания. Може да се представите и по-креативно, но само ако работата ви е такава.
Съвет: бъдете скромни. Много СЕО-та на ET има в мрежата.
Най-голямата полза тук е, че този ред, изписан веднага под снимката ни, се вижда от всички. Това ни дава възможност да представим основната услуга, която предлагаме! Да впечатлим потенциалните ни клиенти или поне да ни забележат.
Затова вместо да пишете "сладкар, кафе "Вкусно", напишете "Най-добрите сватбени торти!"
4. About
Развихрете се! Кажете нещо, което искате потенциалните клиенти да научат за вас, ако имате само 10 сек. (асансьорно продаване).
Съвет: махнете нищо не казващите: креативен, фокусиран, ентусиазиран, резултатен, лидер...
Опитайте се най-важното да представите в първите 256 или дори 128 знака. Има си причина за това.
5. Featured
Възползвайте се от тази възможност, много е полезна! Представете на потенциалните си клиенти последните проекти, върху които работите или разкажете интересни неща за новите продукти и услуги, които предлагате. Хубавото е, че можете да го направите по много и различни начини, при това ненатрапчиво.
Ако хората са отворили вашия профил и са стигнали дотук - заслужават да научат нещо интересно и полезно.
Linkedin оценява всеки профил в 5 нива:
Beginner, Intermediate, Advanced, Expert и най-високото ниво - All-Star.
Отбелязано е в профила - погледнете на Your Dashboard.
Не е трудно да получите най-високия статус. Достатъчно е да направите всичко описано по-горе, плюс още малко - посочете информация за образованието си. Не е задължително да са университети от бръшлянената лига, може да отбележите и подходящи курсове. Забелязвам, че "100 дни на мениджъра" напоследък прави силно впечатление - потърсете повече инфо в профила ми.
И последен детайл - свържете се с поне няколко стотин души в мрежата.
Това е.
Два съвета:
Първо: Скромност
Не се правете на важни. Най-добре не използвайте прилагателни.
Най-досадните са: "specialised", "leadership", "focused", "strategic", "experienced", "passionate", "expert", "creative", "innovative" and "certified".
Откажете си и от "визионер" или "евангелист".
Може наистина да сте всичко това, но с тях профилът ви в Linkedin получава лоша индексация, а клиентите ви най-вероятно ще го разглеждат доста скептично.
Второ: Фокус
Дръжте го върху основния си бизнес, върху продуктите и услугите, които предлагате, а не върху собствената си персона.
Това е причината, заради която сте в Linkedin - да правите бизнес, а не да си търсите работа.
Поддържайте този фокус във всяко поле от профила си!
Най-важното:
Вашето присъствие в Linkedin НЕ Е Вашият профил, а ПУБЛИКАЦИИТЕ, които правите!
Добрият профил ви дава основа, привлича внимание, но не може да продава сам. Това става чрез публикации в мрежата.
Публикувайте смислени неща, свързани с основния ви бизнес и причината, заради която сте тук.
Не е лесно.
Но е НАЙ-ВАЖНОТО.
Ето и един пример по темата:
"Изпълних всички препоръки от интернет за добър профил в LI - снимка, представяне, ключови думи, препоръки... и нищо! Никой не ме потърси за бизнес!
Или аз съм пълен карък, или тази мрежа не работи!"
Написа ми го преди време член на групата "БИЗНЕС чрез LI"
Най-лесно е да го успокоя, че е карък.
Защото:
Да имаме добър профил е важно, но e най-малко важното.
Защото клиентите ни не се интересуват от НАШИЯ профил, а от СВОИТЕ резултати.
Профилът не трябва да е "хубав, фитнат, сресан..." както пеят "Обичайните заподозрени".
"Ортодонта сложи ми усмивка, грея като мивка..." - това е коментарът им за визията на профилите ни.
Профилът трябва да подсказва с какво можем да помогнем на потенциалните ни клиенти.
Никой не ходи да гледа чужди профили в Linkedin просто така, от нездраво воайорство.
Правим го по една причина: Кой е този човек и с какво може да ми бъде полезен?
Той на мен, не аз на него!
А за това само "хубав, фитнат и вчесан" профил не е достатъчно.
За повече инфо по темата, включително как да пишете интересни постове, заповядайте в групата "БИЗНЕС чрез LI" - https://www.linkedin.com/groups/8948255/