Как ще работи въглеродният данък на границата на ЕС от началото на 2026 г.?

Как ще работи въглеродният данък на границата на ЕС от началото на 2026 г.?

От началото на 2026 г. вносителите на цимент, алуминий, стомана, торове, електроенергия, енергоресурси и др. продукти от страни извън Европейския съюз (ЕС) ще трябва да декларират въглеродните емисии на внасяните стоки и да купуват т.нар. CBAM сертификати.

Това предвижда регламентът, известен като въглероден граничен данък, или Механизъм за корекция на въглеродните емисии по границите (CBAM), който влиза в сила от 1 януари 2026 г. с отложени финансови задължения.

Механизмът беше официално приет от европейските власти през 2023 г. Целта е да се стимулират чистите производства, като се налага на практика въглеродно мито на вносните енергийноинтензивни стоки. Това е свързано с целта на ЕС да намали нетните вредни емисии с 55% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. и постигане на климатична неутралност до 2050 г.

Прилагането на CBAM ще стане на два етапа. Тази година изтича преходния период, който започна на 1 октомври 2023 г. От 1 януари започва втория етап, с регистрацията на засегнатите компании и покупката на CBAM сертификати. Приходите от тях са нов собствен финансов ресурс на блока, който ще се използва за зелени политики, финансиране на Фонда за справедлив преход и други устойчиви инициативи.

Плащането на сертификатите започва да се осъществява от втората половина на 2027 г.

Има и някои облекчения - например при внос на енергоинтензивни стоки до 50 тона годишно компанията е освободена от задължение да декларира тези стоки и да купува CBAM сертификати.

От 1 януари 2028 г. обхватът на CBAM ще се разшири, като ще започне да се прилага за специфични продукти надолу по веригата с високо съдържание на стомана и алуминий. Европейската комисия (ЕК) обяви и че засилва стратегиите за борба с рисковете от заобикаляне на механизма, като включва алуминиев и стоманен скрап в изчисленията на CBAM.

Комисията създаде и фонд за временна подкрепа на производителите от ЕС на стоки, свързани със CBAM, и за смекчаване на рисковете от изтичане на въглерод. Целта е да се справи със загубата на конкурентоспособност на пазарите на трети страни, където стоките от ЕС могат да бъдат заменени от по-евтини, по-емисионно интензивни алтернативи.

От европейския бизнес коментират, че в сегашния вид механизмът е непълен и изисква съществени подобрения, за да постигне в пълна степен своите цели. Лобито BusinessEurope обаче смята, че все пак предложението на ЕК адресира три от най-належащите предизвикателства, произтичащи от съществуващата рамка.

"От съществено значение е без отлагане да бъде прието ефективно и съвместимо с правилата на Световната търговска организация (СТО) решение за износа и то да бъде приложено като приоритет, за да се защити международната конкурентоспособност на индустрията на ЕС", коментира генералният директор на BusinessEurope Маркус Байрер, цитиран от Българската стопанска камара (БСК).

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.