Какво да очакваме от социалните медии през 2026 г.? (III част: Snapchat, TikTok и Pinterest)

Какво да очакваме от социалните медии през 2026 г.? (III част: Snapchat, TikTok и Pinterest)

2025 г. почти приключи и компаниите вече планират маркетинговите си планове за 2026 г. Планирането обаче става все по-трудно с множеството бързи промени и иновации.

Изкуственият интелект например променя цели индустрии, но в същото време не оказва очакваното ниво на въздействие върху други. Носими устройства с дисплей на Meta са все по-близо до пускане, като в това число влизат и AR очила. VR също се развива бързо, пише socialmediatoday.com.

Медията представя 36 прогнози за маркетинг в социалните медии през 2026 г., като разглежда ключови области за основните платформи.

Първата част на материала беше посветена на платформите на Meta - Facebook, Instagram и Threads. Във втората част на материала можете да прочетете прогнозите на socialmediatoday.com за X и LinkedIn. Третата част е посветена на Snapchat, TikTok и Pinterest.

Snapchat

Малкото приложение, което отхвърли предложенията за поглъщане от Facebook в ранните си дни, за да си проправи собствен път, играе важна роля в еволюцията на социалните медии заради въвеждането на Stories и усъвършенствани AR инструменти.

Възможностите на Snapchat обаче може би намаляват, особено по отношение на приходите. Ръстът на потребителите се забавя (особено на ключови пазари), а разходите продължават да се увеличават. Ако платформата иска да продължи да се конкурира с гигантите, това в крайна сметка може да наложи промяна в подхода.

Snap е на прага на следващото голямо нещо - очаква се пускането на собствени AR очила през 2026 г. Това може да е решаващо за компанията или поне за бизнеса, какъвто го познаваме в момента.

Развитие на AR

Най-големият ход и най-големият риск на Snap са AR очилата, като техните AR Specs ще бъдат пуснати публично в един момент през 2026 г.

Snap сякаш се опитва да изпревари Meta и Apple - и двете компании се насочват към дата на пускане на собствените си AR очила през 2027 г.

Проблемът за Snap обаче е, че техните AR очила не са близо до Meta или Apple по отношение на цялостната функционалност, докато най-новите AI очила на Meta, включително току-що пуснатият модел Display. Той разполага с head-up дисплей в обектива и революционното устройство за управление на китката, изглеждат много по-напреднали, функционални и практични.

Едва ли ще има пазар за по-малко функционалното и по-малко модерно устройство на Snapchat, а също така едва ли Specs ще засенчи настоящите очила на Meta по функционалност.

Вариантите са два - или Snapchat да се откаже от проекта и да си спести милиарди долари за разработка, или да продължи с него и да загуби милиарди за разработка, производство и дистрибуция. Предвид настоящите предизвикателства на Snap с растежа и приходите, това може да се окаже пречка за приложението.

Snap все още е изключително популярен сред по-младата аудитория и несъмнено се надява, че тези потребители ще бъдат възприемчиви към неговото AR устройство. Компанията по-скоро може да има огромен потенциал като разработчик на AR преживявания за други приложения, като си партнира с Apple или Meta (или и двете).

Създаване на обективи с изкуствен интелект

Snapchat също така работи за опростяване на инструментите си за създаване на AR, за да улесни всеки да изгради свое собствено AR изживяване с помощта на изкуствен интелект. Това може да бъде ключова възможност за Snap.

Оферти за насочена пощенска кутия

Snapchat също така работи за развитие на своите рекламни инструменти, като най-голямата актуализация тази година са рекламите във входящата кутия или "Спонсорирани Snaps". Те доставят промоционални съобщения като лични съобщения в приложението.

Това е голям риск за платформата, като се има предвид, че съобщенията се считат за по-лично, интимно пространство. Като цяло обаче те са добре приети и са довели до подобрена производителност за много марки. Затова е логично компанията да ги усъвършенства догодина с по-персонализирани оферти.

Snapchat казва, че отстъпките и персонализираните препоръки се представят най-добре в Sponsored Snaps. Може да се очаква платформата да добави повече начини за персонализиране на тези оферти за всеки потребител, въз основа на допълнителни данни и таргетиране.

