Растежът на европейския пазар на бизнес имоти носи повече инвестиции у нас

commercial-buildings-1

Инвестиционният пазар в България е на път  да достигне нивата отпреди кризата, показват последните данни, според които в монта е достигнал 114 млн. евро в общо 26 сделки и вече е с 54% над отчетения обем за цялата 2013 г. „Виждаме значително по-високо търсене на земя за строителство, както и на офис и търговски площи с потенциал за увеличаване на приходите им при успешно финансово преструктуриране, допълнителни инвестиции и намиране на нови наематели“, каза Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton, които представиха данните. „Но което е по-важно, виждаме и силен растеж в търсенето на офис и търговски площи от наематели.“

България е в благоприятна позиция да улови част от търсенето на нови местоположения за изнесени центрове за услуги или производства, коментират от компанията. Според стратегическият партньор на Forton -  Cushman & Wakefield страната ни е на трето място в Европа по атрактивност за аутсорсинг на бизнес процеси.

Основен ползвател на офис площите продължават да бъдат IT компаниите и фирмите от аутсорсинг сектора  -  делът им в усвоените (наети и придобити от крайните им ползватели) офис площи в София нараства от 40% през 2012 г. на 52% през първите девет месеца на 2014 г, коментира Лашова.

По отношение на търговските площи от Forton очакват зсилване позицията на търговската улица. В последните години станахме свидетели на много търговски центрове, като в последните години на пазара излизаха все по-малко, с което обемът на този тип площи достигна необходимото ниво, каза Лашова. От компанията не очакват повече големи проекти с изключение на предстоящото откриване на София ринг Мол през ноември.

„Предлагането на търговски площи вече зависи не само от строителството, а и от затварянето на съществуващи проекти“, коментира Михаела Лашова. „Пазарът на търговски площи е в процес на възстановяване, като наемателите все още определят правилата. През последните месеци на пазара бяха представени няколко нови търговски центъра, а появата им доказа, че все пак има място за професионално планирани и управлявани проекти.“

Според оценката на Cushman & Wakefield българският пазар на индустриални и логистични площи в момента се намира в най-ниската фаза на бизнес цикъла. Но заради липсата на ново строителство в София наемите се повишиха от €3.5 на €3.75 на кв.м месечно към края на третото тримесечие.

„Българският пазар е все по-тясно обвързан с европейския“, каза Михаела Лашова. „Макар че местните условия се различават от пазар до пазар, бизнесът е все по-глобален, цели сектори от икономиката се доминират от международни компании, а инвеститорите прескачат границите в търсене на по-висока възвръщаемост. До голяма степен вследствие на тези тенденции последните девет месеца на 2014 г. бяха най-силните за пазарите на бизнес имоти в България от 2009 г. насам.“

 Какво се случва в Европа?

Европейският пазар на бизнес имоти ще ускори растежа си през следващите две години, което ще донесе позитиви за България под формата на по-благоприятни условия за чуждестранни инвестиции. Tази прогноза направи Питър Виктор, старши управляващ директор на Cushman & Wakefield за Европа, Близкия Изток и Африка и ръководител на звеното за международни корпоративни клиенти. 

„Европа е в центъра на световното внимание“, каза Питър Виктор. „Търсенето на инвестиционни имоти ще се разшири в нови географски ширини и сектори и интересът към ново строителство ще нарасне.“

За разлика от годините на бума на пазарите на имоти в Централна и Източна Европа до 2008 г. по-високият ръст в периода до 2015 г се очаква да бъде следствие от по-високи инвестиции не само в имоти, а и в реалната икономика.

„Аутсорсингът на бизнес процеси и тенденцията за изнасяне на производства на близки пазари ще донесе ползи за Централна и Източна Европа“, каза Питър Виктор. „Пазарите в Централна и Източна Европа ще видят ръст в търсенето на бизнес имоти, но все пак все още имат относително големи обеми, които трябва да бъдат усвоени“, добави той.

Глобализацията и развитието на интернет каналите за търговията на дребно карат търговците да се насочат към първостепенни пазари и местоположения. Междувременно технологиите им осигуряват бърз достъп до нови пазари. Крайният резултат са по-високите изисквания към новите търговски проекти. Според Виктор все повече инвеститори залагат на предлагаането и на онлайн магазини или на такива от рода "кликни и вземи", т.е. купуваш онлайн, а взимаш от физически магазин. 

Тенденцията за изнасяне на производства към близки дестинации ще доведе до повече инвестиции в Централна и Източна Европа, смята Питър Виктор. Другият съществен фактор за пазара на индустриални и логистични имоти ще бъде бурният растеж на електронната търговия.

На глобално и на местно ниво очакванията за пазарите на бизнес имоти са положителни. Консултантите предвиждат умерен, но ускорен в сравнение с последните две години растеж.

„Водени от западноевропейските пазари, наемите на първокласни площи се очаква да нараснат с 1-2% тази година, 2-3% следващата и над 3% през 2016“, прогнозира Питър Виктор. „Търсенето на инвестиционния пазар ще продължи да се развива с по-бърз темп от това на наемния“, добави той.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.