Търговците се затрудняват да намалят зависимостта си от Китай

Търговците се затрудняват да намалят зависимостта си от Китай

Въпреки уязвимостите на веригата на доставки, които пандемията разкри, много търговци на дребно се затрудняват да намалят зависимостта си от производствената мощ на Китай.

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук например се срещна с китайския министър на търговията Уън Вентао, за да обсъдят "стабилизиране на веригата на доставки в индустрията" и развитието на компанията в страната, според правителствено съобщение, цитирано от Insider Intelligence.

Други, като търговеца на обувки Steve Madden, или отложиха плановете си да преместят производството си извън Китай, или възстановиха производството в страната поради по-високи разходи другаде.

Най-голямото предизвикателство, пред което са изправени търговците на дребно, е фактът, че Китай прекара последните две десетилетия в усъвършенстване на производствените си възможности.

Марки, които искат да създадат производствена инфраструктура другаде, се сблъскват с липса на квалифицирани работници, подходящи машини и логистична инфраструктура, за да се гарантира, че стоките могат да бъдат транспортирани бързо до пристанищата и до крайната им дестинация.

Тези трудности възпрепятстват бизнеса, който иска да избегне зависимост от Китай. Например, компанията за спортни развлечения Actively Black не успя да намери фабрики в Латинска Америка с работници, достатъчно квалифицирани, за да направят вида шевове, необходими за производството на облеклото на марката, казва основателят и главен изпълнителен директор Лани Смит пред Bloomberg

Дори компании, които успешно преместват производствени мощности, накрая пак се снабдяват с по-голяма част от необходимите суровини и материали от Китай. Заедно със своите дъщерни дружества Texhong International Group е отговорна за почти две трети от световната търговия с определени материали от памучен спандекс, според данни на Altana Technologies.

Друга група компании - сред тях е и Steve Madden, се принудиха да върнат обратно производството си в Китай, след като Общата система за преференции (GSP) изтече през 2020 г. и бяха наложени мита върху голям обхват от стоки от над 100 държави. Това доведе до силен ръст на оперативните разходи на много от компаниите.

Докато производството в Китай все още може да е най-лесният и най-евтиният вариант за много организации, Индия, Виетнам и Латинска Америка се очертават като жизнеспособен избор за търговците на дребно.

Производствената продукция на Виетнам е нараснала с 11,2% на годишна база през четвъртото тримесечие на 2022 г. според ООН, тъй като все повече компании се стремят да се възползват от по-ниските разходи за труд в страната.

Според индийския министър на търговията и промишлеността Apple е прехвърлила част от производството си в Индия и планира в крайна сметка да произвежда 25% от всички iPhone в страната. Начинанието обаче се сблъсква с проблеми поради лошо качество на производство и допълнителни логистични предизвикателства.

Редица компании, включително Target, Columbia Sportswear и Nextil, обещаха да доставят повече продукти от Централна Америка като част от инициатива на правителството на САЩ за стимулиране на инвестициите в региона.

За търговците на дребно с ограничени пари преместването на производството от Китай е скъп процес, който може да не изглежда непосредствен приоритет, тъй като логистичните задръствания отшумяват.

Неуспехът поне да се диверсифицират веригите на доставки обаче може да им струва още по-скъпо и да ги остави уязвими на смущения, подобни на тези от ранните седмици на пандемията.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.