Същото важи и за по-широките рекламни предложения на Snap - да се подобри таргетирането на рекламните предложения на потребителите.

TikTok

По всичко личи, че TikTok ще продължи да работи в САЩ и ще монетизира най-големия си пазар. Белият дом заяви, че американската група собственици на платформата ще "преобучи" алгоритъма на TikTok, както сметне за добре, което предизвиква опасения, че администрацията на Тръмп ще се опита да внедри собствените си политически пристрастия в схемите на платформата. Това може да повлияе на потребителското изживяване.

Промени в алгоритъма

Независимо дали става въпрос за политически пристрастия или дори просто за преобучаване на алгоритъма по някакъв начин, съществува риск TikTok да бъде по-малко ангажиращ.

Тайната на успеха на TikTok е неговият бърз алгоритъм, който сякаш е способен да открие какво ви интересува само с няколко плъзгания всеки път, когато отворите приложението. Това се свежда до неговото изключително сложно алгоритмично съпоставяне, както и до по-подробната идентификация на обекти за всяко качване, което му позволява много бързо да съпостави вашата активност с редица интереси.

Балансът е много чувствителен и е причината, поради която китайските власти се колебаят да позволят пълен алгоритмичен анализ или намеса в системата на TikTok, защото това, което този анализ може да разкрие, може да е обезпокоително. Вероятно обаче точно това ще се случи, а то може да повлияе на начина, по който функционира приложението.

Крайният резултат може да бъде негативен за платформата и освен потенциалната политическа пристрастност, може да се окаже, че до края на 2026 г. влиянието му поне в Америка ще намалее.

Пазаруване на живо

Предизвикателствата на TikTok в САЩ принудиха платформата да наблегне повече на други пазари, за да се възползва от потенциалните възможности за приходи в други области. Пазаруването в реално време е една такава възможност. Компанията генерира милиарди долари приходи от пазаруване на живо в китайската версия на приложението и се стреми да възпроизведе тази пътна карта и за световните си пазари.

Може да се очаква TikTok да продължи да налага пазаруването на живо по време на излъчвания сред западната аудитория. Това набира скорост като тенденция - бавно, но сигурно.

В Китай растежът на пазаруването на живо в Douyin (местната версия на TikTok) е експоненциален. Западните потребители все още се чувстват по-комфортно да държат пазаруването и социалната/развлекателната си дейност отделени. По някаква причина азиатската аудитория предпочита да съчетава повече функционалност в едно приложение, като например пазаруване в TikTok или покупки от всякакъв вид в WeChat, но същото поведение още не се е наложило на други пазари.

Това може би ще се случи в един момент, вероятно не в същата степен. До края на 2026 г. пазаруването на живо ще бъде много по-значимо за TikTok, въпреки че все още няма да е ясно дали някога ще достигне същите висоти, каквито достигна в Китай.

През 2024 г. TikTok генерира около 30 милиарда долара брутна стойност на стоките (GMV), което е общата кумулативна стойност на продажбите, генерирани в приложението. През 2025 г. е на път да генерира 66 милиарда долара. Няма да е изненада, ако сумата се удвои и през 2026 г.

Мини програми

Може да се очаква TikTok да интегрира допълнителни форми на пазаруване, като закупуване на билети и доставка на храна, което е добавено и към китайската версия на приложението.

Наречени "мини програми", приложения като това са по същество изградени в TikTok и позволяват на трети страни да промотират и продават своите предложения в платформата, така че потребителите да харчат пари в реално време.

Това може да бъде друг начин за насърчаване на пазаруването. Компанията майка на TikTok вече е добре запозната с интегрирането на такива функционалности в Китай. Колкото повече хора търсят начини за пазаруване в приложението, толкова по-лесно ще бъде за TikTok да прехвърли това пазарно поведение към други продукти.

Стрийминг на игри

Игрите не са голяма част от предлагането на TikTok на този етап, но са фокус на други платформи и като част от по-широкия тласък на TikTok за стрийминг на живо платформата вероятно ще се насочи по-сериозно към геймърите през следващата година.

Съдържанието за игри е популярно в TikTok, въпреки че музиката е по-голям фокус. Огромният обхват на аудиторията и ангажираността на стриймърите на игри биха могли да предоставят на TikTok още един път за подобряване на стрийминга.

Опростено създаване на аватари с изкуствен интелект

Друг елемент от стремежа на TikTok за стрийминг на живо в Китай е нарастващото използване на виртуални аватари - генерирани от изкуствен интелект герои, които могат да продават продукти вместо реалните собственици на профили 24/7.

В края на миналата година TikTok разшири достъпа до инструментите си за аватари в рамките на своето Symphony Creative Studio и тихо подобрява функционалността и опциите с течение на времето.

Ще накара ли това повече бизнеси да провеждат събития за продажби на TikTok Live? Ако не струва нищо и изисква малко усилия, някои поне ще го изпробват. Това ще е друг начин за стимулиране на по-голям интерес към инструментите за продажби на живо.

Pinterest

Pinterest се превърна от платформа за споделяне на идеи в пълноценна визуална мрежа за електронна търговия.

Справяне с проблема с изкуствения интелект

Най-голямото предизвикателство за Pinterest в момента е притокът на генерирано от изкуствен интелект съдържание. Потребителите се оплакват, че по-голямата част от пиновете, които виждат сега, са очевидно генерирани от изкуствен интелект и не отразяват реални продукти или идеи.

Pinterest се опитва да се справи с това. През април платформата добави AI тагове за пинове и работи, за да гарантира, че потребителите имат повече опции за филтриране на генерирано от изкуствен интелект съдържание от резултатите от търсенето си.

Това все още не е премахнало цялото AI съдържание (или хората не са наясно с възможностите си в този аспект), но промените показват, че Pinterest се стреми да се справи с този проблем и да предприеме действия, доколкото е възможно.

Pinterest отбеляза спад в броя на активните си потребители в ЕС през второто тримесечие, докато в САЩ той остава без промяна. И двата факта предполагат, че ръстът на съдържанието, генерирано с помощта на изкуствен интелект, влияе върху употребата на платформата.

През 2026 г. може да се очаква по-забележимо етикетиране на съдържанието и автоматично премахване на изцяло генерирани от изкуствен интелект пинове от резултатите от търсенето или по предварително зададени филтри.

Пазаруване с един клик

За да се възползва от потенциала си за онлайн пазаруване, Pinterest трябва да рационализира процеса си на пазаруване, така че потребителите да могат да пазаруват с един клик в приложението.

По различни причини това е трудно, но ако Pinterest може да си партнира с по-голяма платформа за пазаруване, като например Amazon, може би ще успее да рационализира процеса, вместо да се налага да пренасочва потребителите към уебсайта на магазина, който е публикувал там.

Партньорството с голяма платформа всъщност би могло да бъде от полза и за двете страни и да позволи на много повече марки да предлагат покупки с един клик. Но за да може Pinterest да направи следващата стъпка, трябва да улесни добавянето на продукти в количката в приложението и да опрости плащането.

Подобрения във виртуалното пробване

Един от по-интересните аспекти на развитието на Pinterest са усъвършенстваните инструменти за виртуално пробване. Това е друг начин за улесняване на онлайн покупките - потребителите да виждат как биха им стояли различни продукти.

Pinterest се стреми да разшири тези възможности с виртуални огледала и инструменти.

Търсене от текст към изображение

Pinterest ще добави и още инструменти за откриване с изкуствен интелект, като например генериране на текст към изображение, за да намери подходящи съвпадения в приложението.

Вече са добавени разширени инструменти за контекстуално съвпадение, базирани на визуално търсене, които генерират съвпадения на ключови думи за свързани стилове при търсене на пинове.

Следващото ниво на това е потребителите на Pinterest да въведат това, което търсят, след което Pinterest ще генерира версия на този артикулкоято след това може да използва като ориентир за визуално търсене.

Сделки с данни за инструменти, базирани на изкуствен интелект

Ключовата стойност на Pinterest е в откриването на продукти и позволяването на хората да намират конкретни продукти, които търсят, от широк спектър от източници. Това би било ценен поток от информация за разработчиците на изкуствен интелект.

Pinterest ще може да генерира значителни приходи, като продава данните от търсенето в платформата си на проекти за изкуствен интелект. Това би могло да осигури друг поток, който да помогне на Pinterest да инвестира в собствени разработки и инструменти.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.